Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
DU verkar inte ha en susning om nånting... Det är medianlön för en gruvingenjör i Sverige, 10 års erfarenhet och de har 1,2 mille per år om de inte är idioter på att förhandla, gruvindustrin i Sverige boomar...
Det är bara i Schweiz en ingenjör har högre lön än här. Beror nämligen på att i Sverige är det tokbrist på riktiga ingenjörer, så länge du inte är dataingenjör får du jobb på en gång.
Förutom det så är det ganska kört att få jobb med en australiensisk gruvingenjörsutbildning i Sverige då de ses som tämligen undermåliga. Jag rekommenderar att du sätter rumpan på gruvingenjörsutbildningen på LTU i Luleå.
Jävlar angående lönerna, det visste jag inte. Måste man plugga gruvingenjör eller kan man plugga maskin, väg/vatten eller bygg och sedan anpassa kunskaperna till gruver? Inom olja tex. rekryterar företag vanliga ingenjörer som trainees som sedan utbildas till petroingenjörer, finns det ngt liknande till gruvor?
Angående ingenjörslöner i övrigt (bygg och maskin) är de betydligt högre i tex. Tyskland. Tänkte inte plugga i Australien, tänkte plugga här och sedan söka jobb i Australien.
Citat:
Ursprungligen postat av Guapo
Det ar sant att utbildningarna i Australien inte ar nagot vidare for ingenjorer. Sveriges e klart battre.
Men jag skulel vara mycket forvanad om du kan fa liknande ingangsloner i Sverige som Australiensiska gruvingenjorer. 600k - 700k ar for de utan utbildning. En ingenjor tjanar nog betydligt mer an sa mistanker jag. Men fan vilket skitstalle att jobba pa. Mitt i oknen...
Att deras utbildningar suger borde väl snarare vara fördel för svenskar och andra europeer med svensk utbildning? Bor du i Australien? Är det svårt att komma in i gruvbranschen? Sen jobbar man väl fly in fly out på många ställen så man bor i en cool stad anyway