• 1
  • 2
2012-10-27, 14:26
Medlem
Kan man inte få välja att betala begravningsavgift som engångssumma? Man bli ju begravd bara 1 gång. Om man lever länge betala man ju mer men inte få man bättre begravning för det?
Citera
2012-10-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kan man inte få välja att betala begravningsavgift som engångssumma? Man bli ju begravd bara 1 gång. Om man lever länge betala man ju mer men inte få man bättre begravning för det?
Håller med! Med alla de tusenlappar som man hinner lägga under en normal livslängd så blir ju hålet onödigt djupt! 2 meter räcker väl fortfarande! Och förresten så hade ju jag tänkt mig kremering, då jag inte tror att så många uppskattar att ha mig kvar efter att jag är förbrukad! Kanske till och med bli ett tillskott hos det lokala värmekraftverket!
Förlegad avgift tycker jag!
Citera
2012-10-27, 14:33
Medlem
Riddarhusets avatar
när skall man betala denna summa anser du?
Vid 25 års ålder?
Om man är 25 år och skall betala en gång bara, hur mycket skall man betala då?
Man måste ju då betala för perioden man lever enligt ditt resonemang.
Hur länge lever man?
Begravningsavgiften skall ses som en försäkring där de som dör unga inte behöver betala hela beloppet, medan de som blir äldre får betala mindre.
Precis som en bilförsäkring.
Citera
2012-10-27, 15:42
Medlem
sueco2s avatar
Vad kostar egentligen en begravning/kremering?
Med tanke på att begravningsavgiften ligger på 0,45% av taxerbar inkomst efter avdrag så lägger de flesta arbetande lågt räknat en tusenlapp per år.
Med ett aktivt arbetsliv på ca 50 år ligger det då 50000 i potten. Det låter för mig som en stor summa och är ju då endast begravningsavgift utan tillhörande fest och besvärjelse.
Citera
2012-10-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sueco2
Vad kostar egentligen en begravning/kremering?
Med tanke på att begravningsavgiften ligger på 0,45% av taxerbar inkomst efter avdrag så lägger de flesta arbetande lågt räknat en tusenlapp per år.
Med ett aktivt arbetsliv på ca 50 år ligger det då 50000 i potten. Det låter för mig som en stor summa och är ju då endast begravningsavgift utan tillhörande fest och besvärjelse.

Begravningsavgiften är olika i olika kommuner. I stockholm är den väldigt låg med 0,07 % 2011 och i den högsta, Torsby var den 0,76 %.

Begravningsavgiften ska enligt lag täcka:

Citat:
6 § För den som vid dödsfallet var folkbokförd inom en
huvudmans förvaltningsområde skall huvudmannen utan kostnad för
dödsboet tillhandahålla

- gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats under
en tid av 25 år,

- gravsättning inklusive gravöppning, återfyllning och
iordningställande av öppnad grav,

- transporter från det att huvudmannen övertagit ansvaret för
stoftet till dess att gravsättning har skett, med undantag av
transport för gravsättning utanför huvudmannens område, om inte
transporten beror på ett avtal om tillhandahållande av
särskilda gravplatser,

- kremering,

- lokal för förvaring och visning av stoftet, samt

- lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler.
Lag (1999:306).

Vidare ska begravningsavgiften vara grundad på de verkliga intäkterna och kostnaderna för just ovanstående. Intäkterna från begravningsavgiften ska alltså ligga i balans med kostnaderna för att tillhandahålla det ovan nämnda, vilket innebär att begravningsavgiften ska vara precis så stor som den behöver vara.

Om du är nyfiken på exaktare kostnader för din huvudman så bör du kunna få tag på den särredovisning som avgiften grundas på enligt lag.
Citera
2012-10-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
när skall man betala denna summa anser du?
Vid 25 års ålder?
Om man är 25 år och skall betala en gång bara, hur mycket skall man betala då?
Man måste ju då betala för perioden man lever enligt ditt resonemang.
Hur länge lever man?
Begravningsavgiften skall ses som en försäkring där de som dör unga inte behöver betala hela beloppet, medan de som blir äldre får betala mindre.
Precis som en bilförsäkring.

Man kan betala när man har har råd och lust. T.e.x om jag vet vad jag vill ha för begravning och vet exakt vad det kostar och råkar ha pengar till det så borde det vara upp till mig att betala in denna summa och slipper fortsatt årligt avgift! Det kan hända när jag är 20, 25, 40 eller när jag vill! De som inte har råd få fortsätta betala årlig avgift. De unga dör inte så ofta så det kommer finnas pengar till deras begravning även om premien kanske skulle behöva höjas lite för de andra. Precis som bilförsäkring så ökar premien om många få skador på sina bilar. Antalet begravningar är dock konstant, endast en gång per person.
Citera
2012-10-28, 17:33
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Begravningsavgiften är olika i olika kommuner. I stockholm är den väldigt låg med 0,07 % 2011 och i den högsta, Torsby var den 0,76 %.

Begravningsavgiften ska enligt lag täcka:

Vidare ska begravningsavgiften vara grundad på de verkliga intäkterna och kostnaderna för just ovanstående. Intäkterna från begravningsavgiften ska alltså ligga i balans med kostnaderna för att tillhandahålla det ovan nämnda, vilket innebär att begravningsavgiften ska vara precis så stor som den behöver vara.

Om du är nyfiken på exaktare kostnader för din huvudman så bör du kunna få tag på den särredovisning som avgiften grundas på enligt lag.
Tack för infon. Det är märkligt att skillnaden är så stor mellan lägsta och högsta begravningsavgiften.
I Stockholm är den ju närmast försumbar så där kan det inte vara mycket att föra väsen om.
Däremot är det en stor affär om man är Torsbybo.
Citera
2012-10-29, 00:12
Bannlyst
Det borde vara möjligt att slippa. Man får endå betala i slutändan så varför ska Svenska kyrkan eller vem det nu är ha pengar av mig? Jag avsätter hellre pengar så att det täcker upp och så att det blir en begravning med rätt tolkning av Bibeln.
Citera
2012-10-30, 11:48
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Man kan betala när man har har råd och lust.
Och de som inte har råd och lust får en omärkt grav i någon skogsdunge? Det fungerar väl på samma sätt som pension, det finns en miniminivå just för att man ska ha råd med bare minimum, vill man sen spara ihop pengar utöver denna summa är man naturligtvis fri att göra det.
Citera
2012-10-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittad
Och de som inte har råd och lust får en omärkt grav i någon skogsdunge? Det fungerar väl på samma sätt som pension, det finns en miniminivå just för att man ska ha råd med bare minimum, vill man sen spara ihop pengar utöver denna summa är man naturligtvis fri att göra det.

Läst på vad jag skrev! De som inte har råd/lust få betala årsavgift precis som nu. Det är ingen skillnad! Sen är det kanske jag som vill bli begravd billig i "någon skogsdunge" för att jag inte bry mig vad som händer efter min död? Då ska jag kunna betala mindre för min egen begravning!
Citera
2012-10-30, 21:11
Medlem
Alltså alla får ju då givetvis betala den årliga avgiften tills man betalat hela kostnaden vilket man kan göra när man vill.

Alltså får de som inte ha råd betala hela livet och då som har råd bil av med skatten den dagen de betalar bort den.
Citera
2012-10-31, 08:39
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Läst på vad jag skrev! De som inte har råd/lust få betala årsavgift precis som nu. Det är ingen skillnad! Sen är det kanske jag som vill bli begravd billig i "någon skogsdunge" för att jag inte bry mig vad som händer efter min död? Då ska jag kunna betala mindre för min egen begravning!
Det finns som sagt där som en slags garanti, precis som pensionssystemet. Vill du ha en flashig begravning med guldkista, liveband och stor fest är det väl bara att spara ihop till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in