2012-10-27, 13:45
Medlem
Håller på att göra en privatbudget över min ekonomi.
Jag har inte fast månadslön utan lön kan variera från månad till månad beroende på hur mycket timmar jag jobbar. I vilken månad i budgeten lägger jag respektive lön?
Just nu har jag lagt så att det jag tex får utbetalat i 26 november lägger jag i November budgeten.
Men samtidigt är jag inte säker på att det blir rätt, för lönen jag får i slutet av november är ju den som ska räcka till hela December. Hoppas ni förstår vad jag menar annars förklarar jag gärna vidare tills ni förstår!
Vore toppen om någon hade något tips! Tack!!
Citera
2012-10-27, 13:57
Medlem
Aimberts avatar
Målet borde ju vara att ha en budget som är så nära verkligheten som möjligt. I verkligheten kommer din lön som utbetalas i november disponeras i december och därför bör du ha den i decembers budget.
Citera
2012-10-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Målet borde ju vara att ha en budget som är så nära verkligheten som möjligt. I verkligheten kommer din lön som utbetalas i november disponeras i december och därför bör du ha den i decembers budget.

Ja, jag tycker som det känns mest logiskt tack!
Citera
2012-10-27, 14:35
Medlem
curianobiliums avatar
du får periodosera lönen
om du vill vara mer precis
Dela upp den i trettio delar
Tjänar du 15 000 netto blir det 500 kr per dag
Dvs 2 500 för november och 12 500 för december
Kan vara bra om lönen varierar mycket annars är det överkurs
Citera
2012-10-27, 14:41
Medlem
Jag gör budget 25:e till 25:e. Lättare så än att lönen som kommer in 25:e ska börja användas först den 1:a och sen hela månaden ut.

Edit: Eller ja, 25:e till 24:e blir det väl egentligen.
Citera
2012-10-27, 22:32
Medlem
Min budget är uppdelad i två delar sida 1 (Excel) har alla intäkter och kostnader som jag förväntar mig att ha under året. Sida 2 är exakt samma blad men alla poster är delade med 12 samt några extra rader så att jag kan skriva in extrakostnader under månaden för att se hur det påverkar.

Tror att något liknande kan vara en vettig lösning för dig eftersom du har varierande inkomst så du behöver spara när du har mer i lön än snittet.
Citera
2012-10-28, 07:31
Medlem
Som egenföretagare med varierande inkomst har jag gjort så här:
Vid budgetering tittar jag på de 12 senaste månaderna "lön" och lägger budgeten efter den sämsta månaden. Alla månader som medför ett bättre resultat än denna minimilön avsätter jag 70 % till en lönefond (som består av redan beskattade pengar på ett privat konto) och resterande 30 % blir en extra inkomst den månaden. På så sätt har jag byggt upp en lönefond ur vilken jag kan ta pengar vid brist på uppdrag, sjukdom eller om jag rent av måste avveckla verksamheten. Efter 12 månader är det dags att se över hur utfallet blev och de senaste åren har jag då kunnat ge mig själv höjd lön.

Med varierande inkomst är det även väldigt viktigt att man tar höjd för att även utgifterna varierar, t.ex. med årsvisa och kvartalsvisa kostnader, sjukvård, tandläkare.
Citera
2012-10-28, 10:18
Medlem
Tänk framåt när lönen kommer och gör en budget av dina utgifter. Resten skickar du över på sparkonto. Men jag tycker du visst ska göra budget i slutet av November.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in