2012-10-29, 20:11
Medlem
Dimpens avatar
När jag handlar så har jag alltid undrat varför ekologiskt odlade produkter är dyrare än icke ekologiskt odlade.

Det för ju med sig att färre köper dessa produkter, måste kasseras och därför blir de ännu dyrare.

Allt prat om att vi ska köpa dessa ekologiska produkter borde ju uppmuntras med att de icke ekologiska var dyrare isf. Då säljer ekologiska produkter bättre och blir därmed billigare. Det borde ganska snabbt innebära omvänt förhållande prismässigt mellan produkterna mot hur det är nu.

Varför tar ingen initiativet att motivera oss att köpa ekologiskt?

Eller är det där med ekologiskt bara en bluff?
Citera
2012-10-29, 20:16
Medlem
Zelogaths avatar
Utan att vara insatt så gissar jag på att det har med utbud och efterfrågan att göra.
Man vill köpa ekologiskt, men det är för dyrt så man väljer de billigare alternativen.
Skulle fler köpa så skulle priset sänkas.

Ungefär som att CD-skivor och biobiljetter är hutlöst dyra för sin tid, men det är för att folk väljer att ladda ned media istället, och då höjs priserna, vilket resulterar i samma moment 22- det blir för dyrt att köpa.
Citera
2012-10-29, 20:16
Medlem
stopbitchings avatar
Vem skulle ta initiativ? Varken politiker eller livsmedelsverket bryr sig om vi äter nyttigt eller inte, de vill bara tjäna pengar. Samma sak för de som tillverkar varorna, det ska helst ske så billigt och snabbt som möjligt med massa konstiga konserveringsmedel och artificiella ämnen.
Senast redigerad av stopbitching 2012-10-29 kl. 20:19.
Citera
2012-10-29, 20:19
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Utan att vara insatt så gissar jag på att det har med utbud och efterfrågan att göra.
Man vill köpa ekologiskt, men det är för dyrt så man väljer de billigare alternativen.
Skulle fler köpa så skulle priset sänkas.

Ungefär som att CD-skivor och biobiljetter är hutlöst dyra för sin tid, men det är för att folk väljer att ladda ned media istället, och då höjs priserna, vilket resulterar i samma moment 22- det blir för dyrt att köpa.

Men tänk om man med tvingande medel HÖJDE priset på icke ekologiska produkter så de blev dyrare än ekologiska.
Då skulle ju resultatet bli att alla köper ekologiskt och priserna skulle rasa samtidigt som miljön viner på det.
Tänker jag rätt nu?
Citera
2012-10-29, 20:21
Medlem
dankars avatar
  • Ekologiskt gör att odlingstiden blir längre.
  • En större del av produkten kasseras p.g.a. ogynnsamt väder/skadeinsekter
  • Då inga bekämpningsmedel används kräver odlandet/uppfödseln mer uppmärksamhet och manuellt arbete
  • Sämre hållbarhet och svårare transport
  • Ekologisk mat odlas/uppföds i allt större utsträckning inom Sverige vilket gör högre lönekostnader

Bara ett par orsaker jag kom på på rak arm. Visst bör man välja ekologiskt men det är ofrånkomligt att det kostar lite mer än andra produkter.
Citera
2012-10-29, 20:21
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är dyrare att producera ekologiskt, kraven är högre, skörden blir oftast mindre och bonden får lite mera betalt för ekologiska produkter.
Citera
2012-10-29, 20:37
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det är dyrare att producera ekologiskt, kraven är högre, skörden blir oftast mindre och bonden får lite mera betalt för ekologiska produkter.
Stämmer, tyvärr är det så mkt mer krav så man kan nästan lika gjärna skita i att vara eko bonde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in