2005-04-10, 14:14
Bannlyst
Hej

Jag har sedan en tid utvecklat en spelidé på pappret och vill nu försöka omsätta mina skisser i ett enkelt, texbasserat äventyrsspel.
Mina programmeringskunskaper är tyvärr mycket begränsade.
Under åttiotalet brukade jag och mina polare skriva in följande kod på datoraffärernas demoexemplar av Commodore 64:

10 Print "Kuken i röva"
20 Goto 10

Jag är rädd att jag står och stampar där än idag.

Idén som jag nu vill förverkliga inbegriper hemskt mycket texthantering. Jag är ointresserad av grafik.
Språket bör vara enkelt att lära och vara bra på att hantera variabler som ständigt kan uppdateras och kollas samt kontrollerad slumpmässighet. (VB?)

Ett exempel:

Variabel: "Har NPC ett svärd?" - Innehåller: "Ja"
Variabel kollas: Svar "Ja"

Textoutput: "Han betraktar dig med en mistänksam blick och fingrar på sitt svärd"

Exemplet är mycket enkelt men jag vill bara illustrera vad jag vill åt. Även ordet "mistänksam" skall kunna varieras genom att programmet kollar NPC´s "Mood" variabel tex. Om variabeln ligger på agression 2 på en skala 1-5 så hämtas ord ur den ordpool som relaterar till denna grad av agression.

Spelaren skall sedan kunna ge input såsom attack, withdraw osv varpå spelet tickar vidare.

Förstår ni mig?
Mycket text, kontrollerad slumpmässighet och bra variabelhantering.

Kan någon hjälpa en nybörjare med lite tips?
Det jag känner till är VB. Lämpar det sig för detta projekt?

Tacksam för svar.
Citera
2005-04-10, 14:31
Medlem
VB är inte att rekommendera... Och bara så att du vet... Goto är ungefär det fulaste du kan göra (ja jag förstod att det var psuedokod, men endå :P)...

Lär dig ett riktigt språk som tex JAVA eller C++. C++ verkar mest lämpligt för denna uppgift då du ska kunna snabbt och enkelt kan styra ut och inmatningar. C++ är också bra att kunna, eftersom det är en av de största och mest använda språken. Omskolning från C++ till Java är också rätt smidigt, om du nu ska se framåt... Lycka till!
Citera
2005-04-10, 14:32
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodAfton
Hej
Det jag känner till är VB. Lämpar det sig för detta projekt?
Tacksam för svar.
VB funkar utmärk, fast det är helt ute. Lajja hellre med VB.NET.

Projektet du beskriver är så pass enkelt att det inte ställer några krav på någonting alls i princip. Dvs. vilket språk som helst går bra.
Citera
2005-04-10, 14:33
Medlem
dIRe_s avatar
Alla programmeringsspråk kan hantera variabler. Att de ska kunna uppdateras och kollas av är ju själva definitionen på en variabel.

Använd vilket språk du vill.
Citera
2005-04-10, 15:05
Bannlyst
Tack för era svar.
Jag börjar med att undersöka detta VB.NET
Citera
2005-04-10, 15:14
Medlem
Citat:
Tack för era svar.
Jag börjar med att undersöka detta VB.NET
qbasic eller c++!
Citera
2005-04-10, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
qbasic eller c++!

C++ verkar så jobbigt att lära sig. Jag är inte intresserad av att lära mig programmering från grunden på ett gediget sätt och sedan gå vidare. Jag vill bara testa att förverkliga min lilla spelidé och endast använda mig av det som är nödvändigt. Jag behöver inte heller något komplicerat GUI(Grafic User Interface?)
Behöver jag ett objektorienterat språk för detta projekt?
Citera
2005-04-10, 17:53
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Nej, men obejektorienterat är ett trevligt sätt att programmera på.
Citera
2005-04-10, 18:33
Medlem
Citat:
C++ verkar så jobbigt att lära sig. Jag är inte intresserad av att lära mig programmering från grunden på ett gediget sätt och sedan gå vidare. Jag vill bara testa att förverkliga min lilla spelidé och endast använda mig av det som är nödvändigt. Jag behöver inte heller något komplicerat GUI(Grafic User Interface?)
Det behöver du absolut inte, c++ är inte GUI och för ditt projekt hade det inte varit speciellt svårt men du borde nog gå på qbasic speciellt om du inte har planer för att gå vidare utan bara vill utveckla din idé är qbasic bäst
Citera
2005-04-10, 20:17
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Det behöver du absolut inte, c++ är inte GUI och för ditt projekt hade det inte varit speciellt svårt men du borde nog gå på qbasic speciellt om du inte har planer för att gå vidare utan bara vill utveckla din idé är qbasic bäst
Qbasic
Språket som tog min programmerings-oskuld... always have a special place in my...
Men man behöver ju inte åka på långsemester i en 240 från 1985, bara för att det går. =)
Citera
2005-04-10, 21:25
Bannlyst
QBasic. Skall kolla upp.
Om jag säger såhär då? Det enklaste språket att sätta sig in i?

Jag uppskattar verkligen era förslag och kommer att kolla upp dem alla.
Citera
2005-04-10, 21:36
Medlem
Citat:
QBasic. Skall kolla upp.
Om jag säger såhär då? Det enklaste språket att sätta sig in i?

Jag uppskattar verkligen era förslag och kommer att kolla upp dem alla.
mm qbasic igen (quickbasic)

och till ovanstående poster
tycker inte det skadar att leka runt me qbasic, han verkar gilla goto ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in