Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-04-11, 11:17
Medlem
Har börjat få värre ångest den senaste tiden så jag har tagit Mina Exanor varenda dag. Känner att jag är ganska beroende av dom kan inte träffa folk utan att ha tagit dom är alltför nervös och skakig av mej. Va ska man göra? berättar jag för psykologen kommer han väl sluta ge mej dom och skriva ut nån dålig skit istället. Avgiftning lär väl va ett helvete att genomgå Behöver verkligen lugnande medel
Citera
2005-04-11, 11:41
Medlem
flowss avatar
Tänk igenom alternativen så kommer du märka att i princip alla du själv föreslår leder till ett Moment 22.

Så det enda riktiga - och det enda som kommer hjälpa dig - är ett allvarligt snack med psykologen.
Citera
2005-04-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The wise guy
Har börjat få värre ångest den senaste tiden så jag har tagit Mina Exanor varenda dag. Känner att jag är ganska beroende av dom kan inte träffa folk utan att ha tagit dom är alltför nervös och skakig av mej. Va ska man göra? berättar jag för psykologen kommer han väl sluta ge mej dom och skriva ut nån dålig skit istället. Avgiftning lär väl va ett helvete att genomgå Behöver verkligen lugnande medel

Jag tror du menar psykiater/läkare för psykolog får inte skriva ut recept.. Men men de har ingen betydelse. (jag är sån som måste klaga på allt )

Nu till saken. Att sluta med benzo är inget lätt.. Kan du inte försöka vara lite restruktivare med att ta dem, och ta enbart när du känner att du "måste", för att våga gå ut. Det är inget lätt. Men så fort du tar en exanor känn efter om du verkligen behöver det.
Citera
2005-04-11, 12:58
Medlem
Andans avatar
Precis som Benzo skrev, men försök också att minska din dos. Hur mycket tar du om dagarna? Prova ta lite mindre. Vissa dagar kanske du kan vara utan helt?
Citera
2005-04-11, 13:45
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andan
Precis som Benzo skrev, men försök också att minska din dos. Hur mycket tar du om dagarna? Prova ta lite mindre. Vissa dagar kanske du kan vara utan helt?

Är han riktigt beroende (fysiskt & psykiskt) så ska han inte hoppa över dagar utan trappa ned i ett jämnt tempo. Kommer du in på en seriös beroendeklinik är det så här de kommer att göra. Slutar man "cold turkey" med substanser som påverkar GABA-området i hjärnan (alkohol, benso, barbiturater och GBL/GHB) finns risk för dödsfall ifall man (miss)brukat dem under en längre tid. Enligt flera heroinmissbrukare så är abstinensen värre av benso än med heroin, så jag råder dig att sluta nu om du kan/vill.
Citera
2005-04-11, 13:55
Medlem
happy!!!s avatar
Trappa ner långsamt och för dagbok över hur mycket du stoppar i dig... Viktigt med kontroll.
Citera
2005-04-11, 14:22
Medlem
I FAQ'en för benzodiazepiner tipsas det om http://www.benzo.org.uk/manual/ som är en guide för användare som långvarigt brukat benzo & nu vill sluta. Mycket läsvärt i den.
Citera
2005-04-11, 14:24
Medlem
Berätta, annars kan det gå illa. Riktiigt illa. Benzo är inga leksaker, tvivlar inte på din ångest, men inte ens dom som behöver ta det dagligen borde göra det i min mening. Ett psykiskt beroende är nåt som kommer jaga dig livet ut, bättre att ta itu med det tidigt.
Citera
2005-04-11, 18:26
Medlem
Unbalanceds avatar
Kontakta en läkare!
Så en professionell får tilrätta ett schema för nedtrappning eller byte
utav medicin .
Och jag vill inte vara petig, men effexor är ingen bensodiazepin,
det är ett Antidepressivum .
Citera
2005-04-11, 18:34
Medlem
nyblads avatar
Xanor

Felstavat vill inte vara petig med därav missförtondet från unis sida!
Citera
2005-04-11, 19:04
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblad
Xanor

Felstavat vill inte vara petig med därav missförtondet från unis sida!

Aahh, tack nyblad !
Då är det en helt annan sak, då Xanor är en relativt kraftig benzo .
Svår att bryta med, den har ju ganska kort halflife, snabb verkan - jobbig att
bryta !
Tycker absolut vederbörande ska ta upp detta med en professionell läkare .
Citera
2005-04-11, 19:29
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The wise guy
Avgiftning lär väl va ett helvete att genomgå Behöver verkligen lugnande medel

Du får helt enkelt börja röka Cannabis istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in