Allmänt tror jag att det främjar "vänskapsandan" när man bjuder på sig själv, dvs visar sig mottaglig för kontakt eller kommunikation. Kan ju vara något så enkelt som att hälsa på någon som sätter sig bredvid en i klassen trots att man är helt nya för varandra. Sen när rasten kommer så kan man ta upp något som man tyckte var intressant eller speciellt under den tidigare lektionshalvan osv...Man brukar se vilka som är ganska mottagliga för det. Sitter nån kvar några sekunder efter "rastutropet" så är det bra läge. Hoppar någon upp så fort det blir rast så kanske denna person inte är den första man ska försöka få tag i eftersom den troligtvis har bråttom.
Sen behöver ju inte just handlingen att studera ensam betyda att man är utanför. Jag vet många som väljer att studera själv just för att detta känns optimalt för dem. Men om du inte vill det så kan du försöka få kontakt med någon och efter ett tag "bjuder" nog denna dig också till att vara med i den övriga gruppen.
Det är också väldigt blandat på universitet och högskolor när det kommer till gemenskap och samhörighet. I en klass kom jag de flesta väldigt nära, den klassen hade bra gemenskap. I en annan klass när jag studerade något annat visste jag inte ens namnen på hälften av studenterna trots att vi läst ett år ihop.