2012-10-26, 19:37
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Hej, har tänkt att plugga till ingenjör men vill också jobba i Australien ett år. Tar studenten nu och har två alternativ, sticka innan jag börjar plugga eller sticka efter. Vad tycker ni jag borde göra?

Fördelar/nackdelar med att sticka innan:
+Jag kan ta skitjobb och de kommer bara vara + i mitt CV senare i livet.
+Lätt att byta jobb o resa runt i Australien
-Vill helst bli klar med utbildningen så fort som möjligt.
-Kass lön

Fördelar/nackdelar med att sticka efter:
+Lönerna för ingenjörer är större än i Sverige, skatterna mkt mindre, i vissa branscher får man 26-28k netto
+Trivs jag och företaget är kanske jag kan få förlängt arbetstillstånd
-Måste ta ett ingenjörsjobbet, framtida arbetsgivare kommer undra jävligt mkt om jag ett år efter examen inte gjort ett skit som har med utbildnignen att göra.
-Kanske svårt att landa ett ingenjörsjobb med svensk examen och ingen erfarenhet alls?

Vad tycker ni jag borde göra?
Är det svårt att få ingenjörsjobb utan någon erfarenhet i Australien om man kommer med svensk examen? Kommer arbetsgivaren slänga mitt CV så fort han ser att jag aldrig jobbat som ingenjör och har examen från Chalmers/KTH/LiU som inte säger ett skit för honom? Kommer ngn anställa mig om han vet att jag bara får stanna 1 år?

Någon som gjort ngt liknande?
Citera
2012-10-26, 19:41
Medlem
storytellers avatar
Får man ens Working Holiday Visa för kvalificerade arbeten? Jag har för mig att jag har läst att WHV endast gäller okvalificerade arbeten som fruktplockning, butiksbiträde med mera. Men jag kan ha fått det om bakfoten!
Då är ju snarare ett tips att plugga ett tag och ta studieuppehåll för att åka dit. Eller resa först bara, det förbereder dig bättre för studier än vad man kanske kan tro.
Citera
2012-10-26, 19:49
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Får man ens Working Holiday Visa för kvalificerade arbeten? Jag har för mig att jag har läst att WHV endast gäller okvalificerade arbeten som fruktplockning, butiksbiträde med mera. Men jag kan ha fått det om bakfoten!
Då är ju snarare ett tips att plugga ett tag och ta studieuppehåll för att åka dit. Eller resa först bara, det förbereder dig bättre för studier än vad man kanske kan tro.
Fuck, läste lite nu max 6 månader hos en arbetsgivare i Australien. Hittar dock inget om kvalificerat arbete

Saken är den att jag vill få in en fot som ingenjör i mining- lr. gruvbranschen.
Citera
2012-10-26, 19:54
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
En sak till, ser att länderna har en viss kvot per år för svenskar. Tex. ligger Kanada på 450, varav 30 är kvar enligt senaste uppdateringen. Är detta för 2012 eller 2013? De är jävligt otydliga allihop!
Citera
2012-10-27, 04:53
Medlem
Kan lova dig att du kommer ha så grymt mycket roligare, samt få ut så mycket mer av att resa till Australien innan du får för dig att plugga. Om du vill resa dit så är det lika bra att göra det så snabbt som möjligt, då du inte har något som håller dig tillbaka.
Sen tvivlar jag på att ett seriöst kvalificerat jobb(ingenjör) kan fungera som WH-arbete, där förväntas man ju jobba iaf ett par år, och jag kan ju direkt säga att du inte kommer vilja jobba så länge på samma ställe när du väl landat. Livet som backpacker lämpar sig inte alls för dem som söker kvalifiserade jobb.

Med andra ord - Australien först, utan tvekan. Tacka mig efteråt.
Citera
2012-10-27, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WEYNEROONEY
Fuck, läste lite nu max 6 månader hos en arbetsgivare i Australien. Hittar dock inget om kvalificerat arbete

Saken är den att jag vill få in en fot som ingenjör i mining- lr. gruvbranschen.

Kiruna och Pajala din rövmupp. Varenda gruva i regionen söker folk, särskilt de som vill gå gruvingenjör. Du kan till och med få utbildningen betald om du gör ett eller två provapåår hos LKAB eller Boliden.
Citera
2012-10-29, 21:38
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Kiruna och Pajala din rövmupp. Varenda gruva i regionen söker folk, särskilt de som vill gå gruvingenjör. Du kan till och med få utbildningen betald om du gör ett eller två provapåår hos LKAB eller Boliden.
Yeah dude men vem fan vill bo där. Dessutom är lönerna för ingenjörer i mining i Australien ca 100 000 dollar, lycka till med att tjäna 600-700k i Sverige om man inte varit med i SSU lr moderaternas motsvarighet.
Citera
2012-10-30, 01:44
Bannlyst
Citat:
Yeah dude men vem fan vill bo där. Dessutom är lönerna för ingenjörer i mining i Australien ca 100 000 dollar, lycka till med att tjäna 600-700k i Sverige om man inte varit med i SSU lr moderaternas motsvarighet.

DU verkar inte ha en susning om nånting... Det är medianlön för en gruvingenjör i Sverige, 10 års erfarenhet och de har 1,2 mille per år om de inte är idioter på att förhandla, gruvindustrin i Sverige boomar...
Det är bara i Schweiz en ingenjör har högre lön än här. Beror nämligen på att i Sverige är det tokbrist på riktiga ingenjörer, så länge du inte är dataingenjör får du jobb på en gång.

Förutom det så är det ganska kört att få jobb med en australiensisk gruvingenjörsutbildning i Sverige då de ses som tämligen undermåliga. Jag rekommenderar att du sätter rumpan på gruvingenjörsutbildningen på LTU i Luleå.
Senast redigerad av demiurg2 2012-10-30 kl. 01:48.
Citera
2012-10-30, 02:16
Medlem
Citat:
DU verkar inte ha en susning om nånting... Det är medianlön för en gruvingenjör i Sverige, 10 års erfarenhet och de har 1,2 mille per år om de inte är idioter på att förhandla, gruvindustrin i Sverige boomar...
Det är bara i Schweiz en ingenjör har högre lön än här. Beror nämligen på att i Sverige är det tokbrist på riktiga ingenjörer, så länge du inte är dataingenjör får du jobb på en gång.

Förutom det så är det ganska kört att få jobb med en australiensisk gruvingenjörsutbildning i Sverige då de ses som tämligen undermåliga. Jag rekommenderar att du sätter rumpan på gruvingenjörsutbildningen på LTU i Luleå.

Det ar sant att utbildningarna i Australien inte ar nagot vidare for ingenjorer. Sveriges e klart battre.
Men jag skulel vara mycket forvanad om du kan fa liknande ingangsloner i Sverige som Australiensiska gruvingenjorer. 600k - 700k ar for de utan utbildning. En ingenjor tjanar nog betydligt mer an sa mistanker jag. Men fan vilket skitstalle att jobba pa. Mitt i oknen...
Citera
2012-10-30, 12:22
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Citat:

Jävlar angående lönerna, det visste jag inte. Måste man plugga gruvingenjör eller kan man plugga maskin, väg/vatten eller bygg och sedan anpassa kunskaperna till gruver? Inom olja tex. rekryterar företag vanliga ingenjörer som trainees som sedan utbildas till petroingenjörer, finns det ngt liknande till gruvor?

Angående ingenjörslöner i övrigt (bygg och maskin) är de betydligt högre i tex. Tyskland. Tänkte inte plugga i Australien, tänkte plugga här och sedan söka jobb i Australien.

Citat:
Ursprungligen postat av Guapo
Det ar sant att utbildningarna i Australien inte ar nagot vidare for ingenjorer. Sveriges e klart battre.
Men jag skulel vara mycket forvanad om du kan fa liknande ingangsloner i Sverige som Australiensiska gruvingenjorer. 600k - 700k ar for de utan utbildning. En ingenjor tjanar nog betydligt mer an sa mistanker jag. Men fan vilket skitstalle att jobba pa. Mitt i oknen...

Att deras utbildningar suger borde väl snarare vara fördel för svenskar och andra europeer med svensk utbildning? Bor du i Australien? Är det svårt att komma in i gruvbranschen? Sen jobbar man väl fly in fly out på många ställen så man bor i en cool stad anyway
Citera
2012-10-30, 23:41
Medlem
Citat:
Jävlar angående lönerna, det visste jag inte. Måste man plugga gruvingenjör eller kan man plugga maskin, väg/vatten eller bygg och sedan anpassa kunskaperna till gruver? Inom olja tex. rekryterar företag vanliga ingenjörer som trainees som sedan utbildas till petroingenjörer, finns det ngt liknande till gruvor?

Angående ingenjörslöner i övrigt (bygg och maskin) är de betydligt högre i tex. Tyskland. Tänkte inte plugga i Australien, tänkte plugga här och sedan söka jobb i Australien.

Att deras utbildningar suger borde väl snarare vara fördel för svenskar och andra europeer med svensk utbildning? Bor du i Australien? Är det svårt att komma in i gruvbranschen? Sen jobbar man väl fly in fly out på många ställen så man bor i en cool stad anyway

Ja jag skulle ju inte plugga har men att jobba e det ju inget fel pa. Jag vet att det var valdigt lat att komma in i gruvbranschen men ar inte helt saker pa om det fortfarande ar det. Vad jag vet ar att de som jobbar i gruvor dar ar extrema white trash och de ar i regel efterblivna och tjocka. De bor is sk trailers som kostar 20,000kr i manaden att hyra. Gruvsamhallena ar nog riktigt javla usla att bo i. jag hade mycket hellre bott i Kiruna. I kiruna finns det ju normala manniskor i varje fall.

Det ar ocksa vanligt att man jobbar i skift, alltsa i nagra veckor och sen har ledigt i nagra veckor. DOm som gor det bor ofta pa BALI vilket e mycket trevligt.

Sa som sagt -lonen e nog grym men fy fan vilket skitjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in