2012-10-27, 00:58
Medlem
Om jag skulle läsa en hel bok på en dag. Hur gör man då för att ta in all ny info (kurslitteratur) utan att det blir överväldigande?
Citera
2012-10-27, 01:05
Medlem
Samurai7s avatar
Gör vad som helst bara du ser till att du riktar tankarna på andra saker då och då. Jag brukar promenera, träna eller bara sova några timmar.

Jag tror att många gör misstaget att underskatta värdet av att få distans till litteraturen.
Citera
2012-10-27, 01:10
Medlem
För det känns som jag bara kan ta in några timma per dag, och så kan jag inte ha det.
Citera
2012-10-27, 01:14
Medlem
Lägg tid på att hitta en studieteknik som passar för dig. Att bara läsa funkar för vissa men är hopplöst för många. Jag personligen fungerar bäst när jag sammanfattar, för att sammanfatta en text måste man förstå den. När man verkligen förstår en text är det lätt att sammanfatta den vilket också gör det lätt att repetera den. Självklart gick jag inte snabbt igenom text men mycket fastnade.

EDIT: Det största misstag jag gjorde på universitet var att inte fokusera på min studieteknik förrän tredje året in på en fyraårig utbildning. Så mycket hade varit så mycket lättare om jag bara gjort det rätt från början.
Citera
2012-10-27, 01:43
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Försök att förstå det du lär dig, även om du förmodligen misstolkar allting i början. Det är ingen framgångsrik strategi att försöka bygga upp en gigantisk databas av glosor. Om du inte känner för att plugga efter ett tag, gör någonting annat. Känner du aldrig för att plugga, ta studieuppehåll eller försök att finna motivationen. Intala dig att allting du lär dig är intressant och roligt, är inte det möjligt så byt utbildning eller börja jobba (ev för att börja plugga igen senare).
Citera
2012-10-27, 20:47
Medlem
Testa att föra anteckningar under tiden du läser. Fundera över vad det kan komma för typ av frågor på tentan och skriv ner svar på dem.
Citera
2012-10-27, 21:42
Avslutad
Olika teorier och resonemang lämnar jag inte förrän jag kan förklara dom med egna ord.
Jag lägger fokus på att förstå grunderna, då kan man alltid resonera sig fram och lättare gå djupare och ta till sig det svårare.

Ren faktaproppande försöker jag lägga upp strategiskt, gruppera och repetera. Repetera lite till och sen repeterar jag lite till.

Korta stunder, max 1h kan jag sitta utan att ta någon sorts paus. Sen hittar jag på annat, innan jag fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in