2012-10-29, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Ångerrätten gäller inte för "specialbyggda" produkter som TS har beställt, han har ju beställt en dator av lösa delar som Komplett plockar ihop.

Som jag makulerade dryga timmen efter att ordern var lagd genom att klicka på en liten ruta som det stod "Avbeställ order", eller motsvarande. Det är väl fullt rimligt att för mig som kund anta att ordern då blivit avbeställd, eller hur? Oavsett vad så är det på grund av inte särskilt stabila rutiner som de har plockat ihop datorn och nu är på väg att skicka den till mig. Jag tycker det är orimligt att kräva mig på mellan 1500 - 2500 kr i det här fallet, det kommer liksom inte hända. Frågan är var jag vänder mig om det nu är så att de vill bråka med mig?

Edit:

Datorn har nu fått statusen "Skickad", det riktiga paketet är fortfarande under behandling. Ska man skratta eller gråta?
2012-10-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Ångerrätten gäller inte för "specialbyggda" produkter som TS har beställt, han har ju beställt en dator av lösa delar som Komplett plockar ihop.
Korrekt ! Jag läste inte hela inslaget på konsumentverket
2012-10-29, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ni553
Komplett är skit, kör på inet.se nästa gång. Där har de extremt bra kundbemötning, service, priser, ja allt!

Men nu beställde du från komplett och jag tror att du helt enkelt kan skicka tillbaks datorn och be dom ta hand om fakturan/fraktkostnaden. Du ska inte behöva betala något för en vara du avbeställt/inte vill ha!
Tror gör man i kyrkan. Anser Komplett att TS gjort fel så kommer de säkert kräva att TS återsänder datorn till dom för egna pengar och låter TS bara paketet gå tillbaka så kommer säkert de där 1500-2000 kronorna som ett brev på posten.

Och betalar inte TS det, så går det till inkasso och sen till kronofogden för indrivning. Det är något TS får dras med såvida inte TS omedelbart tar kontakt med Komplett igen och gör tydligt för dom att de absolut inte får skicka datorn. Har den gått iväg är det redan för sent.

Då är det helt upp till Kompletts goda vilja. Kronofogden kommer att döma till Kompletts fördel, det gör de 99 gånger av hundra.
2012-10-29, 16:29
Medlem
DonJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Som jag makulerade dryga timmen efter att ordern var lagd genom att klicka på en liten ruta som det stod "Avbeställ order", eller motsvarande. Det är väl fullt rimligt att för mig som kund anta att ordern då blivit avbeställd, eller hur? Oavsett vad så är det på grund av inte särskilt stabila rutiner som de har plockat ihop datorn och nu är på väg att skicka den till mig. Jag tycker det är orimligt att kräva mig på mellan 1500 - 2500 kr i det här fallet, det kommer liksom inte hända. Frågan är var jag vänder mig om det nu är så att de vill bråka med mig?

Edit:

Datorn har nu fått statusen "Skickad", det riktiga paketet är fortfarande under behandling. Ska man skratta eller gråta?

Fick du någon bekräftelse att ordern hade avbeställts? Annars kan det ju bli väldigt svårt för dig att bevisa.

Om de nu inte har skickat den nya och forsätter spela avtals-Allan, kan du kanske då köra vidare på paket 1 och själv bygga på de delarna du hade velat ha från början.
Då alltså som sista utväg ifall allt annat bara går helt åt helvete...
2012-10-29, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Tror gör man i kyrkan. Anser Komplett att TS gjort fel så kommer de säkert kräva att TS återsänder datorn till dom för egna pengar och låter TS bara paketet gå tillbaka så kommer säkert de där 1500-2000 kronorna som ett brev på posten.

Och betalar inte TS det, så går det till inkasso och sen till kronofogden för indrivning. Det är något TS får dras med såvida inte TS omedelbart tar kontakt med Komplett igen och gör tydligt för dom att de absolut inte får skicka datorn. Har den gått iväg är det redan för sent.

Då är det helt upp till Kompletts goda vilja. Kronofogden kommer att döma till Kompletts fördel, det gör de 99 gånger av hundra.

Datorn är redan skickad, det blev den lite tidigare idag. Snubben jag pratade med på supporten i förmiddags gjorde det klart för mig att den skulle skickas i vilket fall, det fanns enligt honom inget jag kunde göra för att förhindra det. Det gör mig irriterad.

Fine, jag kan gott ta lite strul, och jag skickar mer än gärna tillbaka datorn, men jag ska väl inte behöva pröjsa tusentals kronor när det är deras inhemska system för avbeställningar som knasat? Kan man inte åberopa lite sunt förnuft, att det faktiskt är rätt orimligt att jag skulle beställa samma dator två gånger utan att först makulera den första ordern? Det här var inget spontanköp, jag ägnade mycket eftertanke när jag genomförde köpet. När jag avbeställer det första paketet så borde jag väl kunna anta att det faktiskt blivit det? Uppenbarligen inte.

Det här är heller ingen custombyggd dator utan ett paket som ingår i en kampanj de har. De borde rimligen kunna ta tillbaka datorn och sälja den till nån annan. Vari ligger rättvisan om jag får motta en ekonomisk smäll pga slarv från deras håll?

Här är datorn: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

Edit:

Jag ska ringa dem imorgon och höra vad de säger. Vi får se hur det här utvecklar sig.
Senast redigerad av buskar 2012-10-29 kl. 16:37.
2012-10-29, 16:39
Medlem
Så går det för alla er "prisjaktare" och "pricerunners" som jagar lägsta pris. Hoppas ändå att det löser sig, tyvärr är min erfarenhet att dessa "kolosser" till elektronikleverantörer är extremt tröga.
2012-10-29, 16:41
Medlem
Citat:
Vari ligger rättvisan om jag får motta en ekonomisk smäll pga slarv från deras håll?

Även om du gjort 100% rätt och tryckt på rätt knapp kan du aldrig någonsin lita på att en hemsida skall fungera 100% av tiden. Det är DU som slarvat. Du inväntade inte en bekräftelse på att din order avbeställts. Du borde blivit misstänksam när du inte direkt fick ett mail ang. ändrad orderstatus.

Allt du kan göra är att hoppas på att komplett ger lite goodwill. Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att det är så.
2012-10-29, 16:41
Medlem
Nvm.
Senast redigerad av Rabarberbarbar 2012-10-29 kl. 16:44.
2012-10-29, 16:53
Medlem
Säg att du har en välbesökt tråd om det på Flashback nästa gång du ringer till dem, så kanske det blir ändrad attityd från deras sida. Detta kan ju knappast vara bra reklam för dem...

Edit: Alternativt så kan du ju annars behålla datorn och sälja den vidare, så kanske förlusten blir mindre.
Senast redigerad av Svartgrip 2012-10-29 kl. 17:03.
2012-10-29, 16:55
Medlem
Citat:
Fine, jag kan gott ta lite strul, och jag skickar mer än gärna tillbaka datorn, men jag ska väl inte behöva pröjsa tusentals kronor när det är deras inhemska system för avbeställningar som knasat? Kan man inte åberopa lite sunt förnuft...
Typ som att du får en bekräftelse på att din order blivit avbeställd och att den inte är avbeställd förrän du fått bekräftelse på det..
2012-10-29, 16:59
Bannlyst
Citat:
Jag ska ringa dem imorgon och höra vad de säger. Vi får se hur det här utvecklar sig.
Var bestämd men inte otrevlig. Och framförallt ska du inte ge med dig. Det är nu som det är störst chans för dig att slippa få betala en massa. Alltför många ger bara upp och accepterar vad företagen säger och då blir man ofta blåst på pengar.

Juridiskt så blir det ju nämligen svårt för dig att få rätt, även om du faktiskt avbeställt. Och det beror ju på att folk ofta inte är ärliga så det är lättare att döma till ett företags fördel. Vill dom jävlas så kommer du säkert att få ångra dyrt att du gjorde den där beställningen.

Det är därför du måste vara stark när du ringer dom! Ge dig aldrig förrän de accepterat det du vill få ut av det hela. Peka på de positiva sakerna, att du kommer välja dom nästa gång osv.
2012-10-29, 17:39
Medlem
Om inget fungerar kontakta - konsumentombudsmannen !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in