Citat:
Ursprungligen postat av
swentr.site
Lik ligger nedfrysta på Göteborgs bårhus i 3 år eftersom inga anhöriga finns som betalar för begravningen. Bara att ha en frys igång i 3 år måste kosta en del skattepengar. Vad används begravningsavgiften till annars? Vore bättre baka in den i vanlig skatt.
https://samnytt.se/lik-har-legat-ned...barhus-i-3-ar/
Det kostar såklart och även resterande uppgifter kostar pengar. Inget konstigt med det.
Jag håller med dig om att det borde bakas ihop med "vanlig skatt". Särskilt nu efter att systemet reformerats och är betydligt mer enhetligt.
Historiskt gissar jag att begravningsavgiften varit separat, då jag tror den utgick från kyrkoavgiften som inte följde kommungränserna och därmed inte följde kommunalskatten.
Nu utgår ju avgiften utifrån kommun. Stockholm och Tranås har individuella avgifter, medan resten av landets kommuner har samma avgift (i svenska kyrkans regi).
Så nu kvarstår inget "bökigt hinder" för indelningen. Däremot är det väl ungefär som det var med tv-licensen. Det är ett politiskt beslut utan vinning. Om begravningsavgiften istället skulle bakas in i kommunalskatten, så skulle skatten över en natt "öka" kanske man tycker, men ingen förändring sker egentligen. Bara en redovisningsmässig skillnad.
Nåja. Jag svarade mest på det här för jag tycker det är kul att du bumpade en över 10 år gammal tråd och du citerade mig.