• 1
  • 2
2012-10-25, 17:37
Medlem
Mina vattenradiatorer blir inte så varma som jag önskar, de blir lite varmare än ljumna. Jag kan inte sitta framför datorn i kalsonger och tshirt utan att frysa lite. Jag sitter precis vid fönstret så det drar kall luft på mina stackars fötter.

Är det okej att öppna ugnsluckan och köra ugnen på full effekt för att få lite mer värme i lägenheten?

Jag bor i en liten etta.
Citera
2012-10-25, 17:38
Medlem
tzjs avatar
Se till att avlufta elementen till en början och se om inte det får dom att öka lite i temperatur.
Citera
2012-10-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Se till att avlufta elementen till en början och se om inte det får dom att öka lite i temperatur.

Det måste man väl göra från någon speciell punkt i systemet?

Rören som kommer in till elementet är lika varma som elementet självt.
Citera
2012-10-25, 17:46
Medlem
santamans avatar
Går det inte att justera termostaten, en del kan man "låsa" upp undertill, ett annat alternativ är att ta bort termostaten.
Citera
2012-10-25, 17:47
Medlem
Det är inte jättemsmart att göra så. Det finns en risk att vreden utanför spisen smälter av värmen som går upp, gjorde precis samma sak i vintras när värmen inte fungerade i min lgh och råkade ut för just det.

Det kanske är en bättre idé att köpa en liten värmefläkt.
Citera
2012-10-25, 17:52
Bannlyst
När jag bodde i en liten etta gjorde jag så och det funkade bra. Men du behöver nog inte sätta den på full effekt, 200 räcker.
Citera
2012-10-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Går det inte att justera termostaten, en del kan man "låsa" upp undertill, ett annat alternativ är att ta bort termostaten.

I somras såg jag att det var några hantverkare som bytte radiator ute i trapphuset och någon dag efter att radiatorn var bytt så hörde man läskiga ljud från radiatorerna. Jag antar att de luftade dem då?

Jag har vridit upp termostaten till fullt på radiatorn. Förra vintern fungerade radiatorn bra. Jag kan inte se att det finns någon låsning på radiatorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Foley83
Det är inte jättemsmart att göra så. Det finns en risk att vreden utanför spisen smälter av värmen som går upp, gjorde precis samma sak i vintras när värmen inte fungerade i min lgh och råkade ut för just det.

Det kanske är en bättre idé att köpa en liten värmefläkt.

Men jag har ju ugnsluckan öppen och handtaget är av metall och det är ändå kallt fast ugnen för tillfället är 200 grader varm.

Fan heller att jag lever med ett susande ljud hela vintern, kommer ju få tinnitus. Dessutom är väl min hyresvärd skyldig till att jag får en behaglig värme i lägenheten?

Man fryser inte men det blir fan kallt om benen och fötterna och det är obehagligt!
Citera
2012-10-25, 18:02
Medlem
Kurtfans avatar
Hyresvärden har väl inte släppt på tillräckligt med värme än, de försöker väl snåla in i de sista. Brukar va lika i lägenheten där jag bor, rören till elementen blir bara jummna fram till typ slutet av november då de är iskallt. Då brukar de bli varmt, kör full värme då så elementet verkligen är hett
Citera
2012-10-25, 18:02
Medlem
Fick exakt det tipset, att köra ugnen med öppen lucka, av min gnidna jävla hyresvärd för en herrans massa år sen när jag klagade på att elementen inte värmde mitt i vintern
Citera
2012-10-25, 18:06
Medlem
Rallarsvingens avatar
Inneskor och ullsockor.
Har du möjlighet att kolla vilken temperatur du har? Här står att det ska vara 18 (16 på golv) grader:
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-h...atur-inomhus-/
Så kolla så fort som möjligt och ring hyresvärden.
Citera
2012-10-25, 18:06
Medlem
smacky1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Fick exakt det tipset, att köra ugnen med öppen lucka, av min gnidna jävla hyresvärd för en herrans massa år sen när jag klagade på att elementen inte värmde mitt i vintern
haha för det lär ju vara mer ekonomiskt. Eller var det så att du betala hushållselen ?
Citera
2012-10-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
haha för det lär ju vara mer ekonomiskt. Eller var det så att du betala hushållselen ?

Det är det nog beroende på antalet lägenheter dom har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in