2012-10-28, 09:49
Medlem
blomkruksvaktarens avatar
Tjena Flashback, när jag satt på bussen häromdagen så kom jag en tanke;

Händelse: Du drömmer och i drömmen så har du en konversation med en person.

Är detta en dialog eller monolog?

Definitionen på dialog är "ett samtal mellan två personer" och definitionen på en monolog är "en person talar ensam för sig själv".
Eftersom i drömmen talar man en person men samtidigt så pratar man med sig själv så undrar jag vad ni här på Flashback anser, är det en dialog eller monolog?
Citera
2012-10-28, 10:04
Medlem
Slug2s avatar
Det beror ju på hur du ser på personen du pratar med i drömmen. Om man anser att personen enbart tillhör det egna psyket så är det ju en monolog, och det gör ju personen nästan helt säkert.
Det blir ju lätt problematiskt när man ska klassa drömmar med de redskap vi använder i vardagen. Vissa av dessa redskap är ju liksom inte definierade för drömtillstånd
Citera
2012-10-29, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkruksvaktaren
Tjena Flashback, när jag satt på bussen häromdagen så kom jag en tanke;

Händelse: Du drömmer och i drömmen så har du en konversation med en person.

Är detta en dialog eller monolog?

Definitionen på dialog är "ett samtal mellan två personer" och definitionen på en monolog är "en person talar ensam för sig själv".
Eftersom i drömmen talar man en person men samtidigt så pratar man med sig själv så undrar jag vad ni här på Flashback anser, är det en dialog eller monolog?

Låt oss föreställa mig följande :
Du sitter på bussen och upplever någonting som du kallar "tänka"/"tankar".
En av dessa tankar är tanken att du, i princip, skulle kunna föra en dialog med/kring dessa tankar.
Hade du rätt, eller hade du fel?

Monolog som "talar ensam för sig själv"
skulle jag vilja ändra till "endast en talar, antingen utom eller inom andras hörhåll".
("andras" kan förstås som "andra presumtiva talares")

Alternativ :
Du tänker och i tanken har du en konversation med en annan person om att du drömmer och i drömmen har du en konversation med en annan person.

Ytterligare ett alternativ :
Finns det ett "detta", sådant att svaret på frågan "Är detta en dialog eller en monolog?", är "En dialog"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in