• 5
  • 6
2012-10-31, 21:35
Medlem
goonerrobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kanske för att SJ tagit bort möjligheten att köpa biljetter ombord på tågen...

En möjlighet för TS är ju att hävda att han tänkt göra just detta och helt enkelt inte kände till att reglerna ändrats.

det går visst att köpa biljett på sj's tåg. köper alltid det när jag åker ifrån västerås till sundbyerg. men dom ska ta bort det den 15 november
Citera
2012-10-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Hur skulle ett inkassokrav komma på posten om de inte vet hans namn eller personnummer då. Låter simpelt för mig, säga att man inte har leg och skriva falska uppgifter!

Menar givetvis att han, vars personnummer han uppgav och därmed fått inkassokrav på posten, fått starta en tråd här.
Citera
2012-10-31, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hooky
Om du har sl kort hemma, Så tror jag att du kan säga typ att du tappat bort det, Sen kan man typ bevissa det, Vet inte riktig hur det är, Men en kompis till mig gjorde så, Funkade bra

Nu fungerar inte slkort på resor inom SJ.
Citera
2012-11-04, 01:34
Bannlyst
Vi vill ha lägesrapport nu TS
Hur slutade sagan för dig?
Citera
2012-11-16, 21:04
Medlem
Är också nyfiken, hur gick det för dig?
Citera
2013-01-08, 02:51
Medlem
Drak3ns avatar
Tänkte uppdatera om hur det slutade...

Jag låtsades som ingenting hade hänt ända tills 30 dagar senare då jag fick påminnelse, ringde upp numret som stod på fakturan och sa: Hallååå? Jag har fått hem ett böter för något jag inte har en aning om, vad gäller det och vad har jag äntligen gjort?! Dem berättade situationen och sa DU försökte tjuvåka på SJ tågen från Västerås till Stockholm. Jag försökte förneka allt och berättade att det inte kan vara jag, att någon måste ha gett ut mitt person nummer... Och hon svara tydligt och klart med: Jasså? Då går det säkert och lösa, jag får skicka en fel anmälan till biljett avdelningen så får dem lösa det.

Jag trodde självklart att jag hade kommit undan MEN 1 vecka senare ringer en ung man och berättar med en sträng och bestämd röst: Du har nu två alternativ och välja i mellan, att fortsätta leka dum och låtsas som om du inte har åkt tåg OCH då skickar vi det vidare till domstolen och där får rättvisan komma fram... Och så du vet om du försöker luras kommer böter summan att bli omkring 15-20 gånger större... ELLER så betalar du bara fakturan som har kommit hem och allt löser sig.

Och efter en lång stund bestämde jag mig för att betala för att jag visste att på något sätt så kommer deras top advokater att vinna över en 17 årig tjuvåkare....

Slut på sagan!
Citera
2013-01-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n
Tänkte uppdatera om hur det slutade...

Jag låtsades som ingenting hade hänt ända tills 30 dagar senare då jag fick påminnelse, ringde upp numret som stod på fakturan och sa: Hallååå? Jag har fått hem ett böter för något jag inte har en aning om, vad gäller det och vad har jag äntligen gjort?! Dem berättade situationen och sa DU försökte tjuvåka på SJ tågen från Västerås till Stockholm. Jag försökte förneka allt och berättade att det inte kan vara jag, att någon måste ha gett ut mitt person nummer... Och hon svara tydligt och klart med: Jasså? Då går det säkert och lösa, jag får skicka en fel anmälan till biljett avdelningen så får dem lösa det.

Jag trodde självklart att jag hade kommit undan MEN 1 vecka senare ringer en ung man och berättar med en sträng och bestämd röst: Du har nu två alternativ och välja i mellan, att fortsätta leka dum och låtsas som om du inte har åkt tåg OCH då skickar vi det vidare till domstolen och där får rättvisan komma fram... Och så du vet om du försöker luras kommer böter summan att bli omkring 15-20 gånger större... ELLER så betalar du bara fakturan som har kommit hem och allt löser sig.

Och efter en lång stund bestämde jag mig för att betala för att jag visste att på något sätt så kommer deras top advokater att vinna över en 17 årig tjuvåkare....

Slut på sagan!

Topp advokat? Ja det märks att du är 17år, och lever i en fantasi värld. Hallå vakna lilla pojken!!¨

Det kommer inte tas upp i någon rättegång med topp advokater. Det finns inte en chans att dom skulle ta upp ånna saker. Då skulle dom få sitta varje dag med samma problem.

Jag kan riktigt se framför mig hur killen som jobbade hos sj, fick bita sig i läppen för att inte skratta sönder sig själv när han skrämmer upp en liten pojke som du. 15-20 gånger mer i avgift? HA HA HA!!
Citera
2013-01-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMatt123
Topp advokat? Ja det märks att du är 17år, och lever i en fantasi värld. Hallå vakna lilla pojken!!¨

Det kommer inte tas upp i någon rättegång med topp advokater. Det finns inte en chans att dom skulle ta upp ånna saker. Då skulle dom få sitta varje dag med samma problem.

Jag kan riktigt se framför mig hur killen som jobbade hos sj, fick bita sig i läppen för att inte skratta sönder sig själv när han skrämmer upp en liten pojke som du. 15-20 gånger mer i avgift? HA HA HA!!

Nja, kanske inte med toppadvokater, men däremot kommer det tas upp i domstol precis som andra mål gällande civilrätt. Dock vänder man sig antagligen först med en ansökan om betalningsförläggande till KFM, Bestrids då skulden så vänder blir det en domstolsfråga. Totalt innebär detta dock inga 15-20 gånger mer i avgift (om man nu inte själv väljer att anlita en advokat).
Citera
2014-05-01, 17:04
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Nja, kanske inte med toppadvokater, men däremot kommer det tas upp i domstol precis som andra mål gällande civilrätt. Dock vänder man sig antagligen först med en ansökan om betalningsförläggande till KFM, Bestrids då skulden så vänder blir det en domstolsfråga. Totalt innebär detta dock inga 15-20 gånger mer i avgift (om man nu inte själv väljer att anlita en advokat).

Om man inte visar leg när man skriver under boten..hur ska då domstolen kunna avgöra om det är just jag som har åkt, eller någon annan som har uppgivit mitt personnummer ?
Citera
2014-05-02, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Om man inte visar leg när man skriver under boten..hur ska då domstolen kunna avgöra om det är just jag som har åkt, eller någon annan som har uppgivit mitt personnummer ?

Ja, vad tror du?!?!

Genom att kalla kontrollanten som vittne, givetvis. Tragiskt att ens behöva förklara det...
Citera
2014-05-02, 18:57
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuloSvart
Ja, vad tror du?!?!

Genom att kalla kontrollanten som vittne, givetvis. Tragiskt att ens behöva förklara det...

Värst vad lite det krävs för dig för att du ska uppleva tragik Nåja...självklart så kommer dom inte att kalla in kontrollanten för att vittna. Det är ju så självklart att jag inte ens tyckte det var värt att nämna. Och hur kan jag nu vara så säker på det? Jo helt enkelt därför att jag dagligen hanterar dylika ärenden.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in