2012-10-25, 15:13
Medlem
Samloohs avatar
Hej,

går i trean och har nu valt till mitt projektarbete att tillsammans med en kompis bygga en baslåda (fristående, dvs inte inbyggd i en bil). Har letat runt på flashback men kan inte riktigt hitta något som hjälper mig. Har aldrig gjort en baslåda och är ganska dålig på ljudteknik generellt sett. Arbetet ska bestå av ca 100-150timmar, så att köpa ett kit och bara sätta ihop det är väl ingen ide? Även om man kanske kan ljuga ihop något så är det inte något som jag skulle vilja göra. Min kompis farsa är snickare så vi har tillgång till mycket material så vår budget är nog ganska bra.

Hursomhelst, det jag ville fråga var: Hur tusan ska jag börja? Behöver jag köpa något? Hur ska jag räkna? Finns det några bra hemsidor med en skiss eller ritning? osv ..

Bra svar uppskattas enormt!

PS. Vill gärna behöva räkna lite och inte bara "bygga" ihop något.
Citera
2012-10-25, 15:26
Medlem
Gå in på något ljudforum.

Kom fram till vad ni vill ha för element och så vidare.
Kom fram till vilken volym på lådan som lämpar sig bäst till det och andra saker som gör baslådan så "bra" som möjligt.
Fixa fram ritningar/gör egen ritning utifrån informationen ni läst er till.
Börja bygg.
Typ.

MVH
Citera
2012-10-25, 15:27
Medlem
DrBums avatar
Okey..
Om ni har så pass mycket tid och tillgång till ett snickeri så skulle jag satsa på att bygga en hybridlåda.

Det tar mera tid, ser "häftigare" ut och kan kompletteras med en himla massa beräkningar emot vad en vanlig sluten/portad låda skulle vara.

En hybrid är egentligen en portad låda som istället för portning använder ett horn.
Man skulle kunna se det som en bandpass/horn egentligen där passningen blir själva hornet.

Att det sedan bara tar några timmar att göra allt är en annan sak, men släng in alla kalkyler och det ser väldigt flashigt ut..

Det första vi behöver komma fram till är en budget.
Det som följer sedan är
  1. Element
  2. Förstärkare
  3. Utseende
  4. Funktion
  5. Delningsfilter
  6. Beräkningar
  7. Måttning
  8. Byggnation
  9. Finish
  10. Provlyssning
  11. Färdigställande

Så prio ett (1!) är att skaffa ett element, sedan utgår vi efter det egentligen.
Det är även viktigt att man väljer ett element som är lämpat till denna byggnation då det finns element som är avsedda för vissa typer utav lådor..

Kom med lite egna tankar och funderingar om detta, jag hjälper gärna till med beräkningar och andra tips som får det hela att säga "kvalitet och eftertanke"!
Citera
2012-10-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samlooh
Hursomhelst, det jag ville fråga var: Hur tusan ska jag börja? Behöver jag köpa något? Hur ska jag räkna? Finns det några bra hemsidor med en skiss eller ritning? osv ..

Börja fundera ut vart du ska ha den så du kan anpassa storleken, i detta fall är det inte bara tummen på högtalarna som bör vara stora, utan även lådan med för att återge så mycket sub som möjligt.

du kanske inte ska ha en helt fyrkantig låda, utan en rundad form av nått slag, då kanske du får jobba med glasfiber, spånskivor och spackel. polarn kanske är grym på airbrusch så du vill ha flames målad, fan det kan dra iväg i tid bara man använder fantasin.

sen bör du ju se till att högtalarna är kompatibla med förstärkare som du ska använda den till, vilken sorts plugg du ska ha på ingångar samt vilka Ohm den lär ligga på, det är ju inte bara att sätta ihop o kopla in, då bränner du slutsteg och förstärkare. sen finns det olika sorters högtalare som bör läsas på mer om oxå, en del som skjuter ut mycket och andra som är mer fasta, och detta bör du veta om du ska tillexempel ha dem till ett PA.
Citera
2012-10-25, 17:18
Bannlyst
Då jag själv byggt baslådor har jag tagit reda på alla specifikationer av elementet jag använd, sen har jag använt mej utav programmet Probox2000 för att räkna ut själva lådan och så.

Jag tycker det programmet är ganska bra, då du kan välja vad för typ av låda du vill ha, vad du ska spela för något, du kan labba lite med avstämningar, port storlekar, längd, antal etc..

ända negativa med det programmet som jag tycker är att de va lite svårt i början o förstå sej på det man ändrar, men kika lite på det o se va du tycker!

Sen kan du/ni kuta in på valfri hifi/bilstereo butik och prata lite och fråga efter tips!

här kan du läsa lite vad dom olika parametrarna betyder:
http://www.garaget.org/forum/viewtop...18470#p3418470
även här:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746
Citera
2012-10-25, 18:19
Medlem
Samloohs avatar
Tack så jättemycket för alla svaren, gubbz!

Verkar alltså som jag ska komma fram till vilket element vi vill ha till att börja med. Lyssnar väldigt mycket på house och även glitch hop nuförtiden så vore ju roligt om man kunde ha en bas som passade till det, antar att det krävs bra med volym för sådant (?).
Citera
2012-10-25, 18:53
Medlem
DrBums avatar
Det är mera vilken budget du har som bestämmer vad du kan bygga för något.

Har du läst mitt inlägg ännu?
Citera
2013-04-15, 19:23
Medlem
Samloohs avatar
Bestämde mig för att öppna upp den här istället för att göra en ny tråd.

Har byggt färdigt ett RT 70/80 horn nu (ritningar finns https://www.dropbox.com/sh/cs7uz3omv5og0di/AYCy_r-akK/70_80hornet.pdf). Men vår handledare har sagt att om vi bör ha med beräkningar i vår rapport. Nu har vi ju dock byggt lådan från en ritning och inte räknat ut det "optimala" för lådan själva. Men då undrar jag - finns det några formler och beräkningar man kan "låtsas" ha använt sig av? Visa gärna.

Tack för hjälpen!
Citera
2013-05-03, 21:34
Medlem
Samloohs avatar
Börjar bli rätt brådskande nu så skulle bli ypperligt tacksam för hjälp!

Har hört att det kan vara svårt att räkna baklänges men det ska väl kunna gå? Behöver inte vara på på själva lådkonstruktionen utan kan vara på element eller delningsfilter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in