2012-10-28, 02:11
Medlem
Kurtfans avatar
Om man i framtiden skulle kunna koppla hjärnan till en simulering av en alternativ verklighet, skulle man då kunna skapa en farm av kossor som glatt springer runt på en stor åker och käkar gräs?

Kossorna skulle likt människorna i filmen "Matrix" då enbart ligga i någon form av badkar för att växa, medan de i hjärnan springer runt och lever lyckligt.

Om vi bortser från alla eventuella teknologiska problem, hur skulle detta se ut moraliskt rätt eller fel? Kossorna lever lyckligt, vi får kött, alla blir glada.
Citera
2012-10-28, 02:19
Medlem
SLEnejtacks avatar
Det är helt okej.
Citera
2012-10-28, 02:26
Medlem
FishHeads avatar
De blir väl lite samma sak som att odla kossor på tradionellt vis? fast de tar mindre plats
Citera
2012-10-28, 02:38
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLEnejtack
Det är helt okej.
Okej vad bra.

Citat:
Ursprungligen postat av FishHead
De blir väl lite samma sak som att odla kossor på tradionellt vis? fast de tar mindre plats
Lite osäker på hur det ser ut idag med odling av kossor (tjurar?) men kan tänka mig att de hålls instängda på ett väldigt litet utrymme och lider ganska mycket. Så i framtiden när vi kommer kunna koppla deras hjärnor till en simulation så kommer de inte lida, fast de fortfarande hålls på ett litet utrymme och existerar enbart för att vi människor ska kunna vräka i oss vår söndagsmiddag i vanlig ordning.
Citera
2012-10-28, 02:40
Medlem
FishHeads avatar
Går inte kor i kohagen?
Citera
2012-10-28, 02:51
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishHead
Går inte kor i kohagen?

Jag antar att du syftar på att jag skrev "springer runt på en stor åker", men det kan lika gärna vara en gräsmatta eller en hage. Men det spelar ju inte någon roll eftersom kossorna kommer kunna befinna sig precis var de vill eftersom de lever i en simulerad värld där bilvägar inte finns. Det spelar alltså ingen roll om de springer bort. De behöver ju inte leva i en inhägnad hage precis.
Citera
2012-10-28, 02:03
Medlem
FishHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
men kan tänka mig att de hålls instängda på ett väldigt litet utrymme och lider ganska mycket.

Tänkte dock mer på de haha och om de är så att dom redan står i ett trångt utrymme så är de väl bättre att dom inte vet om de?
Citera
2012-10-28, 02:18
Medlem
le-douches avatar
Varför inte ha kvinnor i ditt matrix, så vi kan få knulla dom! dom skulle ju vara lykliga inombords....var går gränsen? din lathet eller gastronomiska kunskap? ät en kula bly vetja.
Citera
2012-10-28, 08:36
Medlem
Sarlaccs avatar
Varför sopa verkligheten under mattan?

Denna verklighetssimulation skapar snarare en kvantitativ och onaturlig köttindustri, vars enda syfte är att tillgodose människors matbehov. Jag anser att kor ska röra sig i det habitat där de trivs som allra bäst. Det ökar med stor sannolikhet kvalitén på köttet.
Citera
2012-10-28, 10:12
Medlem
Varangians avatar
Fast om vi i framtiden kan odla kött (muskelfibrer, fett etc.) på artificiell väg i stor skala så är det inte nödvändigt med ett tillhörande nervsystem/medvetande.

Men om du menar den rätt djupa frågan om den bittra verkligheten alltid är att föredra framför den söta dikten så är jag benägen att hålla med.

Det är väl egentligen inte en ståndpunkt som går att försvara rationellt, utan det är snarare ett a priori.
Citera
2012-10-28, 11:05
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le-douche
Varför inte ha kvinnor i ditt matrix, så vi kan få knulla dom! dom skulle ju vara lykliga inombords....var går gränsen? din lathet eller gastronomiska kunskap? ät en kula bly vetja.

Oj! Vad var det som gjorde dig så upprörd? Var det kossorna du tyckte synd om?

På denna sida står det lite om hur den svenska köttindustrin fungerar.

Det står bland annat "så föds de allra flesta djur upp under mycket smärtsamma förhållanden" och "tillbringar sina dagar i mörka lokaler med ammoniakmättad luft"

Och då gäller detta i Sverige som enligt sidan "har världens bästa djurskyddslag". Tänk lite hur det kan se ut i andra länder.

Men som Varangian säger, odling av kött utan tillhörande nervsystem är ju ännu smidigare. Enligt en artikel på svt så har de redan kommit en bit på vägen, de har fått köttfibrer att växa på artificiell väg.

Men då kan man ju ställa sig frågan, skulle en vegetarian eller muslim äta bacon, om det vore artificiellt framställt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sarlacc
Varför sopa verkligheten under mattan?

Denna verklighetssimulation skapar snarare en kvantitativ och onaturlig köttindustri, vars enda syfte är att tillgodose människors matbehov. Jag anser att kor ska röra sig i det habitat där de trivs som allra bäst. Det ökar med stor sannolikhet kvalitén på köttet.
Självklart skulle det bli onaturligt, men jag anser redan att dagens köttindustri är onaturlig så det borde ju inte kunna bli värre.

OBS! Om tanken slagit er så kan jag tala om för er att jag inte är vegetarian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in