Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-27, 15:05
  #1
Medlem
Hej,

Hur fungerar detta, försökte läsa lite på nätet men hittade inget användbart. Tex, köper jag 2st Comviq fast pris abonnemang 385kr/st/månaden. Kan jag då bokföra dessa i företaget?

Syftet är hederligt, de ska användas i företaget, visst även privatsamtal, men inte mycket.

Dessa abonnemang är fastpris, dvs obegränsat med samtal osv.

Gäller enskild firma.
Citera
2012-10-27, 16:09
  #2
Medlem
Pilsnerologs avatar
Inga problem på en enskild firma!
Citera
2012-10-27, 16:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwichee
Hej,

Hur fungerar detta, försökte läsa lite på nätet men hittade inget användbart. Tex, köper jag 2st Comviq fast pris abonnemang 385kr/st/månaden. Kan jag då bokföra dessa i företaget?

Syftet är hederligt, de ska användas i företaget, visst även privatsamtal, men inte mycket.

Dessa abonnemang är fastpris, dvs obegränsat med samtal osv.

Gäller enskild firma.

En vän till mig hade ett liknande upplägg till sitt företag (handelsbolag) eftersom privatabonnemang var mycket billigare än företagsabonnemang, men den nya redovisningsbyrån han har anlitat har sagt att han måste säga upp abonnemangen så fort bindningstiden gått ut och skaffa riktigt företagsabonnemang istället.

Sedan känner jag några som har en rätt nystartad ekonomisk förening, där det var problem med att få operatörer att godkänna den ekonomiska föreningen som abonnent, så de tecknade ett abonnemang på en av medlemmarna istället.
Citera
2012-10-27, 18:44
  #4
Medlem
Plasmaneos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
En vän till mig hade ett liknande upplägg till sitt företag (handelsbolag) eftersom privatabonnemang var mycket billigare än företagsabonnemang, men den nya redovisningsbyrån han har anlitat har sagt att han måste säga upp abonnemangen så fort bindningstiden gått ut och skaffa riktigt företagsabonnemang istället.

Om man vill betala fakturan via företagskontot, ja, då är det med fördel att ha ett riktigt företagsabonnemang (att företagsnamnet står på fakturan).

Kör man istället med privatabonnemang kan man med fördel bokföra det som ett eget utlägg i företaget.
Citera
2012-10-27, 19:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
En vän till mig hade ett liknande upplägg till sitt företag (handelsbolag) eftersom privatabonnemang var mycket billigare än företagsabonnemang, men den nya redovisningsbyrån han har anlitat har sagt att han måste säga upp abonnemangen så fort bindningstiden gått ut och skaffa riktigt företagsabonnemang istället.

Sedan känner jag några som har en rätt nystartad ekonomisk förening, där det var problem med att få operatörer att godkänna den ekonomiska föreningen som abonnent, så de tecknade ett abonnemang på en av medlemmarna istället.

nu handlar TS fråga varje sej om handelsbolag eller ekonomisk förening men din vän borde byta till en mer kompetent redovisningsbyrå.

det är inga som helst problem att göra som TS vill.

företagsformen enskild firma ( eller enskild näringsverksamhet som det egentligen heter ) innebär att många saker blir betydligt billigare än jämfört med ett AB.
Citera
2012-10-27, 19:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plasmaneo
Om man vill betala fakturan via företagskontot, ja, då är det med fördel att ha ett riktigt företagsabonnemang (att företagsnamnet står på fakturan).

Kör man istället med privatabonnemang kan man med fördel bokföra det som ett eget utlägg i företaget.

TS har enskild firma, då spelar det ingen roll om det står ett företagsnamn eller TS namn på fakturan. det är TS som är firman...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback