2012-10-26, 14:16
Medlem
Ibland gör jag det, ibland inte.

Men att lägga några överblivna enkronor på parkeringsautomaten till den som kommer efter tycker jag är lite kul.
Citera
2012-10-26, 16:30
Medlem
Plockar upp dem och sparar dem. Har nu cirka 1074 stycken om jag minns korrekt!
Citera
2012-10-26, 16:38
Medlem
Jag gör inte det på offentliga platser men står jag t.ex i en kassakö så tar jag upp det.

Däremot tar jag upp 5or och 10or på offentlig miljö.
Citera
2012-10-26, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Fel. För några år sedan när jag var och handlade på ICA hade jag en krona för lite när jag skulle handla någon vara men butiksbiträdet lät mig få varan billigare så jag kunde ha råd.
Lögn. Kassaregistret är automatiskt och läser in priset från EAN-koden. Alltihop läggs samman och slutsumman räknas ut. Sen betalar du. Om du betalar mindre än vad kvittot säger så blir det minus i kassan och då får kassörskan själv förklara varför när hon redovisar minus i sin kassalåda när hon går av för kvällen. Såvida du inte handlade på Hassans Turklivs där man aldrig får kvitto så sker inte godtyckliga prissänkningar i svenska butiker. Priset på prislappen gäller om det inte är något uppenbart fel på varan, exempelvis en tröja med en fläck på H&M, då kan man i undantagsfall få prisavslag om det är det sista exemplaret i rätt storlek och man trots fläcken vill köpa plagget. Annars är det som sagt betala eller lägg tillbaka varan som gäller.
Citera
2012-10-26, 18:14
Medlem
pengar är pengar oavsett i vilken valuta eller summa det är. klart jag plockar upp
Citera
2012-10-26, 18:53
Medlem
Klart man plockar upp, varför ska man skämmas?
Jag brukade även plocka upp mina 10 och 50 öringar
Citera
2012-10-27, 06:10
Medlem
Raventears avatar
Jag jagar efter mina älskade kronor in under kassor, in i buskar, ner i vattenpölar, överallt!
Inte en chans att de slipper undan. Varför? Tja... Varför inte? Pengar är pengar.
Så rik är jag inte att jag kan strö dem omkring mig.
Citera
2012-10-27, 11:51
Medlem
Jag tycker att det är pinsamt när man ser folk som INTE plockar upp efter sig.

Skräp och andra grejer är det enbart smutsigt och löjligt att slänga runt sig. Pengar likaså, dessutom framstår det som extremt arrogant att slänga något som andra kan ha nytta av.

Har jag lite mynt som jag inte behöver/vill ha (av ngn anledning, exempelvis i slutet av resa utomlands med annan valuta) så kan jag hellre diskret placera dem på något vettigt ställe så att någon kan dra nytta av dem. Att tappa/slänga på marken utan att plocka upp? Aldrig.
Citera
2012-10-27, 14:20
Medlem
Trumpeters avatar
Ser jag var den hamnar och det inte är i en hundskit eller liknande polcar jag upp myntet. Jag ställer mig dock inte letar efter den om jag inte ser var den tar vägen.
Citera
2012-10-27, 21:38
Medlem
Tappar jag en krona, 5:a eller 10:a så låter jag den ligga, gillar inte att ha småpengar skramlandes i fickan men ibland har de t.o.m hänt att jag slängt pengar på backen medvetet:3

En gång hade jag typ 10-20 kr i enkronor, påväg till bussen efter skolan så slängade jag 1 efter 1 och sedan kom det grabbar från skolan bredvid typ 16-18 år som hittade den fösta och den andra osv osv, då frågade jag om jag skulle klasta ner fler åt dem, då vart dem helt ställda och slutade plocka xd
Citera
2012-10-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Lögn. Kassaregistret är automatiskt och läser in priset från EAN-koden. Alltihop läggs samman och slutsumman räknas ut. Sen betalar du. Om du betalar mindre än vad kvittot säger så blir det minus i kassan och då får kassörskan själv förklara varför när hon redovisar minus i sin kassalåda när hon går av för kvällen. Såvida du inte handlade på Hassans Turklivs där man aldrig får kvitto så sker inte godtyckliga prissänkningar i svenska butiker. Priset på prislappen gäller om det inte är något uppenbart fel på varan, exempelvis en tröja med en fläck på H&M, då kan man i undantagsfall få prisavslag om det är det sista exemplaret i rätt storlek och man trots fläcken vill köpa plagget. Annars är det som sagt betala eller lägg tillbaka varan som gäller.

Jag har iaf blivitt bjuden på några spänn då o då när jag räknat fel på den lokala ICA butiken, och jag kan inte vara den enda gissar jag.

Antar att de har någon form av goodwill konto för kunder som är in ofta och de känner igen eller nått, men det är bara en gissning.
Citera
2012-10-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard

Man trycker förstår på en av knappar som drar av från priset, det brukar finnas en för att dra av kr och en för att dra av procent, har aldrig sett en kassa där det inte finns. Men olika rutiner för detta gäller förstås i olika butiker, det är dock lite trögjobbat om kassapersonalen inte får dra av från priset, ofta kan det behövas. Det finns gott om affärer där personalen har befogenhet att göra det, jag har handlat i många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in