Citat:
Ursprungligen postat av tropicalheatwave
Alltså jag får nog förtydliga hur specifik förmåga vi pratar om. Jag har själv gjort precis samma test i en annan studie (eller? Om testet hölls på flera orter är det mycket möjligt att det faktiskt är denna jag varit med i!) och det är riktigt jävla jobbigt. Tanken är att man utför flera uppgifter som i sig är enkla men som inte går att automatisera och som alltid hålls i arbetsminnet. När man utför dem tillsammans krävs det otroligt mycket energi. Jag tror inte att någon utsätter sig för liknande uppgifter i vardagslivet. Det skulle vara vissa specifika yrken, såsom flygledare.
Om du vill ha ett experiment som med en annan approach, kolla exempelvis på denna:
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/7896385/Scientists-prove-that-women-are-better-at-multitasking-than-men.html
Jag säger alltså inte att resultatet inte stämmer eller att det är helt irrelevant. Jag menar bara att precis som med all psykologisk forskning bör man inte dra i för höga växlar. Generaliserbarhet är alltid knepigt.
OK, jag förstår vad du försöker säga men kan inte se hur det skulle påverka implikationerna av studiens resultat..?
Det du implicit säger är att ett kraftigt övertag i en väldigt komplicerad uppgift inte nödvändigtvis behöver tyda på ett övertag när uppgiften blir mindre komplicerad..?
Detta skulle ju kunna vara sant t.ex. om en person blir så understimulerad att den börjar låta tankarna vandra..
Din länk visar för övrigt bara att kvinnor kanske är mer vana att leta efter saker.. av artikeln att döma känns det som om studien inte var särskilt "vetenskaplig"..
Det känns som om Prof. Laws "ger" segern till kvinnorna för att de "subjektivt" var bättre på att planera sitt sökande, inga resultat presenteras ju. Hur förhöll det sig med de andra tre uppgifterna?
"While women were able to preform
well in all four activities at once, men performed, on average, worse when it came to planning to search for the key."
Låter som om det
bara var denna uppgift som männen var "
sämre" på.. (underförstått var de bättre på de tre andra)
och varför skriver de att männen var sämre på att "
planera" att söka efter en nyckel? Sökte de efter den också? Hittade någon en nyckel???
Om jag får tro vad jag läser så valde männen möjligtvis att "skita i" att planera hur de skulle leta efter en nyckel (det tänker man ut när man väl måste leta) och var därför bättre på de övriga tre uppgifterna som inte redovisas..
Detta handlar om prioritering, som också är en viktig del i "multitasking"..
(jag hittar ingen direkt länk till studien, men i
denna artikel nämns den som "informal".. för att vara en studie utförd på
100 studenter känns det ganska konstigt att den skall få den benämningen om det inte beror på att Prof. Laws inser att den är skit..)