Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
Brukar aldrig och har nog aldrig tagit upp en enkrona jag tappat på marken. Jag hatar enkronor av hela mitt hjärta och enda gången jag har dessa små as är när det inte funnit någon bössa att stoppa dem i. Samtidigt är den kronan så försumbar att jag inte drabbas det minsta av att inte ta upp den.
Nu ska vi se om räkenskaperna stämmer. Ponera att gemene man tappar 1 enkrona i månaden, från låt oss säga 8 års ålder och gör detta tills han blir 80. Snabb huvudräkning(skrivit PM i 14 timmar utan mat så nu kan saker gå snett) säger att detta blir 72 år. 72 år blir 864 månader.
Du har alltså förlorat 864 kronor över spannet av ditt mynthavande liv. Måste säga att detta inte är någonting som kommer påverka min ekonomi något avsevärt.
Summa kardemumma: Myntet får ligga kvar och kan sedan tas upp av någon som har det krassligt ställt/mån av pengar. Min samhällstjänst är därmed avklarad.
Du glömmer att ta hänsyn till räntan på besparingarna.
3% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 3 049,00 kr
5% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 8 201,00 kr
10% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 126 006,00 kr.
15% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 2 157 813,00 kr
20% och 12,00 kr per år i 72 år ger: 36 172 735,00 kr

Jag tror dock inte du kan börja investera vid 8 års åldern; så till vida att du inte är en naturbegåvning..
Jag undrar hur mycket kassörskan på ICA kan tjäna genom att lägga pengarna i fickan istället för att instinktivt lägga tillbaks dem i kassan. Hur många tror ni säger: "Behåll växeln" per dag? Kan kassörskan få en lyxpension genom att endast utnyttja alla nyttiga idioter som ger bort pengarna? Särskilt med tanke på att detta lönepåslag inte beskattas!
Vad tror ni chefen skulle säga om han fick reda på att Karin la den betalda växeln i fickan?
Dock så kan man spekulera att i framtiden så kommer Karin inte få någon växel då kreditkort tagit över marknaden helt eller i stort sett. Stackars Karin.