2012-10-26, 03:52
Medlem
smets avatar
Hej!

Jag tänkte ta med min Spanska flickvän hem till Sverige. Hon vill plugga Svenska, för att så småningom börja jobba och ha ett liv i Sverige.

Hon kommer flytta in med mig (Svensk) som kommer arbeta under tiden, men för att bli svensk medborgare måste hon ha bott med mig i 2 år. Och först då verkar studiebidrag bli aktuellt?

Jag ser många rubriker på Flashback om att invandrare får så mycket bidrag hit och dit bara genom att kliva över vår gräns, men när jag själv letar på migrationsverket och CSN blir jag inte klok. Man får inte CSN-bidrag för att studera på SFI (svenska för invandrare). Det är inte heller snack om utbytesprogram eller Erasmus.

Nu är min flickvän inte en flykting men något sorts bidrag måste hon kunna få? PK-eliten håller väl med om att MANNEN inte ska försörja hela vårt *jämställda* förhållande?

Tips och idéer?

Citera
2012-10-26, 04:53
Medlem
HeltSatansGalens avatar
Säg åt henne att ta ett plan hit. Sen spolar hon ner sitt pass i toaletten på flygplanet, och vips så är hon en papperslös med fler rättigheter än oss Svenskar. Sen går hon till migrationsverket så rullar de fram smörgåsbordet.
Citera
2012-10-26, 06:07
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltSatansGalen
Säg åt henne att ta ett plan hit. Sen spolar hon ner sitt pass i toaletten på flygplanet, och vips så är hon en papperslös med fler rättigheter än oss Svenskar. Sen går hon till migrationsverket så rullar de fram smörgåsbordet.

och glöm inte säga att hon är ett par år(10?) yngre än vad hon egentligen är
och att hon är ensamkommande barn då får hon en egen villa också
Citera
2012-10-26, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smet
Hej!

Jag tänkte ta med min Spanska flickvän hem till Sverige. Hon vill plugga Svenska, för att så småningom börja jobba och ha ett liv i Sverige.

Hon kommer flytta in med mig (Svensk) som kommer arbeta under tiden, men för att bli svensk medborgare måste hon ha bott med mig i 2 år. Och först då verkar studiebidrag bli aktuellt?

Jag ser många rubriker på Flashback om att invandrare får så mycket bidrag hit och dit bara genom att kliva över vår gräns, men när jag själv letar på migrationsverket och CSN blir jag inte klok. Man får inte CSN-bidrag för att studera på SFI (svenska för invandrare). Det är inte heller snack om utbytesprogram eller Erasmus.

Nu är min flickvän inte en flykting men något sorts bidrag måste hon kunna få? PK-eliten håller väl med om att MANNEN inte ska försörja hela vårt *jämställda* förhållande?

Tips och idéer?

Vet inte hur mycket det faktum att hon är EU-medborgare förändrar saken. Men har en kompis som tog hit en amerikan och de har haft det jättesvårt. Innan man är klar med SFI så är det svårt med studier och bidrag. De fick till slut praktik och instegsjobb men det är ju inte riktigt det ni vill göra. Jag blev förvånad själv att de hade det så tufft för man hade ju hört retoriken att det fanns mycket bidrag för invandrare. Just dem gäller nog mest flyktingar och asylsökande.
Citera
2012-10-26, 06:43
Medlem
Germanofils avatar
Om man som EU-medborgare flyttar till ett annat EU-land så måste man betala för kalaset själv. SFI-undervisning kan nog kommunen bjuda på men sitt uppehälle får hon bekosta själv. Sjukt kan tyckas när somalier får generösa bidrag för att gå hemma och slå dank men detta är den politik som svenskarna har valt.
Citera
2012-10-26, 06:57
Medlem
Tror inte det är lika lätt att få pengar om man kommer ifrån spanien vs något arabland...
Citera
2012-10-27, 16:32
Medlem
HeltSatansGalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saveyourself
Tror inte det är lika lätt att få pengar om man kommer ifrån spanien vs något arabland...

Nej men hon kan ju som sagt slänga passet och säga att hon är från valfritt spansktalande land i sydamerika, finns väl något land där med lite oroligheter. Vi får ändå hit hela tredje världen, så klart att TS ska ta hit sin spanjorska och dansa lite tango.
Citera
2012-10-27, 18:53
Medlem
Codens avatar
Min fru är från Indonesien och som reglerna är idag så ser det som följande :

Kommer du hit som "legal" invandrare, alltså inte flykting utan för att du t.ex har en relation med en svensk medborgare och får det vanliga tillfälliga uppehållstillståndet som brukar gälla i två år så har du ingen rätt till studiestöd öht. Det är gratis att studera SFI och efter det, komvux. (Svenska som andraspråk t.ex) Men din respektive förväntas försörja dig under den tiden, alternativt att du skaffar jobb och försörjer dig själv.

Först när du har permanent uppehållstillstånd kan du få studiestöd.

Jag har inget emot dessa regler, man ska försörja sig själv, men det är ju lite kul när frugan kom hem och beklagade sig över somalierna i hennes SFI-klass som bara "satt där och lyfte bidrag" som hon uttryckte det.

Hon tog "examen" från SFI på sex månader och gick vidare till SAS medan de somalier som gick i hennes SFI när hon kom dit, fortfarande sitter i samma klass och tuggar khat.
Senast redigerad av Coden 2012-10-27 kl. 18:55.
Citera
2012-10-27, 20:56
Medlem
Nej iom att vi pratar privatimport så ska du stå för henne. Men även köpefru... ursäkta flickvänner får SFI bonusen när de avslutar SFI kursen har för mig att den ligger nånstans kring 12000 kr.

Edit: Glöm inte att söka svenskt personnummer från skatteverket så fort hon kommer hit helst lite innan ingenting fungerar utan detta.
Senast redigerad av Brollio 2012-10-27 kl. 20:59.
Citera
2012-11-03, 02:36
Medlem
smets avatar
Tack för svaren, får väl hitta nåt telesales jobb åt henne medans hon lär sig Svenska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in