2012-10-28, 12:30
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Tänkte att vi kunde diskutera hur vi kunde förbättra Mac forat. Själv märke jag att jag inte spenderar lika mycket tid här som jag gjorde innan. Mycket för att det hela enligt mig föll i bitar när man separerade forumet till hårdvara och mjukvara.

En annan sak som irriterar mig är att vi inte har sub-forum för iPad och iPhone under ett och samma tak. Jag vet att det finns de som fogar varför måna skall har allt Apple under ett forum när man inte har det med Samsung eller något annat. Men Apples produkter är framtagna som en helhet och mycket av de frågor eller aspekter en vill diskutera går hand i hand med övriga Apple produkter. Och vad jag vet så finns det inte någon annan tillverkare som erbjuder något liknande.

Vad anser ni andra kunde göra forumet bättre?
Citera
2012-10-28, 14:22
Medlem
Joomlas avatar
Jag var också en smula kritisk till uppdelningen mellan hårdvara och mjukvara till en början, men jag är helnöjd nu. Jag håller med om att det uppstår en viss fragmentering på forumet när många av Apples produkter är kopplade till varandra (såsom iOS till iTunes och iTunes till Apple i allmänhet) och att diskussionerna ibland flyter ihop. Tråden om iCloud ligger ex. under programvara Mac medan tjänsten berör både Mac och iOS. Men samtidigt tycker jag inte att det finns tillräckligt med underlag för ett dedikerat Apple-forum. Det finns en viss kritik mot jättetrådar, men vad finns det att diskutera som inte fungerar i den nuvarande uppdelningen?

I överlag tycker jag det fungerar väldigt bra. Det enda konkreta förslaget jag har är att "Köpråd - Mac: Tillbehör" byter namn till "Köpråd - Mac: Övrigt" istället då hälften av trådarna angår uppgraderingar eller reservdelar/tillbehör för uppgraderingar (pentalobe-mejslar till exempel).

Edit: Kanske en länksamling skulle kunna vara trevligt att ha som ett "Viktigt"-meddelande ("Announcement" heter det på engelskspråkiga versioner av vB) under köprådsforumen. Länkar till Macrumors buying guide, Wikipedia-artiklar för iMac, Macbook osv samt Mac2sell.net för värdering av Macar.
Senast redigerad av Joomla 2012-10-28 kl. 14:24.
Citera
2012-10-29, 15:02
Medlem
tzjs avatar
Uppdelningen har bl a annat gjorts med hänsyn till hur det fungerar i motsvarande del, Windows-forumen.

Även om det känns logiskt för många att lägga allt som Apple säljer i en del, så är det inte hållbart. Apple är en tillverkare, och det skulle bli allt för spretigt att mixa allt i ett forum.
Citera
2012-10-29, 20:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Uppdelningen har bl a annat gjorts med hänsyn till hur det fungerar i motsvarande del, Windows-forumen.

Även om det känns logiskt för många att lägga allt som Apple säljer i en del, så är det inte hållbart. Apple är en tillverkare, och det skulle bli allt för spretigt att mixa allt i ett forum.

Windows kan enligt mig inte jämföras. På nivå OS, ja, men inte annars. Microsoft tillverkar i nuläget inte några datorer, plattor har de ute i skrivande stund, men det är inte det samma.

Att ha isär Mac Os, Mac HW, iOS är inte lika solklart. Detta då produkterna delar en stor del funktioner etc. sins emellan. Och det vet du med gamle vän

Sitter du med en iPad, iPhone, Mac, Airport/Time Capsule i ett och samma hus, så märker man hur allt hänger ihop.
Citera
2012-10-30, 01:19
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Windows kan enligt mig inte jämföras. På nivå OS, ja, men inte annars. Microsoft tillverkar i nuläget inte några datorer, plattor har de ute i skrivande stund, men det är inte det samma.

Att ha isär Mac Os, Mac HW, iOS är inte lika solklart. Detta då produkterna delar en stor del funktioner etc. sins emellan. Och det vet du med gamle vän

Sitter du med en iPad, iPhone, Mac, Airport/Time Capsule i ett och samma hus, så märker man hur allt hänger ihop.

Jag tycker själv att mac-forumen känns tröggående ibland, men hade man slagit ihop programvara och hårdvara hade det nog mest blivit rörigt än mer aktivt. Samma sak med iOS: Det är inte en dum idé att lägga det under "samma tak" (för de som delar tanken om att Mac, iOS hör ihop (alla gör inte det, jag gjorde själv inte det på länge efter jag köpt min första iOS-enhet)), men det finns mer logik i att behålla t.ex diskussioner om iPhone, iOS i tele-forumet.

Android är ju i princip lika stort som iOS, om inte större. Borde inte Android då också ligga under ett eget forum, lämpligtvis under kategorin "Google" eftersom Google allt mer dominerar vårt internetanvändande från sökningar till Youtube till mejl. Då blir det bara Windows Phone och symbian som diskuteras i telefonforumen och Övervaknings/Integritet-forumet ekar tomt när alla diskussioner lyfts till ett annat forum. Gränsdragningen för forumupplägget blir i mina ögon svårare och mindre konsekvent när man lyfter ut diskussionerna och grupperar efter tillverkare istället för kategori.
Citera
2012-10-30, 19:22
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag tycker själv att mac-forumen känns tröggående ibland, men hade man slagit ihop programvara och hårdvara hade det nog mest blivit rörigt än mer aktivt. Samma sak med iOS: Det är inte en dum idé att lägga det under "samma tak" (för de som delar tanken om att Mac, iOS hör ihop (alla gör inte det, jag gjorde själv inte det på länge efter jag köpt min första iOS-enhet)), men det finns mer logik i att behålla t.ex diskussioner om iPhone, iOS i tele-forumet.

Android är ju i princip lika stort som iOS, om inte större. Borde inte Android då också ligga under ett eget forum, lämpligtvis under kategorin "Google" eftersom Google allt mer dominerar vårt internetanvändande från sökningar till Youtube till mejl. Då blir det bara Windows Phone och symbian som diskuteras i telefonforumen och Övervaknings/Integritet-forumet ekar tomt när alla diskussioner lyfts till ett annat forum. Gränsdragningen för forumupplägget blir i mina ögon svårare och mindre konsekvent när man lyfter ut diskussionerna och grupperar efter tillverkare istället för kategori.

Google gör inte hårdvara. Apple och deras produkter är tänkta att funka ihop med varann. Att det är trögt i Mac OS korrelerar helt med att man delade upp det. Förr var det mycket mer aktivt, användare som Flipper etc. ser man inte ens längre. Jag har i princip övergett forumet för att det blivit så tråkigt och tyst.
Citera
2012-10-31, 01:43
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Google gör inte hårdvara. Apple och deras produkter är tänkta att funka ihop med varann. Att det är trögt i Mac OS korrelerar helt med att man delade upp det. Förr var det mycket mer aktivt, användare som Flipper etc. ser man inte ens längre. Jag har i princip övergett forumet för att det blivit så tråkigt och tyst.

Google gör visst hårdvara även om det inte riktigt hör till saken. Nexus-serien (två mobiltelefoner och minst en surfplatta). Sen har för mig att de gjorde någon Smart-TV grej också.

Jag minns inte hur forumstrukturen såg ut före denna nya uppdelningen, dessutom beblandade jag mig inte med Mac-folket på den tiden heller. Jag förstår inte vad som gjorde att det blev så mycket sämre. Så vad kan göras bättre enligt dig? Du var ju trots allt med före omstruktureringen. Är det bara ett Apple-forum som behövs? Eller var det mer "bara" att slå ihop programvara och hårdvara på nytt?

Edit: Jag kollade på forumet från förr i tiden genom Wayback machine. "Datoranvändning Mac" lät ju ändå lite mysigt men hur fungerade det? Det fanns ett forum som hette "Hårdvara" under Data-kategorin - diskuterades Mac-hårdvara där också? All hårdvara? Det gick nämligen inte att se någon äldre version av Datoranvändning - Mac än efter namnbytet till Programvara Mac.
Senast redigerad av Joomla 2012-10-31 kl. 01:50.
Citera
2012-11-01, 22:31
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Google gör visst hårdvara även om det inte riktigt hör till saken. Nexus-serien (två mobiltelefoner och minst en surfplatta). Sen har för mig att de gjorde någon Smart-TV grej också.

Jag minns inte hur forumstrukturen såg ut före denna nya uppdelningen, dessutom beblandade jag mig inte med Mac-folket på den tiden heller. Jag förstår inte vad som gjorde att det blev så mycket sämre. Så vad kan göras bättre enligt dig? Du var ju trots allt med före omstruktureringen. Är det bara ett Apple-forum som behövs? Eller var det mer "bara" att slå ihop programvara och hårdvara på nytt?

Edit: Jag kollade på forumet från förr i tiden genom Wayback machine. "Datoranvändning Mac" lät ju ändå lite mysigt men hur fungerade det? Det fanns ett forum som hette "Hårdvara" under Data-kategorin - diskuterades Mac-hårdvara där också? All hårdvara? Det gick nämligen inte att se någon äldre version av Datoranvändning - Mac än efter namnbytet till Programvara Mac.

Nexus är Samsung http://www.samsung.com/us/mobile/cell-phones/GT-I9020FSTTMB

Vad som var bättre var att det var mycket mer aktivt tidigare. Det delades råd och rön stup i kvarten. Eminenta användare som Flipper som totalt försvunnit hjälpte allt och alla. Man pratade om Mac i störta allmänhet och trådar som var intressanta förpassades inte till ett nytt forum för att de handlade mer om mjukvara än hårdvara. Ja forumet levde helt enkelt. Nu är det bara dött och slött.

Det som även hände var att en tråd om hårdvara kanske inspirerade till en tråd om mjukvara och samma användare kunde aktivt prata och analysera problem, idéer etc.

Nu känns det mer som om KGB med åsiktspolisen satt sit högkvarter i forumet och tystnaden är därefter. Inte moderatorernas fel, men strukturen suger fet jävla nyknullad negerarsle som strösslats med parafin.
Citera
2012-11-01, 22:37
Medlem
tzjs avatar
Citat:
...
Vad som var bättre var att det var mycket mer aktivt tidigare. Det delades råd och rön stup i kvarten. Eminenta användare som Flipper som totalt försvunnit hjälpte allt och alla. Man pratade om Mac i störta allmänhet och trådar som var intressanta förpassades inte till ett nytt forum för att de handlade mer om mjukvara än hårdvara. Ja forumet levde helt enkelt. Nu är det bara dött och slött.
...

Det här är tråkigt att höra. Verkligen tråkigt.

Det är inte bilden av dom Mac-delarna jag känner till på Flashback.
Däremot så tror jag att det sker ett generationsskifte. Fler trådar startas, men den gamla kärnan av användare byts ut successivt. Är det dåligt? Nja, en naturlig del tror jag. Saknar jag "den gamla känslan". Jadå, till viss del.

Men samtidigt gäller det att anpassa sig efter dom nya förutsättningarna och dom nya användarna.

Ligger problemet i modereringen så säger jag bara en sak: ut med det!!!

Vill ni inte kritisera öppet så skicka ett PM! Är ni missnöjda så dra till med kritiken i PM till mig eller mina kollegor isf, inga problem alls. Vi skall se till så att diskussionerna är så bra som möjligt och helt enkelt.
Citera
2012-11-01, 22:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Det här är tråkigt att höra. Verkligen tråkigt.

Det är inte bilden av dom Mac-delarna jag känner till på Flashback.
Däremot så tror jag att det sker ett generationsskifte. Fler trådar startas, men den gamla kärnan av användare byts ut successivt. Är det dåligt? Nja, en naturlig del tror jag. Saknar jag "den gamla känslan". Jadå, till viss del.

Men samtidigt gäller det att anpassa sig efter dom nya förutsättningarna och dom nya användarna.

Ligger problemet i modereringen så säger jag bara en sak: ut med det!!!

Vill ni inte kritisera öppet så skicka ett PM! Är ni missnöjda så dra till med kritiken i PM till mig eller mina kollegor isf, inga problem alls. Vi skall se till så att diskussionerna är så bra som möjligt och helt enkelt.

Tror faktiskt inte det är ett generationsskifte. Tror helt säkert på att det har att göra med mindre flexibilitet jämfört med tidigare. Förr var det lite mer avslappnat, titta bara på gamla sköna trådar som Posta dina OSX Screenshots och jämför hur mycket mindre intensiv den tråden är. Andra trådar som spekulerade i kommande produkter etc. har ju nästan försvunnit helt.

Jag förstår att världen förändras. Men att man skall anpassa sig för något som blev sämre håller jag inte med om. Tycker att man då skall lägga fram argument för och emot och välja det bättre alternativet.

Att windows nissarna vill ha samma som applefolket kan jag förstå. Men vad gäller Apples produkter så är det mer sammanhängande och i vissa fall mycket mer beroende av varann än motsatsen. Och för dom som skriker Macfanatiker etc, ja det kan även användas som ett argument till dess fördel. Mac användarna är nästan lite av en subkultur på gott och ont. För min del kan vi förpassa Apple trådarna till livsstil om det gör folk gladare men jag vill se en sammanslagning igen.

tzj, du och jag har dragit jämt länge och speciellt i Mac OS, så du vet att jag var väldigt aktiv där förut. Att jag inte längre är det, är för att jag inte längre känner att jag riktigt får något ut av det. Jag är även medveten om att det inte är moderatorernas fel, och det är inte er jag kritiserar utan kritiserar upplägget av forumen.
Citera
2012-11-01, 23:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:
...
tzj, du och jag har dragit jämt länge och speciellt i Mac OS, så du vet att jag var väldigt aktiv där förut. Att jag inte längre är det, är för att jag inte längre känner att jag riktigt får något ut av det. Jag är även medveten om att det inte är moderatorernas fel, och det är inte er jag kritiserar utan kritiserar upplägget av forumen.

Ja det har vi.

Det jag ser är att fler och fler nya användare anländer forumdelarna. Vet inte om det har någon inverkan på hur du upplever Mac-delarna iofs, men allting förändras.

Uppdelningen säger du är en del av problemet, men jag vet inte hur man skulle kunna dela upp det bättre faktiskt.
Citera
2012-11-02, 00:15
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ja det har vi.

Det jag ser är att fler och fler nya användare anländer forumdelarna. Vet inte om det har någon inverkan på hur du upplever Mac-delarna iofs, men allting förändras.

Uppdelningen säger du är en del av problemet, men jag vet inte hur man skulle kunna dela upp det bättre faktiskt.

Det är lite dit jag vill komma, att man inte skall dela upp det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in