Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-29, 23:04
Medlem
Jag funderade lite på en sak. Det är ganska ofta som en diskussion gränsar till OT, men det kan vara lite svårt att avgöra om den verkligen är OT.

Nyligen såg jag en tråd där någon ville ha tips på billiga drinkar. Någon lade ett förslag i stil med vodka och läsk, varpå någon annan påpekade att detta inte är en drink.

1) Är det då OT att föra en diskussion kring definitionen av "drink"?

2) Om någon säger att diskussionen börjar bli OT, och önskar ett snabbt avslut på den, är det då OT att förklara varför man inte anser att den är OT? Dvs att förklara varför man anser att diskussionen faktiskt är relevant för trådstarten?
Citera
2012-10-29, 23:13
Medlem
crillecrilles avatar
Ja det är OT. Uppenbarligen ville TS diskutera billiga drinkar, inte vad som är en drink. Vad som är en drink får man diskuter i tråd ägnad för det ämnet.
Citera
2012-10-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ja det är OT. Uppenbarligen ville TS diskutera billiga drinkar, inte vad som är en drink. Vad som är en drink får man diskuter i tråd ägnad för det ämnet.
Visst, men å andra sidan är ju faktiskt denna definition väldigt relevant för vilka tips man ska ge.
Citera
2012-10-29, 23:31
Medlem
Sillbenets avatar
Det är var mans uppgift att själv bestämma sig för vad som är en drink, skriver man sedan i tråden någonting man anser är en drink, är så fallet. Håller du ej med så är det OT att diskutera det, vare sig du vill eller inte.

Ett förslag är annars att bara PM-a den som skrivit detta, och föreslå till denne att hon/han kan editera sitt inlägg.
Citera
2012-10-29, 23:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Visst, men å andra sidan är ju faktiskt denna definition väldigt relevant för vilka tips man ska ge.
Självklart. Men tänk dig att det mynnar ut i en diskussion om huruvida en viss dryck är god nog att kallas för ingrediens i en drink. Det är OT. OT. OT. OT.
Citera
2012-10-29, 23:45
Medlem
Combots avatar
Klassikern som ger ett bra svar på ts fråga är följande.

Någon startade en tråd om tips på antivirusprogram till Windows
och någon svarade att denne istället borde installera Linux.
Moderatorn raderade inlägget om Linux, helt korrekt. Då det
är solklart off-topic. (det blev en jädra liv på den användaren
som gastade om att moderatorn gjort fel).

Är du med patwotrik?
OT är per definition när någon vill styra bort diskussionen från
det ursprungliga ämnet.
Citera
2012-10-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Självklart. Men tänk dig att det mynnar ut i en diskussion om huruvida en viss dryck är god nog att kallas för ingrediens i en drink. Det är OT. OT. OT. OT.
Det är en viss risk, och självfallet måste det stoppas om det går överstyr. Jag kanske egentligen borde ha frågat om det är acceptabel OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Klassikern som ger ett bra svar på ts fråga är följande.

Någon startade en tråd om tips på antivirusprogram till Windows
och någon svarade att denne istället borde installera Linux.
Moderatorn raderade inlägget om Linux, helt korrekt. Då det
är solklart off-topic. (det blev en jädra liv på den användaren
som gastade om att moderatorn gjort fel).

Är du med patwotrik?
OT är per definition när någon vill styra bort diskussionen från
det ursprungliga ämnet.
För det första var största anledningen till att jag förde ett "jädra liv" att moderatorn var extremt dålig på att svara på PM i ärendet, och likaså admin. Det var främst det jag störde mig på.

Vidare tycker jag inte detta exempel är speciellt relevant. Nu håller jag visserligen inte med om att just det var så jäkla OT då det faktiskt skulle kunna lösa samma problem som ett antivirusprogram löser men det är en annan femma.

Om det däremot i tråden hade ifrågasats om ett visst program verkligen var ett antivirusprogram (vilket jag definitivt inte hävdar att Linux är) så hade det varit ett relevant exempel.

I tråden om huruvida 0.999...=1 eller inte sker det ständigt en massa sidodiskussioner om definitioner på olika matematiska begrepp, och dessa är helt nödvända för att till fullo kunna svara på trådfrågan.
Citera
2012-10-30, 00:12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Det beror på. Ibland kan det vara nyttigt att ha kvar sidodiskussionerna då dom är relevanta och tillför ett mervärde till tråden. Ibland tillför sidodiskussionerna inget även om det vid en första anblick kan te sig vara så.
Citera
2012-10-30, 08:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
1. Ja

2. Ja, dessutom är det det effektivaste sättet att verkligen sätta fart på en OT-diskussion.

OT föder OT.
Citera
2012-11-03, 03:43
Medlem
Jag kom på ett till exempel från denna tråd:
https://www.flashback.org/t2000064

TS undrar om han har gömt sig tillräckligt från de som förföljer honom, men det verkar ganska uppenbart att han är paranoid. Är det (acceptabel) OT att då istället försöka förklara för honom att han inte är förföljd?
Citera
2012-11-03, 10:01
Medlem
Combots avatar
Citat:
Jag kom på ett till exempel från denna tråd:
https://www.flashback.org/t2000064

TS undrar om han har gömt sig tillräckligt från de som förföljer honom, men det verkar ganska uppenbart att han är paranoid. Är det (acceptabel) OT att då istället försöka förklara för honom att han inte är förföljd?

Som Fina Gubben skriver kan det vara av mervärde ibland.

Det exemplet du tar upp innehåller en väldigt öppen frågeställning. Som öppnar
en rad vägar att svara på. "Tror ni jag är säker, eller kommer dom hitta mig????"

Att då svara "Ja, du är säker. Det är troligen så att de inte letar efter dig och
att de inte ens existerar. Detta verkar vara någon form av inbillning". Det är
inte OT i mina ögon.

I det andra fallet jag tog upp, där ställs en hårt styrd fråga om AV till Windows.
I ett sådant fall är det enklare att peka på OT.
Citera
2012-11-03, 16:11
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Anser inte att det är OT att diskutera vad en drink är.

Om TS frågar en fråga, om vad som är en billig drink och får förslag på sådant som inte är drink, ja då torde det vara tämligen klart att förslaget som inte är en drink är OT och den som påpekar att det föreslagna inte är en drink bör ses som OnT.

Annars kan man ju starta en tråd som är helt jävla uppåt väggarna och få folk att åka på varningar för OT när de gör en rättelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in