Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Självklart. Men tänk dig att det mynnar ut i en diskussion om huruvida en viss dryck är god nog att kallas för ingrediens i en drink. Det är OT. OT. OT. OT.
Det är en viss risk, och självfallet måste det stoppas om det går överstyr. Jag kanske egentligen borde ha frågat om det är acceptabel OT.
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Klassikern som ger ett bra svar på ts fråga är följande.
Någon startade en tråd om tips på antivirusprogram till Windows
och någon svarade att denne istället borde installera Linux.
Moderatorn raderade inlägget om Linux, helt korrekt. Då det
är solklart off-topic. (det blev en jädra liv på den användaren
som gastade om att moderatorn gjort fel).
Är du med patwotrik?
OT är per definition när någon vill styra bort diskussionen från
det ursprungliga ämnet.
För det första var största anledningen till att jag förde ett "jädra liv" att moderatorn var extremt dålig på att svara på PM i ärendet, och likaså admin. Det var främst det jag störde mig på.
Vidare tycker jag inte detta exempel är speciellt relevant. Nu håller jag visserligen inte med om att just det var så jäkla OT då det faktiskt skulle kunna lösa samma problem som ett antivirusprogram löser men det är en annan femma.
Om det däremot i tråden hade ifrågasats om ett visst program verkligen var ett antivirusprogram (vilket jag definitivt inte hävdar att Linux är) så hade det varit ett relevant exempel.
I tråden om huruvida 0.999...=1 eller inte sker det ständigt en massa sidodiskussioner om definitioner på olika matematiska begrepp, och dessa är helt nödvända för att till fullo kunna svara på trådfrågan.