2012-10-29, 12:18
Bannlyst
Jag beställde i slutet av förra veckan en dator från komplett.se. Det är en dator som de bygger när de mottagit order. En timme efter lagd order så kom jag på att jag hade missat att beställa en del grejer, så istället för att strula med två olika ordrar så valde jag att avbeställa order #1 och lägga en ny order med alla prylar samlade.

Jag klickar mig vidare till orderhistorik, och eftersom det bara hade gått en dryg timme så var ordern inte påbörjad än. Jag minns inte vad för status den hade, men den var ju inte plockad eller så från deras håll. Den var registrerad, kort och gott.

Jag klickar i alla fall på en väl synlig och tydlig knapp som säger "ändra/avbeställ" vilket ju borde ta mig rätt. Jag hamnar på en annan sida och får välja mellan att ändra ordern eller avbeställa den. Jag klickar på det senare alternativet och trodde såklart skiten var avbeställd!

Fick under helgen ett mail där det stod att båda ordrarna var plockade, alltså både min riktiga order och den jag avbeställt på deras hemsida.

Idag måndag så ringer jag komplett och frågar varför de plockar en order som jag har valt att avbeställa, men enligt dem så har ingen sådan förfrågan dykt upp. Jag fortsatte då att pedagogiskt berätta att det ju vore rätt korkat av mig att inte avbeställa order #1 innan jag skulle lägga order #2 eftersom det ju skulle innebära att jag får två datorer skickade hem till mig när jag endast vill ha en, eller hur? Eftersom det kostar en hel del att skicka datorer kors och tvärs inom Sverige så glömmer man knappast bort att makulera ointressanta ordrar innan man lägger nya, vilket jag också gjorde.

Nu fick jag i alla fall veta att de sitter och bygger båda datajävlarna ändå, och trots att det ju max har förflutit en hel arbetsdag sen det att order lades så gick det inte att under några som helst omständigheter avbryta databyggandet. Kompletts datamontering verkar vara lite som tomtens verkstad, med noll insyn för utomstående. Enligt snubben jag pratade med så skulle det vara svårt att ens få kontakt med tjommarna inne på databygget, så han kunde inte göra annat än att låta dem bygga klart datorn och skicka iväg den!

Det jag kunde göra var visst att skicka tillbaka skrället när det dyker upp här, men fy fan vad osugen jag är på att pröjsa flera hundra på den där jävla frakten när det är helt uppenbart, alla fall för mig, att det är på grund av brister i deras rutin som det ser ut som det gör. För det första tycker jag det är skitkonstigt att de tvunget måste bygga ihop datamöget, men att de sen kommer skicka iväg den, trots att de vet att jag INTE vill ha den och kommer skicka den på retur? Trots att jag avbeställde prylarna mindre än en timme efter det att den blev lagd.

Va fan?

Vem har rätt här? Visst, det handlar väl bara om nån hundring, men jag blir ändå förbannad när jag tänker på det!
Senast redigerad av buskar 2012-10-29 kl. 12:20.
2012-10-29, 12:21
Medlem
Du har ångrat köpet i god tid innan de skickar varan.
Om de nu ändå skickar datorn får de givetvis stå för returfrakt.

Allt annat verkar som du säger väldigt dumt.
2012-10-29, 13:25
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Det är ganska troligt att du kommer att bli ännu mer förbannad.

"3.4 I de fall där försändelsen av en Komplett-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig Komplett Services Sweden AB att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionkostnader."

Det låter ju rimligt, i normala fall, men inte när du avbeställde så tidigt.
Eller när avbeställningen misslyckades då.

Riktigt jobbigt.

Om du har varit lugn, fin och trevlig så lär dom kanske vara schyssta.
Men jag reagerade på meningen "Jag fortsatte då att pedagogiskt berätta..."

Om dom uppfattade dig som dryg eller jobbig så är det inte helt omöjligt att dom försöker jävlas med dig och försöker få dig att betala så mycket som möjligt.
2012-10-29, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Det är ganska troligt att du kommer att bli ännu mer förbannad.

"3.4 I de fall där försändelsen av en Komplett-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig Komplett Services Sweden AB att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionkostnader."

Det låter ju rimligt, i normala fall, men inte när du avbeställde så tidigt.
Eller när avbeställningen misslyckades då.

Riktigt jobbigt.

Om du har varit lugn, fin och trevlig så lär dom kanske vara schyssta.
Men jag reagerade på meningen "Jag fortsatte då att pedagogiskt berätta..."

Om dom uppfattade dig som dryg eller jobbig så är det inte helt omöjligt att dom försöker jävlas med dig och försöker få dig att betala så mycket som möjligt.

Det finns inte en chans att jag kommer betala dem ett enda öre. 2000 spänn? Över min döda kropp

Det är helt och hållet deras fel att det blivit såhär eftersom jag de facto avbeställde ordern en timme efter det att den var lagd, att de har brister i sitt system är inte anledning att försöka skada mig ekonomiskt. Det kan de väl för fan inte göra? Jävla maffiametoder.

Jag var för övrigt inte alls dryg när jag snackade med supporten. När jag pedagogiskt berättade för snubben hur jag hade gjort när jag avbeställt ordern menar jag att jag var tydlig med hur jag hade gått tillväga när jag avbeställde min order. Jag öppnade alltså inte upp för några missförstånd.

Jag är riktigt jävla besviken på komplett.se som låter en sån här bagatellartad historia bli så här trist och jobbig.
2012-10-29, 13:49
Bannlyst
Nån annan som har haft problem med komplett?
2012-10-29, 13:54
Medlem
Problemet med detta är förmodligen att det från deras sida är du som har gjort fel.

De kan se tusentals ordrar och ser att flera hundra andra människor har avbeställt sina saker kring tiden du misslyckades att avbeställa din. Alltså är det tio gånger mer troligt att du har gjort fel när du försökte avbeställa än att Komplett.se's system inte fungerar.

Det stämmer säkert att du avbeställde den och att det är deras system som felat, men de som jobbar på komplett's kundtjänst får nog in en hel del liknande fall per dag och i 99% har kunden gjort fel. Så bli inte allt för arg när de förutsätter att det är du som är dum i huvudet för det är nästan uteslutande det som är felet när folk ringer kundtjänst.
2012-10-29, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Problemet med detta är förmodligen att det från deras sida är du som har gjort fel.

Antagligen, men jag är den enda som vet hur det ligger till och det kan man även som tredje part lista ut eftersom man inte "glömmer bort" att avbeställa sin gamla order om man som jag lägger en ny, helt enkelt pga det blir förjävla jobbigt om de skickar en massa skit som jag inte vill ha.

Hur ser det ut rent juridiskt, kan de verkligen kräva mig på pengar i detta fall? Jag tycker det låter helt sinnessjukt om så är fallet, när fan slutade man tro på sina kunder? Bara en sån sak som att vem fan som helst kan skapa ett konto i nån annans namn och beställa datorer på postförskott dit är ju skrämmande som in i helvete om de nu har rätt till att ta ut straffavgifter på mer än 2000 spänn!

Jag tänker inte betala ett enda öre, det ska de veta. Jag tyckte det var analt av dem att inte kunna makulera min order utan tvingar mig skicka tillbaka grejerna, men att de ska ta ut en avgift för nöjet?

Ordern blev för övrigt lagd sent på torsdagskvällen. Den började alltså behandlas först på fredag, sen helg, och nu, måndag förmiddag har jag inte längre nåt att säga till om? Datorn skickas hit och jag kommer bli tvungen att hosta upp ett antal tusenlappar för att rätta till deras misstag?

Skrämmande dålig service, minst sagt.

Vad har jag egentligen för rättigheter i det här fallet?
2012-10-29, 14:40
Medlem
gäller inte ångerrätten ?
Du kan bli tvungen att lägga ut pengarna men borde få tillbaka de genom ångerrätten, ångerrätten.
2012-10-29, 15:09
Medlem
ni553s avatar
Komplett är skit, kör på inet.se nästa gång. Där har de extremt bra kundbemötning, service, priser, ja allt!

Men nu beställde du från komplett och jag tror att du helt enkelt kan skicka tillbaks datorn och be dom ta hand om fakturan/fraktkostnaden. Du ska inte behöva betala något för en vara du avbeställt/inte vill ha!
2012-10-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
gäller inte ångerrätten ?
Du kan bli tvungen att lägga ut pengarna men borde få tillbaka de genom ångerrätten, ångerrätten.
Precis. Tänkte skriva samma sak.

Kör på ångerrätten bara. Säg gärna till Komplett att du kommer att göra detta om de inte hunnit skicka något ännu. Så kanske de kan låta bli att skicka den i onödan och ta betalt i onödan
2012-10-29, 15:28
Medlem
tglrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ni553
Komplett är skit, kör på inet.se nästa gång. Där har de extremt bra kundbemötning, service, priser, ja allt!
Håller med här. Har också hört dåligt om komplett. En dator fick skickas in 5 (ja, 5) gånger för samma fel hos dem för reparation, tills de gav upp och gav en ny dator.

Har de verkligen inte fått någon information om att du avbeställt? Skumt i sådana fall.
2012-10-29, 15:31
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Precis. Tänkte skriva samma sak.

Kör på ångerrätten bara. Säg gärna till Komplett att du kommer att göra detta om de inte hunnit skicka något ännu. Så kanske de kan låta bli att skicka den i onödan och ta betalt i onödan

Ångerrätten gäller inte för "specialbyggda" produkter som TS har beställt, han har ju beställt en dator av lösa delar som Komplett plockar ihop.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in