Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det här låter som en text-dungeon av nåt slag. För multi-user dungeons skulle jag rekommendera MOO, som är ett objekt-orienterat språk för att skriva multi-user dungeon. Det använde jag på 90-talet, det var skitkul.
Om MOO är för begränsat för det du vill göra kan jag rekommendera Python, som är enkelt att börja med och som torde lämpa sig utmärkt för detta.
http://www.moo.mud.org/
http://www.python.org/
Man skulle kunna säga att det till viss del kommer att fungera som en textbasserad dungeon ja. Dock ej i bemärkelsen "go west - Go south" osv, med klart definierade areor med tillhörande beskrvning.
Tanken är mer att simulera varelsers(NPC´s) beteende så bra som möjligt.
Alla NPC har "värden" lagrade i variabler eller hur det nu fungerar. En variabel för humör, en för generellt beteende, en för items, en för om de har någon relation till PC (mött denne tidigare under en quest) tex.
Låt oss säga att då "agressions-variabeln" kan vara ett värde från 1-10 där ett är vänligast och 10 är aggresivast så är tanken att spelet hämtar ord, beskrivningar och handlingsmönster ifrån de grupper av ord, handlingar osv som relaterar till det aktuella variabelvärdet.
Med ett aggressionsvärde på 3 så förskjuts procentchansen för att varelsen skall uppträda fientligt till en mindre sannolikhet än om samma variabelvärde ligger uppåt 8,9 eller 10.
Samma sak gäller andra komponenter i spelmekaniken. Om varelsen har ett visst beteendemönster så hämtas beskrivande ord rörande detta beteendemönster ifrån en speciell "grupp" av ord och meningar. Den specifika beskrivningen slumpas sedan fram ur denna grupp.
Idén handlar till stor del om att en oherrans massa ord, beskrivningar och handlingsmönster skall styras av procentchans vilken i sin tur styrs och modifieras av värdet i specifika variabler.
Tanken är att skapa en väldigt stor variation i det hela.
Sedan behöver jag ju verktyg för att utveckla själva stridssystemet i kod också men det har jag ett ganska bra hum om hur det skall gå till. Allt handlar ju om tjugosidiga tärningar och dem är jag väl bekant med, mupp som jag är.

Med de bleka minnen jag har av mitt basic-knattrande på c64-tiden så har jag ändå en känsla av att denna min idé går att fixa till med lite IF, THEN, ELSE, OR och en truckload med variabler som ständigt uppdateras och kollas.
Sorry om jag babblar på men jag hade inget bättre för mig.
Jag har ju redan fått en massa tips på språk som jag inte ens visste existerade och det är jag tacksam för.