• 1
  • 2
2005-04-11, 11:24
Medlem
ka1inkas avatar
Hej!

Vet ni om det finns någon som överlevt ett fallskärmshopp där fallskärmen inte vecklats ut eller dylikt?

Jag menar: Om man träffar en höbal (som tintin) eller gör ett snyggt dyk ner i vattnet borde man ju kunna överleva... eller?
Citera
2005-04-11, 11:30
Awaiting Email Confirmation
Det är säkert en grymt falsk vandringslegend men jag har för mig att jag läst det i en bokförutom att jag hört det; Var det inte en rysk flygvärdinna som föll från ett flygplan och klarade sig? har för mig astt hon landade i en skog...
detta var isåfall på 70-talet vad jag vill komma ihåg...
Citera
2005-04-11, 11:32
Medlem
linuxs avatar
Landar man på nåt mjukt så borde man ju överleva, fast skador får man nog räkna med.
Citera
2005-04-11, 11:32
Medlem
Det finns med i Guinnes Rekordbok att en kvinna ifrån öststaterna hade överlevt flera tusen meters fall. Jag kan inte minnas vilket år det var med...
Citera
2005-04-11, 11:35
Medlem
hagge3s avatar
Jag har läst och hört om en kvinna som skulle hoppa fallskärm men den vecklades inte ut.
Hon landade i en sanddyna och klarade sig med brutna revben.

Men som sagt, "hört och läst" .
Inte speciellt trovärdigt.
Citera
2005-04-11, 11:42
Medlem
ka1inkas avatar
Ingen som har några länkar!?
Citera
2005-04-11, 12:05
http://www.physicsforums.com/archive..._properly.html fler än vi som tänkt på saken i alla fall....
Citera
2005-04-11, 12:09
Medlem
Den här har man hört många gånger...

"Utan fallskärm klarade sig den ryske flygaren löjtnant I M Chisov efter ett fall på 6500 meter från ett skadat flygplan. Han föll på den branta sidan av ett snöklätt berg och gled ned till botten. Han bröt bäckenbenet och skadade ryggen, men överlevde..."

"Man Survived 22,000-Foot Fall Out of Bomber"
http://209.157.64.200/focus/f-news/1071076/posts
Citera
2005-04-11, 12:13
dom diskuterade huruvida man kunde hoppa uppåt och på så sätt överleva.
Citat:
The best high jumper in the world jumps somewhere around eight feet. Now he actually only raises his center of gravity about four feet (I use round numbers to make things easy). His velocity when he loses contact with the ground is given by v\,=\,\sqrt{2gh}. (Note the convenient numbers I have chosen) his maximum vertical velocity is the square root of 2*32*4 which is exactly 16 ft/sec. That translates to 10.9 miles per hour.

och killen räknade ut detta, nu vet ni!! det är bara att sikta på branta bergssidor...
Citera
2005-04-11, 12:37
Medlem
Mack Bolans avatar
Läste något om en snubbe vars fallskärm inte vecklade ut sig, som lyckades överleva genom att landa på en skitstor gallerförsedd radiomast.. Eller något sådant.
Citera
2005-04-11, 12:39
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack Bolan
Läste något om en snubbe vars fallskärm inte vecklade ut sig, som lyckades överleva genom att landa på en skitstor gallerförsedd radiomast.. Eller något sådant.
Ja, det låter ju mjukt och skönt
Citera
2005-04-11, 12:40
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Ja, det låter ju mjukt och skönt

Hehe, man lär väl se ut som en enda rutig kexchoklad efter en landning på ett sådant galler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in