Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-25, 21:28
  #1
Medlem
Otems avatar
Självklart dör det och föds det folk varenda dag, minut och sekund men några källor måste det ju finnas angående den ungefärliga folkmängden i olika länder. Jag har gått igenom lite resultat från olika listor angående världsbefolkningen:

Jag jämför med följande 2

1. CIA - World population list

2.Engelska Wikipedia


Resultaten är kraftigt varierande och jag vet inte riktigt vad jag skall tro, blir inte klok på det.
Jag skall lägga fram några resultat så kanske ni kan förklara eller har någon info hur listor kan variera så kraftigt mellan befolkningen i olika länder

Pakistan:

CIA World Population - Pakistan [190 291 129 Invånare] ---> Juli 2012
Engelska Wikipedia - Pakistan [181 037 000 Invånare] ----> Oktober 2012

Tydligen så har det utvandrat eller dött ca 9 miljoner människor i Pakistan på 4 månader? Verkar ju ganska konstigt? Vad är mest troligt här?

Filippinerna:

CIA World Population - Filippinerna [103 775 002 Invånare] ----> Juli 2012
Engelska Wikipedia - Filippinerna [92 337 852 Invånare] -----> Maj 2010

På ca 2 år har Filippinernas befolkning stigit med 11 miljoner människor? Låter inte det ganska konstigt? Är det ens möjligt?

Etiopien:

CIA World Population - Etiopien [91 195 675 Invånare] -----> Juli 2012
Engelska Wikipedia - Etiopien [84 320 987 Invånare]------->Juli 2012

Båda har jämfört samma land, i samma månad, men ändå skiljer det 7 miljoner människor i deras befolkningsräkningar?

Vietnam:

CIA World Population - Vietnam [91 519 289 Invånare] -----> Juli 2012
Engelska Wikipedia - Vietnam [ 87 840 000 Invånare] ------> Juli 2011

Tydligen så ökade Vietnams befolkning med 4 Miljoner människor på ett enda år? 4 MILJONER?

Sammanfattning: Ja, vad skall man tro på för källa egentligen, Svenska wikipedia har helt andra siffror också, dock står det inte när dom mätt befolkningsmängden.

Tacksam för all hjälp och förståelse.
Citera
2012-10-25, 21:34
  #2
Medlem
En fråga först, se den inte som nedsättande.
Har du en psykisk nedsättning? Typ asperger.
Citera
2012-10-25, 21:36
  #3
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreakSW
En fråga först, se den inte som nedsättande.
Har du en psykisk nedsättning? Typ asperger.

Nej, varför undrar du det?
Citera
2012-10-25, 21:39
  #4
Medlem
Okej jag undra för du såg statistiken bokstavligt.
Du måste förstå att statistiken inte är exakt sanning.
Speciellt från organisationer utanför.
Citera
2012-10-25, 21:47
  #5
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreakSW
Okej jag undra för du såg statistiken bokstavligt.
Du måste förstå att statistiken inte är exakt sanning.
Speciellt från organisationer utanför.

Hur menar du ''bokstavligt'', tycker du inte själv att det är konstigt att två listor har jämfört ett land i samma månad och det skiljer miljontals människor? Jag har alltid varit intresserad av geografi och att forska kring länder, är ett av mina större intressen. Har man aspberger för att man jämför statistik som verkar vara konstig? Hade jag haft det hade jag väll fått en diagnos för flera år sedan? Kolla mina andra trådar om befolkning och länder så kanske du förstår att jag har ett stort intresse.

''Statistiken är inte exakt sanning'' vad menar du med det? sitter det nån och bara hittar på lite befolkningsmängd hit och dit? Tror inte riktigt du förstått min trådstart........
Citera
2012-10-25, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Hur menar du ''bokstavligt'', tycker du inte själv att det är konstigt att två listor har jämfört ett land i samma månad och det skiljer miljontals människor? Jag har alltid varit intresserad av geografi och att forska kring länder, är ett av mina större intressen. Har man aspberger för att man jämför statistik som verkar vara konstig? Hade jag haft det hade jag väll fått en diagnos för flera år sedan? Kolla mina andra trådar om befolkning och länder så kanske du förstår att jag har ett stort intresse.

''Statistiken är inte exakt sanning'' vad menar du med det? sitter det nån och bara hittar på lite befolkningsmängd hit och dit? Tror inte riktigt du förstått min trådstart........

Man har inte asperger för man ser ett konstigt sammanhang, men min fråga var inte konstig.
Folkmängden i ett u-land är skit svårt att sätta exakt, mycket på grund av att dom saknar system för att hålla koll på sådant.
Folkmängden stiger i världen dock, det kan man se.
Citera
2012-10-25, 22:02
  #7
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreakSW
Man har inte asperger för man ser ett konstigt sammanhang, men min fråga var inte konstig.
Folkmängden i ett u-land är skit svårt att sätta exakt, mycket på grund av att dom saknar system för att hålla koll på sådant.
Folkmängden stiger i världen dock, det kan man se.

Du nämner och upprepar ''exakt'' väldigt mycket, det var inte det jag var ute efter, självklart är det svårt att sätta ''exakt'' folkmängd, en ''ungefärlig'' folkmängd borde dock vara lättare.

Exakt : 98 323 354

Ungefärlig: ca 94 miljoner eller 94,5 miljoner.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback