• 1
  • 2
2012-10-29, 04:44
Medlem
Fiffelquists avatar
Det är såhär att jag är praktikant i köket på ett lite finare ställe och vi ska ha en tävling o laga/skapa en rätt på olika styckdetaljer från en älg vi har styckat. Jag fick ytterfilen som min del, problemet är att det är en väldigt enkel detalj att laga jämfört med några andra delar som några andra kockar har fått. därför förväntas det mer perfektion/bättre resultat av mig än killen som fick kött lämpat för färs eller grytbitar.

Enda reglerna är helt enkelt att skapa en rätt från älg, den kan vara förätt, huvudrätt eller dessert. det spelar ingen roll. och tipsen är att tänka på hur älgen lever, vad den äter och liknande saker.. kortfattat så tänk "granskog" när vi väljer ingridienser.

Bedömningen sker på Planering, Smak och Utseende. och i mitt fall måste det bli intressantare än stekt älgytterfile med vitlöksrostade rotfrukter och en klassisk sås typ rödvin.

Jag behöver hjälp med feedback, tips, förslag, saker jag borde tänka på och inspirerande recept.

Saker jag har funderat på är antingen att grava köttet med lite enbär, granskott och eventuellt även röka köttet med enris. förslag på upplägg?

en tanke är att göra en balsamicoreduktion med enbär och honung i och servera det finskuret aom carpaccio.

Grejjen är att jag har snöat in på förrätt och carpaccio och gravning. så jag behöver hjälp att utveckla det eller vidga mina ideer till nått annat.

Om önskemål finns så kan jag lägga upp bilder på resultat och beskriva vad jag gjorde.
Tack på förhand // PraktikantJäveln
Citera
2012-10-29, 07:18
Medlem
Fiffelquists avatar
Jag sitter o kladdar upp nån slags "stödlista" där jag listar olika råvaror jag tänker kan passa till rätten. delar med mig av den och jag tänkte ni kunde ge tips och ideer även där

• Bär, Lingon Hjortron, svarta vinbär, enbär, tranbär, Havtorn, rönnbär.
• Frukt, äpple förslag äppelcidervinäger
• Finnes i köket, Granris, enris, Hö, vitmossa
• Rotselleri, palsternacka kålrot, morot, potatis, Fänkål, rädisor? Pepparrot?
• Västerbottenost, ädelost, prästost, manchego?
• Persilja, Timjan, rosmarin (koriander?) kryddkrasse?
• Cognac, sherry, portvin, öl (porter?)?, aquavit (kryddor kummin, malört dill, fänkål anis), Gin , madiera, vitvin, rödvin,
• Kantareller/trattkantareller, shiitake, champinjon, karl johan,
• Svartpeppar, kryddpeppar, grönpeppar, rose, lagerblad, muskotnöt
• Nötter? Hasselnöt? Pinje?
• Kål, spets, bryssel, vitkål?
• Övrigt : Honung, Sparris, rödbetor/polka/gul, dijonsenap? Syltlök, Selleri,broccoli, blomkål
• Sallad : ruccola, mache, Ekblad. Lollo rosso, lollo bianco, crisp
Citera
2012-10-29, 07:31
Medlem
soffkuddens avatar
Förrätt: gravad lättrökt ytterfile m enbärscreme samt inlagda svampar. kanske någon krispig bröd/bärmüsli till?

vit balsamicoinkokta svartrötter kan du lägga till din lista också, eller bara svartrötter
Senast redigerad av soffkudden 2012-10-29 kl. 07:51.
Citera
2012-10-29, 07:43
Medlem
breakshits avatar
gravad älgfilé, en kula Crème fraiche och en kula ishavsrom som toppas med finhackad rödlök och dill.
serveras med små nykokta potatisar
Citera
2012-10-29, 13:29
Medlem
Jompahjarndods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelquist
Jag sitter o kladdar upp nån slags "stödlista" där jag listar olika råvaror jag tänker kan passa till rätten. delar med mig av den och jag tänkte ni kunde ge tips och ideer även där

• Bär, Lingon Hjortron, svarta vinbär, enbär, tranbär, Havtorn, rönnbär.
• Frukt, äpple förslag äppelcidervinäger
• Finnes i köket, Granris, enris, Hö, vitmossa
• Rotselleri, palsternacka kålrot, morot, potatis, Fänkål, rädisor? Pepparrot?
• Västerbottenost, ädelost, prästost, manchego?
• Persilja, Timjan, rosmarin (koriander?) kryddkrasse?
• Cognac, sherry, portvin, öl (porter?)?, aquavit (kryddor kummin, malört dill, fänkål anis), Gin , madiera, vitvin, rödvin,
• Kantareller/trattkantareller, shiitake, champinjon, karl johan,
• Svartpeppar, kryddpeppar, grönpeppar, rose, lagerblad, muskotnöt
• Nötter? Hasselnöt? Pinje?
• Kål, spets, bryssel, vitkål?
• Övrigt : Honung, Sparris, rödbetor/polka/gul, dijonsenap? Syltlök, Selleri,broccoli, blomkål
• Sallad : ruccola, mache, Ekblad. Lollo rosso, lollo bianco, crisp

Håll det enkelt och svenskt! Stek älgyttern rare, gärna "klappad" med kryddpeppar o lite timjan.
Försiktig när du vilar den, ibland kan vissa för möra viltdetaljer bara bli skit om man vilar för länge.

Stek ihop trattisar (eller annan svamp), pillad brysselkål (blad för blad) och nåt rökt fett kött (sidfläsk?) till en god ragu. Känner du att du kan så kan det vara gott att ge svampen en liten rökpuff också innan du steker den.

Koka en tung fond och reducera- smaka upp med portvin, timjan, lagerblad o.s.v.

Rosta hasselnötter och krossa- blanda upp med plockad timjan och finskuret äpple till ett "strössel" att avsluta med.

Havtorn är jävligt trevligt till vilt, testa att göra en curd (kolla recept på lemoncurd, ta mindre socker och ersätt citronen med mixade, silade havtorn). Annars kan du göra en gele om du har dåligt med tid.

Bara ett förslag, lycka till!!
Citera
2012-10-30, 00:50
Medlem
Fiffelquists avatar
Tack för ideerna och framförallt tack till Jompahjarndod för detaljerad info. just nu lutar det åt gravad eller rökt "carpaccio" så jag är ute efter lite sjyssta tillbehör som ser bra ut. alternativt bara en ört och dekoration
Citera
2012-10-30, 07:32
Medlem
Gin- & enbärsgravad älgytterfilé i tunna skivor med granskottssirap, norrländska tunnbrödsgrissini (skär tunnbröd i smala remsor. Smula över riven (fryst) röd och vit getost, gratinera). Havtorns-creme. Garnera med lingon & granskott.

Bara ett förslag.
Citera
2012-10-30, 07:42
Medlem
Vattendroppes avatar
En liten kul idé.

Black & White....

Black...Älgfilé på det viset du inte ville ha... med en rödbetssås o rödvin, grön sparris.
White...Blomkål med en vitsås med västerbottenost, vit sparris.

Klassiskt på ett nytt sätt, gott som fan, fin uppläggning.
Citera
2012-10-30, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Vill du verkligen glänsa så kör du en försvenskad Wellington. Du gör förstås duxelles-massan på kantareller och använder svenska råvaror till resten av "smeten". Till detta så lagar du självklart en viltsås och som tillbehör rotfruktspuré eller råraka.

~Paul~
Citera
2012-10-30, 13:11
Medlem
Quorthons avatar
Älgytterfilé? Är det ett finare namn för ryggbiff eller?
Varför kalla det filé när ryggbiffen ändå är bättre än älgfilén?

dePauls förslag lät jävligt gott. Ska nog göra det själv någon dag. Är dock inte så jätteförtjust i överanvändandet av enbär.
Citera
2012-10-30, 13:44
Medlem
dePauls avatar
Enbär bör användas med försiktighet. Om man tar för mycket så smakar det apotek om maten.

Ja, det har gått hysteri i alla nya benämningar. Den s k ytterfilén är inget annat än biff.

~Paul~
Citera
2012-11-03, 22:44
Medlem
Jompahjarndods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Älgytterfilé? Är det ett finare namn för ryggbiff eller?
Varför kalla det filé när ryggbiffen ändå är bättre än älgfilén?

dePauls förslag lät jävligt gott. Ska nog göra det själv någon dag. Är dock inte så jätteförtjust i överanvändandet av enbär.

För att styckdetaljen heter älgytterfile och inte älgryggbiff. Var sitter den vanliga biffen som inte är ryggbiff förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in