2012-10-25, 14:12
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILIKEME
Jag får fortsätta så här känner jag att det blir för svårt kan jag höja till 1500 tack för svaren

okej har hon gått ner någonting då ? =)

Ja sakta men säkert, så länge man ligger på underskott så!
Citera
2012-10-25, 14:44
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Har levt på det i omgångar. Var beredd på att känna dig hungrig och väldigt orkeslös. Gick ständigt runt med en känsla av träningsvärk i varenda muskel och bara att gå till och från jobbet (3 km) var väldigt jobbigt. Periodvis så var man dessutom väldigt darrig och ibland så fick man sådana blodsockerfall att hela kroppen skakade
Citera
2012-10-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Hmm sant... Men jag själv anser att det är onödigt att ligga på så lågt underskott. Blir lätt jojo-banting. Bättre att ändra sina matvanor för alltid och med tiden kommer även resultaten.

EDIT: Om TS väger 86kg på 176cm så är nog BF ganska mycket mer än 30%, snarare 40-45%. Normalt BF för kvinnor ligger på 20-30%.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jo 30% var en medveten underskattning, men jag visste att det räckte för att illustrera poängen.

Ja, precis som även jag påpekade i första inlägget så är det onödigt att pressa sig så lågt i kalorier p g a att det antagligen blir svårt att hålla i längden. 1500 kcal är betydligt mer hållbart.

Jag har legat lågt under min diets gång (1000-1700) och jag måste säga att jag lärt mig mer om kost på mina 1000-veckor än mina 1700-veckor. Man vill vara mätt så man blir väldigt noggrann med vad matvarorna innehåller innan man stoppar dom i korgen. Jag kan numera äta mig relativt mätt tre gånger om dagen på 1200kcal om jag vill.

Jag har upptäckt mycket nytt och jag tror jag kommer ha nytta av den kunskapen i framtiden när jag ska behålla min nya vikt.

Problemet bakom jojo-bantning är nog främst att folk inte tar reda på hur deras kroppar och kalorier fungerar. Folk bantar och sen äter dom som vanligt igen. Jag personligen kommer nog aldrig trycka i mig en 300g chipspåse igen u när jag förstått att det motsvarar ungefär hälften av mitt dagsbehov. Kebabtallrikar känns inte heller längre aktuella av samma skäl.

Om jag nu lyckas vara disciplinerad efteråt också...
Citera
2012-10-25, 15:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunaSkor
Jag har legat lågt under min diets gång (1000-1700) och jag måste säga att jag lärt mig mer om kost på mina 1000-veckor än mina 1700-veckor. Man vill vara mätt så man blir väldigt noggrann med vad matvarorna innehåller innan man stoppar dom i korgen. Jag kan numera äta mig relativt mätt tre gånger om dagen på 1200kcal om jag vill.

Jag har upptäckt mycket nytt och jag tror jag kommer ha nytta av den kunskapen i framtiden när jag ska behålla min nya vikt.

Problemet bakom jojo-bantning är nog främst att folk inte tar reda på hur deras kroppar och kalorier fungerar. Folk bantar och sen äter dom som vanligt igen. Jag personligen kommer nog aldrig trycka i mig en 300g chipspåse igen u när jag förstått att det motsvarar ungefär hälften av mitt dagsbehov. Kebabtallrikar känns inte heller längre aktuella av samma skäl.

Du har självklart helt rätt, vet man vad man ger sig in på så kan man ligga på 1000 kcal om dan. Problemet är precis som du säger att den absoluta majoriteten inte har kunskap nog att välja mättande livsmedel framför mindre mättande t.ex.. Men framför allt så handlar det om att de allra flesta helt enkelt inte har karaktär nog att klara av en alltför hårt hållen diet och därför anser jag att det är bättre att "mjukstarta" som oerfaren och känna efter hur mycket man klarar.
Citera
2012-10-25, 15:36
Medlem
Lukos avatar
Citat:

Du som käkar 1000-1700 och känner dig mätt 3 ggr om dagen med endast 1200kcal, vad har du för tips på mål och livsmedel?
Citera
2012-10-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Du som käkar 1000-1700 och känner dig mätt 3 ggr om dagen med endast 1200kcal, vad har du för tips på mål och livsmedel?

Skinka, kalkon, kyckling och alaskan pollock. Tillsammans med mindre mängder ris och en hel del sallad och gurka. Komplettera med mycket vätska under dagens gång.

Maten blir ganska tråkig men det fungerar. Exempelvis:

Frukost: 200g skinka på ett tunnbröd ger ca 330kcal
Lunch: 400g alaskan pollock med en dl ris ger ca 370 kcal
Middag: 200g kyckling med två dl ris ger ca 500 kcal

Jag blir lagom mätt av måltiderna. 186cm / 95kg

Edit: Riset räknat kokt. Fisk och kyckling rått.

Edit 2: Glömde nämna min favorit, miniyoghurt. En liter ger 350kcal. Sedan har jag utgått från proteinrika livsmedel då protein som en viktig del av min kost.
Senast redigerad av BrunaSkor 2012-10-25 kl. 16:01.
Citera
2012-10-25, 16:13
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Skinka, kalkon, kyckling och alaskan pollock. Tillsammans med mindre mängder ris och en hel del sallad och gurka. Komplettera med mycket vätska under dagens gång.

Maten blir ganska tråkig men det fungerar. Exempelvis:

Frukost: 200g skinka på ett tunnbröd ger ca 330kcal
Lunch: 400g alaskan pollock med en dl ris ger ca 370 kcal
Middag: 200g kyckling med två dl ris ger ca 500 kcal

Jag blir lagom mätt av måltiderna. 186cm / 95kg

Edit: Riset räknat kokt. Fisk och kyckling rått.

Edit 2: Glömde nämna min favorit, miniyoghurt. En liter ger 350kcal. Sedan har jag utgått från proteinrika livsmedel då protein som en viktig del av min kost.

Och vad har det gett dig för resultat?
Citera
2012-10-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Och vad har det gett dig för resultat?

-18kg sen 8 augusti med samma mått på vader, biceps och underarmar som innan. Antar att man kan kalla det för en relativt lyckad diet. Har ca 10kg kvar.

Kompletterade kosten med löpning, promenader och styrketräning.
Citera
2012-10-25, 16:26
Medlem
Lukos avatar
Citat:
-18kg sen 8 augusti med samma mått på vader, biceps och underarmar som innan. Antar att man kan kalla det för en relativt lyckad diet. Har ca 10kg kvar.

Kompletterade kosten med löpning, promenader och styrketräning.

Måste finnas massor av grönsaker du skulle kunna äta och lägga till, typ minimajs på lågkalorie / 100g.

Har du testat att äta dessa:

http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...i-nudlar-200-g
Citera
2012-10-25, 17:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Potatis är galet mycket mer mättande än både ris och pasta på samma antal kalorier. Så är man ute efter mättnadskänsla, vilket jag antar att man är på 1000 kcal om dan, så är potatis mycket bättre att käka än ris. Annars är väl protein övht väldigt mättande, så kött, fisk och fågel framför allt.
Citera
2012-10-25, 18:21
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Potatis är galet mycket mer mättande än både ris och pasta på samma antal kalorier. Så är man ute efter mättnadskänsla, vilket jag antar att man är på 1000 kcal om dan, så är potatis mycket bättre att käka än ris. Annars är väl protein övht väldigt mättande, så kött, fisk och fågel framför allt.

Synd bara att potatis är så sjukt äckligt!
Citera
2012-10-25, 18:31
Medlem
Lägg dig på runt 1300-1500 kalorier om dagen. Det blir bättre hälsomässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in