Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-29, 13:32
  #1
Medlem
Hej!

Har försökt söka efter en sådan tråd men hittar inget. Ni får gärna guida mig till tråden om den ändå finns.
Jag undrar vad timkostnaden är för en programmerare som jobbar i VB och skapar program efter specifikation?

Tack för svar!

Mvh!
Citera
2012-10-29, 13:39
  #2
Medlem
valter-eggons avatar
600-900 exkl moms skulle jag säga.
Citera
2012-10-29, 13:42
  #3
Medlem
Vad baserar du det på?
Citera
2012-10-29, 13:48
  #4
Medlem
valter-eggons avatar
Jag jobbar som konsult inom systemutveckling med Java och .NET.
Citera
2012-10-29, 13:53
  #5
Medlem
Ok, nice. Om man skapar ett eget företag och vill fakturera timkostnader till kund. Vad är det normala man fakturerar då? Vet du det?
Tack för svar!
Citera
2012-10-29, 15:14
  #6
Medlem
valter-eggons avatar
Fakturerar du som enskild firma så tror jag inte du kan ligga så mycket högre än 600 per timme.

Det finns inget normalt, det är ju en förhandlingsfråga. Jag har gett dig lite riktlinjer. Det är ju naturligtvis tryggare för ett företag att ta in en konsult från ett konsultbolag och då kan kunden känna att den tryggheten är värt någon hundring per timme.

Men säg att du skulle ta 500 som enskild firma och fakturerar 160 timmar en månad. Det blir 80.000 exkl moms. På det ska du sedan betala egenavgifter på 29%. Kvar får du då 56.800 före skatt.

Skulle du ta 400 per timme så hamnar du på 45.440 före skatt.

Du kan läsa mer här:
http://www.verksamt.se/portal/web/gu...erakna-skatten

Om du redan har ett arbete som du lever på skulle jag däremot inte rekommendera dig att fakturera från en enskild firma. Inkomsterna från den läggs ovanpå din vanliga inkomst och du hamnar då mest troligt på 50% skatt på det du drar in. Bättre då att starta ett aktiebolag.

Jag har inte räknat på det men det kan t.o.m. vara värt att låna 50.000 för att starta aktiebolaget om du vet att du har en stadig inkomst från den verksamheten.
Citera
2012-10-29, 18:15
  #7
Medlem
Jag funderar nämligen på att starta sakta men säkert, d.v.s. när jag har tid. Är nämligen en student och tänkte att istället för att jobba extra vid sidan om så kan jag göra en sådan här grej.
Citera
2012-10-29, 21:47
  #8
Moderator
Protons avatar
.NET -> Företagande /Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback