Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-27, 22:54
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
En del människor har försvunnit och förblivit försvunna. Årtiondena går utan i stort sett några som helst ledtrådar. Ett sådant fall är nedanstående.

Följande mystiska försvinnande finns omskrivet på många ställen i USA. Dock har jag aldrig hittat detta försvinnande omskrivet i någon engelskspråkig bok. Uppgifterna är bl.a. hämtade från The Charley Project och från http://www.youtube.com/watch?v=tsg5vhlib0o

Ronald Henry Tammen Jr. var en 19-årig skötsam ung man som bodde på Fisher Hall, rum 225, på Miami University i Oxford, Ohio. Ca tre månader efter hans försvinnande skulle han ha fyllt 20 år. Han var omtyckt och inga fiender kunde upptäckas av polisutredningen. Han var en duktig musiker och spelade med i skolans orkester.

Den 19 april 1953 kl. 20.00 gick han för att hämta rena sängkläder. Detta p.g.a. att någon hade lagt en död fisk i hans säng. Detta var sista gången någon med full säkerhet såg Tammen. Varför placerade någon en död fisk i hans säng?

Någon gång runt kl. 20.30 måste han tydligen ha hört någonting utanför sitt rum som störde honom. Han måste då ha gått ut i hallen för att undersöka vad detta var. Han återvände aldrig.

Hans kläder, bilnycklar, plånbok, körkort, klocka, skolring fanns på hans skrivbord samt andra personliga föremål som fanns i rummet. Han hade också lämnat ljuset på samt radion var påslagen. På hans skrivbord låg också en psykologibok uppslagen. Hans Chevrolet sedan av årgång 1938 stod på skolans parkering. På hans bankkonto fanns $ 200.

När Tammens rumskamrat kom till rummet på söndag kväll efter ett besök hos sina föräldrar, såg det ut på detta sätt. Dessutom var dörren ut till hallen olåst.

Fem månader på dagen innan Tammen försvann gick han till Butler County Coroner´s office i Hamilton, Ohio för att få sin blodgrupp bestämd. Varför gjorde han det? Varför gjorde han inte detta i Oxford där han bodde? Enligt Coroners office i Hamilton var denna förfrågan om blodgrupp den enda de hade haft under 35 år.

Det fanns inga som helst ledtrådar. Två personer menade dock att de hade sett honom efter hans försvinnande. En kvinna som bodde tolv miles från Miami University campus berättade att en ung man kom och knackade på hennes dörr. Mannen frågade då bl.a. i vilken stad han befann sig. Detta besök skedde kl. 23.00 den 19 april 1953. Alltså samma dag Tammen försvann. Den här personens utseende stämde bra överens med Tammens men det blev aldrig bekräftat att det var den försvunne unge mannen. Tammens bror trodde inte att den här personen var brodern.

Det andra vittnet var en lärare som säger sig ha sett honom på en restaurang i New York i augusti 1953. Därefter inga som helst vittnesiaktageleser (eller påstådda sådana) av honom.

En uppfattning som flera delade så sent som 1976 var att den försvunne fortfarande var i livet. Många trodde att han kunde ha drabbats av minnesförust.

1978 revs Fisher Hall och en noggrann undersökning gjordes då bland husresterna men inga kvarlevor hittades.

Någon annan som har hört talats om detta egendomliga försvinnande förut? Vad tror du kan ha hänt Ronald Tammen Jr. den 19 april 1953?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-10-27 kl. 23:12.
Citera
2012-10-28, 10:09
  #2
Medlem
Ördögs avatar
Jag har inte läst historien förr, tack för att du snokade fram den. Verkligen intressant - på något sätt en parallell till alla de härliga skräckfilmer och -serier som producerades under det i eftervärldens ögon så glada och oskuldsfulla 1950-talet. Men till skillnad från dessa en helt sann historia.

Bland mysterienördar är fallet ingalunda bortglömt, verkar det som.

Trail to the truth: The Ron Tammen mystery 58 years later
http://www.miamistudent.net/news/tra...ater-1.2188695

Tale of vanishing student lives on - "The rumors spread around Halloween" (Och det är ju alldeles snart!)
http://www.enquirer.com/editions/199...mighost31.html

Miami University Alumni Association: Ron Tammen Disappearance
http://www.miamialum.org/s/916/inter...pgid=417&gid=1

http://it.scribd.com/doc/18578393/Ro...-Disappearance
http://www.charleyproject.org/cases/...en_ronald.html
http://officialcoldcaseinvestigation...ad.php?p=33057
http://www.websleuths.com/forums/showthread.php?t=31201

Nej, jag har inga teorier om försvinnandet. Jag tycker vissa ouppklarade mysterier ska förbli ouppklarade - det är bästa garantin för att också kommande generationer ska intressera sej för dom!
__________________
Senast redigerad av Ördög 2012-10-28 kl. 10:12.
Citera
2012-10-28, 12:45
  #3
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
..
Fem månader på dagen innan Tammen försvann gick han till Butler County Coroner´s office i Hamilton, Ohio för att få sin blodgrupp bestämd. Varför gjorde han det? Varför gjorde han inte detta i Oxford där han bodde? Enligt Coroners office i Hamilton var denna förfrågan om blodgrupp den enda de hade haft under 35 år.

En fråga om eventuellt faderskap? Han kanske ville motbevisa (eller mindre troligt, bevisa) att han var far till ett barn? Det är ett känsligt ärende, så det var kanske därför han inte vände sig till lokala myndigheter.

Var han, och hans släkt, religiösa (mer än vad de flesta var vi den tiden, och även nu - i USA)? Gick hans studier bra?

Det är fortfarande mycket lätt att "försvinna" i USA. Det räcker med att flytta till en annan delstat, och (utan problem) ta ett nytt namn. Om man sedan sköter sig, och inte tas av polisen i något annat ärende, så går det bra.
Citera
2012-10-28, 16:35
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hörde Tammen Jr på kvällen den 19 april 1953?

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har inte läst historien förr, tack för att du snokade fram den. Verkligen intressant - på något sätt en parallell till alla de härliga skräckfilmer och -serier som producerades under det i eftervärldens ögon så glada och oskuldsfulla 1950-talet. Men till skillnad från dessa en helt sann historia.

Bland mysterienördar är fallet ingalunda bortglömt, verkar det som.

Trail to the truth: The Ron Tammen mystery 58 years later
http://www.miamistudent.net/news/tra...ater-1.2188695

Tale of vanishing student lives on - "The rumors spread around Halloween" (Och det är ju alldeles snart!)
http://www.enquirer.com/editions/199...mighost31.html

Miami University Alumni Association: Ron Tammen Disappearance
http://www.miamialum.org/s/916/inter...pgid=417&gid=1

http://it.scribd.com/doc/18578393/Ro...-Disappearance
http://www.charleyproject.org/cases/...en_ronald.html
http://officialcoldcaseinvestigation...ad.php?p=33057
http://www.websleuths.com/forums/showthread.php?t=31201

Nej, jag har inga teorier om försvinnandet. Jag tycker vissa ouppklarade mysterier ska förbli ouppklarade - det är bästa garantin för att också kommande generationer ska intressera sej för dom!

Tack för dessa länkar. Det var av en ren tillfällighet som jag fick kännedom om detta ouppklarade försvinnande. Hade aldrig hört talats om det förut.

När Tammen Jr. lämnade rum 225, så bar han vare sig hatt eller överrock. Kvinnan som påstod sig ha sett honom kl. 23.00 samma dag han försvann, kunde också berätta att den här personen hade inte heller vare sig hatt eller överrock på sig. Det var kallt ute och det låg fortfarande snö på marken.

Hans rumskamrat, Chuck Findlay återvände till rummet de delade kl. 22.30 söndagen den 19 april 1953. Han berättade också att skrivbordsstolen som Tammen använde var flyttad på och stod en bra bit från Tammens sida av skrivbordet. Precis som han hört något ute i korridoren, rusat upp hastigt och sedan gått ut för att undersöka vad detta var. Vad kan han ha hört?

Polisen hittade ett "arrestcard" bland Tammens tillhörigheter. Han hade den 21 mars 1953 kört mot rött ljus, blev gripen av polisen och fick böta $ 5.

Ronald Tammen Jr. spelade basfiol i skolans dansorkester. Därför hade han skaffat sig bilen för att lätt och behändigt kunna ha med sig den på olika spelningar. Basfiolen låg kvar i bilens baksäte då han försvann.

Jag tycker också att vissa fösvinnanden kan förbli olösta men inte så länge det finns anhöriga som är i livet och själva fick uppleva en nära och kär familjemedlems försvinnande. Modern dog redan 1963 p.g.a. av sonens försvinnande. Fadern levde 1976 men måste idag vara avliden. Den försvunne hade många syskon. Något eller några av dessa syskon kan mycket väl ännu vara i livet.

Nu kommer dock detta försvinnande aldrig att klaras upp. Skulle han leva än idag skulle han vara närmare 80 år.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-10-28 kl. 16:44.
Citera
2016-04-16, 22:03
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunne var en skötsam ung man.

Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
En fråga om eventuellt faderskap? Han kanske ville motbevisa (eller mindre troligt, bevisa) att han var far till ett barn? Det är ett känsligt ärende, så det var kanske därför han inte vände sig till lokala myndigheter.

Var han, och hans släkt, religiösa (mer än vad de flesta var vi den tiden, och även nu - i USA)? Gick hans studier bra?

Det är fortfarande mycket lätt att "försvinna" i USA. Det räcker med att flytta till en annan delstat, och (utan problem) ta ett nytt namn. Om man sedan sköter sig, och inte tas av polisen i något annat ärende, så går det bra.

Har själv funderat på samma sätt varför Tammen ville ta detta blodprov? Dessutom i Hamilton i Butler County istället för i Oxford?

Har inte läst någonstans, vad jag kan minnas, att vare sig den försvunne eller hans släkt skulle ha varit mer religiösa än vad som var vanligt vid den här tiden. Hans studier vet jag heller inget om förutom att han var en skötsam ung man. Det verkar som att han hade skött sina studier för ingenstans mig veterligen har det stått att han misskötte dessa.

Det har du helt rätt i att det är mycket lätt att försvinna i det stora USA. Här är ett sådant fall: På rymmen i 56 år

Undrar hur många "försvunna" det kan finnas i USA som har flyttat från en delstat till en annan, bytt namn och inte haft något med polisen att göra?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-16 kl. 22:08.
Citera
2017-12-24, 22:11
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände Ronald Tammen Jr.?

Ny länk publicerad den 21 december om bl. a. hans försvinnande. I videon är detta fall # 1 och börjar 19.10.

Vad hände Ronald Tammen Jr.?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-24 kl. 22:15.
Citera
2017-12-24, 23:30
  #7
Medlem
Ett märkligt fall. Jag misstänker att han mördats. Ett practical joke gone bad. Den döda fisken i Tammens säng är väl en klar indikation på ett (dåligt) skämt. När han sedan antagligen störts av något i korridoren, var det väl ett par som skämtat med honom. Kanske klippte han till en kille, som slog tillbaka - ett slag, som tog så illa att Tammen dog nästan omedelbart. De två killarna hjälptes åt att skaffa undan kroppen, och höll sedan tyst om sin hemska hemlighet i alla år.

Däremot tror jag man kan utesluta självmord, liksom olycka eller frivilligt försvinnande. Han hade knappast någon orsak att ta sitt liv. En bot på 5$ var en bagatell. Kanske hade han gjort någon gravid, och därför kontrollerat blodgruppen, men inte heller det hade varit skäl nog för självmord - och dessutom är tidpunkten mindre passande i sammanhanget. Att försvinna frivilligt, nej då hade han sannnolikt också valt en annan tidpunkt, och knappast gått ut utan rejäla kläder och pengar på fickan.

Några fiender eller skumma affärer verkar han inte heller ha haft. Jag lutar åt att han dräpts i samband med studentikosa dumheter. Här tycks polisutredningen ha varit klart bristfällig, varför Tammens baneman hade alltför lätt att komma undan.
Citera
2017-12-25, 19:40
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dråp?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ett märkligt fall. Jag misstänker att han mördats. Ett practical joke gone bad. Den döda fisken i Tammens säng är väl en klar indikation på ett (dåligt) skämt. När han sedan antagligen störts av något i korridoren, var det väl ett par som skämtat med honom. Kanske klippte han till en kille, som slog tillbaka - ett slag, som tog så illa att Tammen dog nästan omedelbart. De två killarna hjälptes åt att skaffa undan kroppen, och höll sedan tyst om sin hemska hemlighet i alla år.

Däremot tror jag man kan utesluta självmord, liksom olycka eller frivilligt försvinnande. Han hade knappast någon orsak att ta sitt liv. En bot på 5$ var en bagatell. Kanske hade han gjort någon gravid, och därför kontrollerat blodgruppen, men inte heller det hade varit skäl nog för självmord - och dessutom är tidpunkten mindre passande i sammanhanget. Att försvinna frivilligt, nej då hade han sannnolikt också valt en annan tidpunkt, och knappast gått ut utan rejäla kläder och pengar på fickan.

Några fiender eller skumma affärer verkar han inte heller ha haft. Jag lutar åt att han dräpts i samband med studentikosa dumheter. Här tycks polisutredningen ha varit klart bristfällig, varför Tammens baneman hade alltför lätt att komma undan.

Ja verkligen. Ett mycket märkligt fall.

Hans rumskamrat berättade att skrivbordsstolen som Tammen använde var flyttad på och stod en bra bit från Tammens sida av skrivbordet. Den stod något "slarvigt" precis som Tammen plötsligt hört något och snabbt rusade upp för att se efter.

Jag tror inte att det går att utesluta ett frivilligt försvinnande från hans sida. Orsaken skulle då ha varit att han tappat minnet. Låter väl kanske inte så troligt men har hänt tidigare.

1978 revs huset där Tammen hade bott. Det kollades då extra noga om hans kvarlevor fanns någonstans men det gjorde det inte som vi vet. Alltså måste han för egen maskin eller fått "hjälp" från någon/några för att ta sig ut.

Hade det varit en olycka hade hans kvarlevor hittats i Fisher house när detta revs. Tammen försvann utan ytterkläder och det var kallt ute. Skulle han ha begått självmord så tror jag han skulle ha gjort det någonstans i detta hus.

Skulle det ha varit ett mord, eller dråp, så måste kroppen ha förts därifrån eller att han för egen maskin tog sig därifrån. Fast då var det knappast frivilligt. Ingen av de boende i huset varken hörde eller såg något under kvällen den 19 april 1953 som kunde sättas i samband med försvinnandet.

Kom Tammen att avlida i korridoren utanför sitt rum så tror jag inte att det var ett mord utan ett dråp.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-25 kl. 19:44.
Citera
2017-12-25, 21:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen. Ett mycket märkligt fall.

Hans rumskamrat berättade att skrivbordsstolen som Tammen använde var flyttad på och stod en bra bit från Tammens sida av skrivbordet. Den stod något "slarvigt" precis som Tammen plötsligt hört något och snabbt rusade upp för att se efter.

Jag tror inte att det går att utesluta ett frivilligt försvinnande från hans sida. Orsaken skulle då ha varit att han tappat minnet. Låter väl kanske inte så troligt men har hänt tidigare.

1978 revs huset där Tammen hade bott. Det kollades då extra noga om hans kvarlevor fanns någonstans men det gjorde det inte som vi vet. Alltså måste han för egen maskin eller fått "hjälp" från någon/några för att ta sig ut.

Hade det varit en olycka hade hans kvarlevor hittats i Fisher house när detta revs. Tammen försvann utan ytterkläder och det var kallt ute. Skulle han ha begått självmord så tror jag han skulle ha gjort det någonstans i detta hus.

Skulle det ha varit ett mord, eller dråp, så måste kroppen ha förts därifrån eller att han för egen maskin tog sig därifrån. Fast då var det knappast frivilligt. Ingen av de boende i huset varken hörde eller såg något under kvällen den 19 april 1953 som kunde sättas i samband med försvinnandet.

Kom Tammen att avlida i korridoren utanför sitt rum så tror jag inte att det var ett mord utan ett dråp.

Han kan ju ha drabbats av minnesförlust. Men borde inte flera personer ha iakttagit honom relativt kort tid efter försvinnandet, i så fall? Det finns kvinnans berättelse om att en ung man samma kväll frågat henne var han befann sig. Och sedan en lärare, som ska ha sett honom på en restaurang i New York i augusti samma år. Kan båda dessa vittnesmål vara felaktiga? Man kan ju tycka, att även om kvinnan kan ha tagit fel, borde läraren, som väl sett Tammen flera/många gånger tidigare, vara tillförlitlig? Men båda kan ju ha haft fel.
Citera
2017-12-25, 23:32
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vissa olösta försvinnanden är mycket svåra att diskutera och ha en teori om.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Han kan ju ha drabbats av minnesförlust. Men borde inte flera personer ha iakttagit honom relativt kort tid efter försvinnandet, i så fall? Det finns kvinnans berättelse om att en ung man samma kväll frågat henne var han befann sig. Och sedan en lärare, som ska ha sett honom på en restaurang i New York i augusti samma år. Kan båda dessa vittnesmål vara felaktiga? Man kan ju tycka, att även om kvinnan kan ha tagit fel, borde läraren, som väl sett Tammen flera/många gånger tidigare, vara tillförlitlig? Men båda kan ju ha haft fel.

Man tycker att fler personer borde ha iakttagit honom den här kvällen eller under de närmaste dagarna. Tammen var ju inte rätt klädd för den väderlek som då rådde.

När det gäller kvinnans vittnesmål så trodde inte anhöriga till den försvunne att det var han. Vet ej vad dessa grundade sin uppfattning på. Den person som hon såg kan ha varit han likaväl som det inte var han.

Skillnaden mellan henne och läraren som påstod sig ha sett honom ca fyra månader senare var att denne hade tidigare träffat Ronald Tammen Jr. och kände till hans utseende. Han borde ha känt igen honom tycker man.

Hans anhöriga var övertygade om att han levde långt efter 1953.

Vissa olösta försvinnanden är verkligen svåra att diskutera och ha en teori om eftersom det inte finns något att gå efter. Tammens försvinnande är just ett sådant. Ett annat, tycker i a f jag, som är lika svårt att diskutera är "Hymme" Lundquists försvinnande 1965. Samma sak här. Man har inget att gå efter.

Om jag skall försöka mig på med att komma en teori så tror jag att Tammen ev. kan ha drabbats av minnesförlust när han denna kväll lämnade Fisher house. Jag vet inte annars vad jag skulle kunna tänka mig? Vi vet åtminstone att han blev inte kvar i Fisher house så han måste ha lämnat denna byggnad.

Ett annat fall som också är svårdiskuterat och som finns vissa likheter med detta som tråden handlar om är: (FB) Kadetten som försvann: Richard Cox, West Point, New York, 1950.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-25 kl. 23:40.
Citera
2017-12-26, 11:35
  #11
Medlem
Nej, det är riktigt att det blir svårt att ha en mer omfattande diskussion om detta fall, då det saknas alltför mycket information. Slarvig polisutredning, knapphändig information om personen Ronald Tammen - your guess is as good as mine, skulle de ha sagt.
Citera
2017-12-26, 17:25
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lika frågande idag som då.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, det är riktigt att det blir svårt att ha en mer omfattande diskussion om detta fall, då det saknas alltför mycket information. Slarvig polisutredning, knapphändig information om personen Ronald Tammen - your guess is as good as mine, skulle de ha sagt.

Tyvärr det på det sättet.

Hur än polisutredningen bedrevs så gav det i stort sett inga som helst spår som gick att följa upp. Alla ställer sig 2017 lika frågande som 1953: Vad hände egentligen med Ronald Tammen Jr.?

Ett verkligen "lyckat" försvinnande eller hur?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-26 kl. 17:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback