2012-10-28, 02:11
Medlem
Kurtfans avatar
Om man i framtiden skulle kunna koppla hjrnan till en simulering av en alternativ verklighet, skulle man d kunna skapa en farm av kossor som glatt springer runt p en stor ker och kkar grs?

Kossorna skulle likt mnniskorna i filmen "Matrix" d enbart ligga i ngon form av badkar fr att vxa, medan de i hjrnan springer runt och lever lyckligt.

Om vi bortser frn alla eventuella teknologiska problem, hur skulle detta se ut moraliskt rtt eller fel? Kossorna lever lyckligt, vi fr ktt, alla blir glada.
Citera
2012-10-28, 02:19
Medlem
SLEnejtacks avatar
Det r helt okej.
Citera
2012-10-28, 02:26
Medlem
FishHeads avatar
De blir vl lite samma sak som att odla kossor p tradionellt vis? fast de tar mindre plats
Citera
2012-10-28, 02:38
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLEnejtack
Det r helt okej.
Okej vad bra.

Citat:
Ursprungligen postat av FishHead
De blir vl lite samma sak som att odla kossor p tradionellt vis? fast de tar mindre plats
Lite osker p hur det ser ut idag med odling av kossor (tjurar?) men kan tnka mig att de hlls instngda p ett vldigt litet utrymme och lider ganska mycket. S i framtiden nr vi kommer kunna koppla deras hjrnor till en simulation s kommer de inte lida, fast de fortfarande hlls p ett litet utrymme och existerar enbart fr att vi mnniskor ska kunna vrka i oss vr sndagsmiddag i vanlig ordning.
Citera
2012-10-28, 02:40
Medlem
FishHeads avatar
Gr inte kor i kohagen?
Citera
2012-10-28, 02:51
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FishHead
Gr inte kor i kohagen?

Jag antar att du syftar p att jag skrev "springer runt p en stor ker", men det kan lika grna vara en grsmatta eller en hage. Men det spelar ju inte ngon roll eftersom kossorna kommer kunna befinna sig precis var de vill eftersom de lever i en simulerad vrld dr bilvgar inte finns. Det spelar allts ingen roll om de springer bort. De behver ju inte leva i en inhgnad hage precis.
Citera
2012-10-28, 02:03
Medlem
FishHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
men kan tnka mig att de hlls instngda p ett vldigt litet utrymme och lider ganska mycket.

Tnkte dock mer p de haha och om de r s att dom redan str i ett trngt utrymme s r de vl bttre att dom inte vet om de?
Citera
2012-10-28, 02:18
Medlem
le-douches avatar
Varfr inte ha kvinnor i ditt matrix, s vi kan f knulla dom! dom skulle ju vara lykliga inombords....var gr grnsen? din lathet eller gastronomiska kunskap? t en kula bly vetja.
Citera
2012-10-28, 08:36
Medlem
Sarlaccs avatar
Varfr sopa verkligheten under mattan?

Denna verklighetssimulation skapar snarare en kvantitativ och onaturlig kttindustri, vars enda syfte r att tillgodose mnniskors matbehov. Jag anser att kor ska rra sig i det habitat dr de trivs som allra bst. Det kar med stor sannolikhet kvalitn p kttet.
Citera
2012-10-28, 10:12
Medlem
Varangians avatar
Fast om vi i framtiden kan odla ktt (muskelfibrer, fett etc.) p artificiell vg i stor skala s r det inte ndvndigt med ett tillhrande nervsystem/medvetande.

Men om du menar den rtt djupa frgan om den bittra verkligheten alltid r att fredra framfr den sta dikten s r jag bengen att hlla med.

Det r vl egentligen inte en stndpunkt som gr att frsvara rationellt, utan det r snarare ett a priori.
Citera
2012-10-28, 11:05
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le-douche
Varfr inte ha kvinnor i ditt matrix, s vi kan f knulla dom! dom skulle ju vara lykliga inombords....var gr grnsen? din lathet eller gastronomiska kunskap? t en kula bly vetja.

Oj! Vad var det som gjorde dig s upprrd? Var det kossorna du tyckte synd om?

P denna sida str det lite om hur den svenska kttindustrin fungerar.

Det str bland annat "s fds de allra flesta djur upp under mycket smrtsamma frhllanden" och "tillbringar sina dagar i mrka lokaler med ammoniakmttad luft"

Och d gller detta i Sverige som enligt sidan "har vrldens bsta djurskyddslag". Tnk lite hur det kan se ut i andra lnder.

Men som Varangian sger, odling av ktt utan tillhrande nervsystem r ju nnu smidigare. Enligt en artikel p svt s har de redan kommit en bit p vgen, de har ftt kttfibrer att vxa p artificiell vg.

Men d kan man ju stlla sig frgan, skulle en vegetarian eller muslim ta bacon, om det vore artificiellt framstllt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sarlacc
Varfr sopa verkligheten under mattan?

Denna verklighetssimulation skapar snarare en kvantitativ och onaturlig kttindustri, vars enda syfte r att tillgodose mnniskors matbehov. Jag anser att kor ska rra sig i det habitat dr de trivs som allra bst. Det kar med stor sannolikhet kvalitn p kttet.
Sjlvklart skulle det bli onaturligt, men jag anser redan att dagens kttindustri r onaturlig s det borde ju inte kunna bli vrre.

OBS! Om tanken slagit er s kan jag tala om fr er att jag inte r vegetarian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in