• 2
  • 3
2023-01-17, 22:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du som många andra verkar tro att du bara betalar för din egen begravning. Det är snarare som med pensionsinbetalningar att du betalar in för de som behöver tjänsten nu och när det är dags för dig kommer andra betala in för dina kostnader (för en standardbegravning och kremering skött av staten - om du behöver det).

Det är till för de familjer som inte kan betala för sin anhörigas begravning eller för de som inte har några anhöriga kvar i livet. Så att man inte ska behöva vara orolig om man får en begravning eller inte oberoende av ekonomi/livssituation.

För de familjer som känner att de vill ha en "finare" begravning för att sörja sin anhörig får bekosta denna själv, men de har alltid alternativet att välja en enklare begravning finansierad av alla på orten då denna redan är förbetald.

Jo, förstod väl att mina pengar inte är öronmärkta för just min begravning. Det kommer säkerligen bli pengar över från min som ni andra döingar kan festa upp. Jag får väl helt enkelt bjuda på det.
Citera
2023-01-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Man dör en gång men gräset på din grav ska klippas mång gånger!

De borde erbjuda engångsavgift om man strös i havet.

gravskötsel kostar extra för varje år ock gravrätten gäller bara i 25 år
Citera
2023-01-18, 12:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
precis vad jag skriver

Nej. Du skrev om kyrkoskatten, som inte har något med begravningsavgiften att göra. Du verkar ha svårt att förstå vad du själv skriver.
Citera
2023-01-18, 13:00
Medlem
[quote=Trixton|83160181]Nej. Du skrev om kyrkoskatten, som inte har något med begravningsavgiften att göra. Du verkar ha svårt att förstå vad du själv skriver.[/

NJA
Citera
2023-01-18, 14:34
Medlem
Atamons avatar
Begravningsavgiften är lika stor i hela landet, utom i Stockholms kommun och Tranås kommun.

6,5 öre per intjänad hundralapp i lön/pension i Stockholm.

Den är runt 25 öre i Tranås och resten av Sverige.

Stockholm fick slåss för att få behålla sin låga avgift när den enheliga avgiften infördes i Sverige.
Citera
2023-01-19, 14:20
Medlem
PoljeXs avatar
I Stockholm är begravningsavgiften hela 6,5 öre per intjänad hundralapp.
Estimera hur gammal du blir och sätt in pengarna på ett räntebärande konto istället för att gnälla.
Din kommunala begravningsavgift räcker i princip enbart till din kremering. Du kommer att behöva ett antal tusenlappar mer om du vill ha något alls utöver en pappkartong och skjuts in i ugnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kan man inte få välja att betala begravningsavgift som engångssumma? Man bli ju begravd bara 1 gång. Om man lever länge betala man ju mer men inte få man bättre begravning för det?
Citera
2023-01-20, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
Lik ligger nedfrysta på Göteborgs bårhus i 3 år eftersom inga anhöriga finns som betalar för begravningen. Bara att ha en frys igång i 3 år måste kosta en del skattepengar. Vad används begravningsavgiften till annars? Vore bättre baka in den i vanlig skatt.

https://samnytt.se/lik-har-legat-ned...barhus-i-3-ar/

Det kostar såklart och även resterande uppgifter kostar pengar. Inget konstigt med det.

Jag håller med dig om att det borde bakas ihop med "vanlig skatt". Särskilt nu efter att systemet reformerats och är betydligt mer enhetligt.

Historiskt gissar jag att begravningsavgiften varit separat, då jag tror den utgick från kyrkoavgiften som inte följde kommungränserna och därmed inte följde kommunalskatten.

Nu utgår ju avgiften utifrån kommun. Stockholm och Tranås har individuella avgifter, medan resten av landets kommuner har samma avgift (i svenska kyrkans regi).

Så nu kvarstår inget "bökigt hinder" för indelningen. Däremot är det väl ungefär som det var med tv-licensen. Det är ett politiskt beslut utan vinning. Om begravningsavgiften istället skulle bakas in i kommunalskatten, så skulle skatten över en natt "öka" kanske man tycker, men ingen förändring sker egentligen. Bara en redovisningsmässig skillnad.

Nåja. Jag svarade mest på det här för jag tycker det är kul att du bumpade en över 10 år gammal tråd och du citerade mig.
Citera
2023-01-20, 07:12
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
men om man går ur kyrkan kan man spara ca 2/3 delar av kyrkskatten ca 2-4000 kr år
gjorde det för ca 10-12 år sen
Finns ingen "kyrkoskatt". Självklart betalar man inte medlemsavgift till en privat förening man inte är medlem i.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in