• 1
  • 2
2012-10-26, 17:06
Medlem
Frassemans avatar
Jag stekte för ett par timmat sedan kyckling och åt det, det var en stor lårfilé och den blev långt ifrån genomstekt (den var röd och lite blodig inuti), otålig som jag var så åt jag den ändå. Jag vet att det var dumt och jag ångrar mig nu men gjort är gjort. OM jag har fått i mig någon dum bakterie (som orsakar magsjuka), hur lång tid tar det ungefär innan jag börjar må illa och känna av det tro?
Citera
2012-10-26, 17:14
Medlem
Miiiiias avatar
Om det är salmonella du oroar dig för så tar det mellan 1-3 dagar innan du blir sjuk. http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...r/Salmonella-/
Citera
2012-10-26, 17:17
Medlem
Gapar man efter mycket mister man ofta hela stycket...du gapade efter mat men riskerar att spy.
Skämt o sido, du kan få i dig Campylobacter när du äter rå kyckling.
Citat:
Drabbas du av en campylobacter-infektion insjuknar du oftast mycket snabbt. Du kan få diarré (ibland med blod), magsmärtor, illamående, kräkningar och feber. I de flesta fall behövs ingen antibiotika utan infektionen går över av sig själv efter några dagar. Sprider sig infektionen till blodet med allmän sjukdomskänsla, frossa etc skall den behandlas med antibiotika och det är då viktigt att uppsöka sjukhus,infektionsklinik om möjligt). Sjukdomen skall anmälas till smittskyddsläkaren (görs av behandlande läkare).

Tänk på att dricka mycket om du drabbas av diarré, men drick i små portioner. Blanda gärna i lite socker i vattnet. Läs mer om diarré.
Slut citat.

http://www.netdoktor.se/forkylning-i...n/?_PageId=422
Citera
2012-10-26, 17:19
Medlem
dementeds avatar
Kyckling ska för säkerhets skull alltid vara genomstekt. Men däremot behöver man inte steka den riktigt så hårt som vissa verkar tro. Så länge det inte var rått kycklingkött borde du klara dig utan problem.
Citera
2012-10-26, 17:23
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av t4rules
tror du krampar och skiter i byxorna vid 03.45 inatt... good luck...

jag gissar kl 03.57

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Om det är salmonella du oroar dig för så tar det mellan 1-3 dagar innan du blir sjuk. http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...r/Salmonella-/

Lyckligtvis är salmonella relativt ovanligt, jag tror risken för det är väldigt liten. Men TS bör söka vård om h*n börjar må dåligt.
Citera
2012-10-26, 17:27
Medlem
snivlems avatar
imorrn bitti vid 9-10 tiden kommer du känna dig jävligt kass.....strax efter kommer första spyan....sen kan du ställa klockan efter spyorna, en gång i kvarten är det dags att spy så du blir kallsvettig....detta pågår ett gäng gånger efter att magen redan är tom, gallan har en frän neon gul-grön färg =)
Citera
2012-10-26, 17:38
Medlem
Gorillabass avatar
Salmonella sen till sjukan och göra rektoskopi, du lär bli jäääävligt sjuk...

Dock är det RÄTT åt dig då du ätit rå kyckling
Citera
2012-10-26, 18:03
Bannlyst
Vad är det för medicin man tar emot salmonella?

Jag hade hivat i mig ett par liter vodka för att döda bakterierna...

(ingen aning om det funkar men man hade ju blivit full på köpet =) )
Citera
2012-10-26, 18:07
Medlem
buffalos avatar
Nu är det ju som tur är inte alla kycklingar som bär på campylobacter eller salmonella.

Jag håller tummarna för att du har tur den här gången!
Citera
2012-10-26, 18:24
Medlem
Som alla andra, du lär spendera natten inne på toaletten. Tycker dock du ska göra en update under tiden, hur du känner dig och hur det utvecklas
Citera
2012-10-26, 18:26
Medlem
han solos avatar
Jag tror det är lugnt
Är kycklingen svensk borde det vara nästan riskfritt.
Citera
2012-10-26, 18:29
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Jag tror det är lugnt
Är kycklingen svensk borde det vara nästan riskfritt.
Nja, riskfritt är det inte. 12 procent av alla svenska kycklingar bär på campylobacter.

http://www.svenskfagel.se/?p=738
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in