2005-04-11, 19:33
Medlem
Snausers avatar
David Stirling, killen som grundade Special Air Service, skall ha varit med om just en sån grej då hans fallskärm inte vecklades ut. Han överlevde och var uppe på benen ganska snabbt. Man bör ha tur som en myra i Jönköping för att klara ett sånt fall.
Citera
2005-04-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Hur kan vattnet vara hårdare än asfalten i 200km/h (eller oavsett vilken hastighet man kommer i)?

Däremot kan man väl säga att det är ungefär lika hårt..dvs det spelar ingen roll om man träffar asfalten eller vattenytan om man kommer i 200km/h.
Man borde väl ha lite större chans att klara sig om man gör "spiken", men det kanske inte lungorna pallar...
Citera
2005-04-11, 20:26
Medlem
ka1inkas avatar
Jävlar, verkar vara en hel klubb som klarat hopp från flygplan av olika anledningar! Fan, tror jag skulle bli religös om det hände mig...
Citera
2005-04-11, 21:11
Awaiting Email Confirmation
Flygvärdinnan som klarade sig från 11000 meter hängde bak i stjärten. Den dinglar ner som ett löv så bara man får bra grepp så
Citera
2005-04-11, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av Tant Märta
Man borde väl ha lite större chans att klara sig om man gör "spiken", men det kanske inte lungorna pallar...

du pangarna nog öronen i vilket fall som helst två meter snabbt och du kan panga en trumhinna (gjort det) och man kommer nog ner en bit med 200 km/h. kanske löser sig om man har truten öppen och låter trycket svänga hur det vill?
Citera
2005-04-11, 23:56
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axman
du pangarna nog öronen i vilket fall som helst två meter snabbt och du kan panga en trumhinna (gjort det) och man kommer nog ner en bit med 200 km/h. kanske löser sig om man har truten öppen och låter trycket svänga hur det vill?

Det är nog mer än öronen som går åt skogen. Undra va fan som händer med benen och snorren
Citera
2005-04-11, 23:57
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
En titt i Guiness world records 2005 under kapitlet "mot alla odds underrubrik "människor" sidan 40 ger följande:
Citat:
"Vesna Vulovic (Jugoslavin) var 23 år gammal när hon arbetade som flyvärdinna på Jugoslavenski Aerotransport när den DC-9 hon jobbade på exploderade den 26 januari 1972. Fången i en del av stärtpartiet överlevde Vulovic ett fall från 10 160 m höjd över Srbsk i Tjeckoslovakien ( i dag Tjeckien). Hon bröt dock flera ben, låg i koma i 27 dagar och fick ligga på sjukhus i 16 månader."
Det står inte hur hon landade, eller var.
"She fell more than 33,000 feet in the wreckage of the plane, which hit a snow-covered slope."

The Free Fall Research Page (med flera otroliga överlevnadsexempel): http://www.greenharbor.com/fffolder/wreckage.html
Citera
2005-04-12, 00:00
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Det är nog mer än öronen som går åt skogen. Undra va fan som händer med benen och snorren

ponera att man skulle sära på benen från en lägre höjd, säg tjugo meter, borde man inte "bryta" sin snopp då? går det föresten?
ont som inåt helveta borde det göra iaf.
jag kände stor ovilja att gå efter att jag särade på benen från sju meter....

tack M2k, det var henne jag tänkte på! fast hon föll visst inte UR flygplanet....
Citera
2005-04-12, 05:10
Medlem
Bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
En titt i Guiness world records 2005 under kapitlet "mot alla odds underrubrik "människor" sidan 40 ger följande:

Det står inte hur hon landade, eller var.

Hon landade på en bergssluttning och kanade en bra bit innan hon slungades ur planet/stjärten och hamnade i en väldigt sank myr. Strax efter såg en lokal bybo ett par ben som stack upp ur dyn och lyckade få upp henne på något vänster. Hon låg som sagt i koma och var delvis förlamad i något år men återhämtade sig helt. Kroppsligt i allafall...
Citera
2005-04-12, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axman
ponera att man skulle sära på benen från en lägre höjd, säg tjugo meter, borde man inte "bryta" sin snopp då? går det föresten?
ont som inåt helveta borde det göra iaf.
jag kände stor ovilja att gå efter att jag särade på benen från sju meter....
I normala fall så är pungen placerad längre ner än vad filljeoppen är, med vindhastighet och temperatur (sommar) inräknad borde den bli rätt stor precis innan landning. Därav fungerar den som en slags fallskärm och dämpar hastigheten till ungefär hälften av vad det skulle gjort annars. tror dock inget händer med pungen, eftersom den är så slapp men det gör nog förbannat ont
Citera
2005-04-12, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Hur kan vattnet vara hårdare än asfalten i 200km/h (eller oavsett vilken hastighet man kommer i)?

Däremot kan man väl säga att det är ungefär lika hårt..dvs det spelar ingen roll om man träffar asfalten eller vattenytan om man kommer i 200km/h.

Det där har jag också alltid stört mig på. Det är väl klart att det är större chans (även om det bara rör sig om någon ynka procent) att överleva fallet om man landar i vatten. Några nördiga matematikbevis vill jag förresten inte veta av. I synnerhet om de vederlägger min tes.
Men, alltså, jag kan möjligen godta snick-snacket om att vatten blir som betong om någon vill vara så vänlig att förklara vad betong i sådana fall blir som. Stål? Vad blir stål som? Diamant? Vad blir diamant som? Laser, eller?

Jag vill även passa på att tillägga att jag är mycket besviken och upprörd över att ingen ännu nämnt Nicholas Alkemade.
Citera
2005-04-12, 08:48
varför skulle någon nämnt honom?

(OT: jag illar inte att min pung liknas vid en fallskärm )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in