• 8
  • 9
2012-11-09, 20:09
Medlem
De som inte plockar upp pengar med motiveringen att det är "ovärt" kan inte vara särskilt duktiga på ekonomi. Vanligtvis tar det inte mer än enstaka sekunder att böja sig ner och plocka upp en enkrona. För att det ska vara "ovärt" i förhållande till förlorad arbetstid t.ex. så får man ju ha en timlön på uppåt 2000 kr/h.
Citera
2012-11-09, 20:14
Medlem
plockar alltid upp mynt.
dom tar man med sig till banken och sätter in på kontot(om myntinsättnings maskin finns) annars växlar man i en kiosk
Citera
2012-11-09, 20:52
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Ser jag var den hamnar och det inte är i en hundskit eller liknande polcar jag upp myntet. Jag ställer mig dock inte letar efter den om jag inte ser var den tar vägen.

Precis.

Ser ingen anledning till varför man inte skulle plocka upp enkronan om den nu är lättillgänglig.
Är det ett sätt att visa att man har råd att tappa en krona?
Citera
2012-11-10, 15:05
Medlem
Kyiwvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OP.Anderson
Jag plockar aldrig upp enkronor från marken. Den slavsysslan överlåter jag till sossar och uteliggare.
Bill Gates, är det du? Eftersom du är så rik att du inte behöver plocka upp enkronor, undrade jag bara. Steve Jobs är ju död, så det kan väl bara vara Billy boy.

Edit: I tråden ser vi alltså svenskarna i ett nötskal. Anser sig rika för att de låter en femma ligga på backen.
Senast redigerad av Kyiwvi 2012-11-10 kl. 15:12.
Citera
2012-11-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Du gar pa stan dar det vimlar av folk och tappar en eller flera enkronorsmynt.

I tonaren sa markte jag att manga skamdes att plocka upp kronan/kronorna dom rakade tappa vilket gjorde att jag impulsivt gjorde det at dom for att visa att det ar fan inget att skammas for.

Plockar du upp det eller gar bara vidare?
Ar det skillnad om du star i kon till Ica/MC/valfri butik?
Ar det skillnad om det istallet ar en tia du tappar?
Om du inte gor det, varfor?
Om du skams, varfor?

Det stor mig faktiskt att folk skams for en sadan skitgrej. Det ar fortfarande pengar och som man sager, manga backar sma..

Tankt pa det ofta men forst nu kom jag pa att jag kan skapa en trad och stalla fragan till er?

Det skiljer sig från gång till gång men snackar vi om bara en enkrona så brukar jag skippa det. Mest för att jag känner att en krona är inget att bry sig om då det händer kanske max en gång i månaden. Men det ligger något i det du säger. Just att böja dig ner och börja plocka småmynt gör det så uppenbart att du klantat till det och tappat något.
Citera
2012-11-10, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av floer
De som inte plockar upp pengar med motiveringen att det är "ovärt" kan inte vara särskilt duktiga på ekonomi. Vanligtvis tar det inte mer än enstaka sekunder att böja sig ner och plocka upp en enkrona. För att det ska vara "ovärt" i förhållande till förlorad arbetstid t.ex. så får man ju ha en timlön på uppåt 2000 kr/h.

Men jag läste någonstans om Bill Gates han förlorade på att plocka upp en 100 dollars-sedel som han tappat om man räknar tid i pengar.
Citera
2012-11-11, 04:04
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
Men jag läste någonstans om Bill Gates han förlorade på att plocka upp en 100 dollars-sedel som han tappat om man räknar tid i pengar.
Du menar nog att han tjänar mer än 100 dollar på den tiden det tar honom att plocka upp 100 dollar. Hur ska han förlora något mer än energi på en kroppsrörelse?
Citera
2012-11-11, 18:09
Medlem
Beror största sannolikhet mitt humör, hur jag har det med pengar och vad det är för folk runt omkring en.
Oftast låter jag ene-kronor få ligga kvar på mark/golvet. Dock bör man ta upp sitt mynt det blir mycket på längden!

Förövrigt kul tråd.
Citera
2012-11-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100

Min poäng är ju just den att det krävs att man tjänar otroligt mycket pengar för att det ska bli ovärt att plocka upp tappade pengar på marken i förhållande till arbetstidskostnaden.
Citera
2012-11-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
Brukar aldrig och har nog aldrig tagit upp en enkrona jag tappat på marken. Jag hatar enkronor av hela mitt hjärta och enda gången jag har dessa små as är när det inte funnit någon bössa att stoppa dem i. Samtidigt är den kronan så försumbar att jag inte drabbas det minsta av att inte ta upp den.

Nu ska vi se om räkenskaperna stämmer. Ponera att gemene man tappar 1 enkrona i månaden, från låt oss säga 8 års ålder och gör detta tills han blir 80. Snabb huvudräkning(skrivit PM i 14 timmar utan mat så nu kan saker gå snett) säger att detta blir 72 år. 72 år blir 864 månader.

Du har alltså förlorat 864 kronor över spannet av ditt mynthavande liv. Måste säga att detta inte är någonting som kommer påverka min ekonomi något avsevärt.

Summa kardemumma: Myntet får ligga kvar och kan sedan tas upp av någon som har det krassligt ställt/mån av pengar. Min samhällstjänst är därmed avklarad.
Du glömmer att ta hänsyn till räntan på besparingarna.

3% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 3 049,00 kr
5% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 8 201,00 kr
10% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 126 006,00 kr.
15% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 2 157 813,00 kr
20% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 36 172 735,00 kr Jag tror dock inte du kan börja investera vid 8 års åldern; så till vida att du inte är en naturbegåvning..

Jag undrar hur mycket kassörskan på ICA kan tjäna genom att lägga pengarna i fickan istället för att instinktivt lägga tillbaks dem i kassan. Hur många tror ni säger: "Behåll växeln" per dag? Kan kassörskan få en lyxpension genom att endast utnyttja alla nyttiga idioter som ger bort pengarna? Särskilt med tanke på att detta lönepåslag inte beskattas!

Vad tror ni chefen skulle säga om han fick reda på att Karin la den betalda växeln i fickan?

Dock så kan man spekulera att i framtiden så kommer Karin inte få någon växel då kreditkort tagit över marknaden helt eller i stort sett. Stackars Karin.
Senast redigerad av tago 2012-11-11 kl. 20:00.
Citera
2012-11-11, 22:25
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Jag undrar hur mycket kassörskan på ICA kan tjäna genom att lägga pengarna i fickan istället för att instinktivt lägga tillbaks dem i kassan. Hur många tror ni säger: "Behåll växeln" per dag? Kan kassörskan få en lyxpension genom att endast utnyttja alla nyttiga idioter som ger bort pengarna? Särskilt med tanke på att detta lönepåslag inte beskattas!

Det är inte många som säger "Behåll växeln" när de handlar i en ICA-butik. En vuxen person tar sin växel. Det är bara 15-åringar som går ifrån sin växel på 1kr(för att se lite tuffa och nonchalanta ut inför sina kompisar) när de köper en energidryck.

Jobbade själv i en matbutik innan, så jag kan säga att runt 1/500 lämnar kvar sin enkrona.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in