2025-03-07, 15:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Snälla, lägg av.

Det är 2025, vi har alla GPS i fickan. Hur många män umfer 70 kan idag ens läsaen larta?
Jag talar om att kunna navigera utan GPS, men med karta och kompass. Jag har två stycken GPS:er. Den ena gammal som bara kan ge en position, men kan förprogrammeras med punkter eller way-points och rutter. Den nyare med karta och andra finesser, den behöver ingen förprogrammering på land. Med ett sjökort, inte heller på sjön.

Att kunna identifiera landmärken, såsom i fjällvärlden eller i skärgården och att kunna krysspejla sin position med en enkel karta eller sjökort och en syftkompass. Det kan vara bergstoppar eller blinkande fyrar eller vitmålade märken av sten.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 15:36.
Citera
2025-03-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag talar om att kunna navigera utan GPS, men med karta och kompass. Jag har två stycken GPS:er. Den ena gammal som bara kan ge en position, men kan förprogrammeras med punkter eller way-points och rutter. Den nyare med karta och andra finesser, den behöver ingen förprogrammering på land. Med ett sjökort, inte heller på sjön.
Och frågan kvarstår; hur många män under pensionsåldern kan idag läsa en karta? Det är inte bara löjligt,nutan faktiskt direkt puckat att tro att en pojke av naturen bara vet hur man navigerar sig med hjälp av solen och stjärnorna.

Detta är något alla kan lära sig. Ja, tom flickor och lvinmor.
Citera
2025-03-07, 15:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Och frågan kvarstår; hur många män under pensionsåldern kan idag läsa en karta? Det är inte bara löjligt,nutan faktiskt direkt puckat att tro att en pojke av naturen bara vet hur man navigerar sig med hjälp av solen och stjärnorna.

Detta är något alla kan lära sig. Ja, tom flickor och lvinmor.
De tog bort kompasserna för mina ungar i skolan, för de försvann, blev stulna, och ansågs vara för dyra att ersätta.
Jag kan stolt berätta att jag vackert lämnade tillbaks min spegelsyftkompass helt oskadd, när jag muckade. Jag gjorde ingen AFSE på den, även om jag ville.

De här kompasserna var litet större än den spegelsyftkompass från Silva av samma märke jag har nu som är indelad i grader, knappt läsbart ordentligt på en grad utan förstoringsglas.

Graderade i streck: 10/6300 del av ett varv. Ett streck var förvisso bara 1/6300 del av ett varv.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 15:51.
Citera
2025-03-07, 15:49
Medlem
Trådens rågeställning är egentligen totalt ointressant eftersom att vara bra på något inte är medfött. Hela premissen för frågan är att det finns medfödda kognitiva skillnader mellan könen som gör kvinnor sämre på allt av naturen. En premiss jag inte accepterar och som, ärligt talat, borde framstå som falsk för vemsomhelst som någonsin interagerat med riktiga människor i den riktiga världen.

Nog finns en biologisk skillnad i muskelmassa mellan könen där män, i genomsnitt, är fysiskt starkare än kvinnor, men detta säger egentligen inte att mannen x är srarkare och därmed bättre på allt fysiskt än kvinnan x. T.ex skulle Fashbackmisogynisten ju få storstryk i alla fysiska aktivkteter av den kvinnliga UFC-fightern.

Kontentan är att vi människor har väldigt lite som är medfött och måste lära oss det mesta från 0. Det fina är att vi har kapaciteten att lära oss och bli bra, bättre och bäst.
Senast redigerad av sardellini 2025-03-07 kl. 15:52.
Citera
2025-03-07, 15:57
Medlem
Knivur-273s avatar
Min f.d. hustru gillar att elda i spisen, hon är ganska bra på den saken, men kan inte tävla med mig och mina söner i konsten att tända eld i spisen eller på eldplatsen.

Min mycket högutbildade fader (nu död), trodde att man kunde tända eld i vedspisen genom att dränka veden med T-Sprit.

Nu blev det en explosion, så att de lösa spisplattorna flög upp i luften och han blev litet sotig i ansiktet, ett "Blackface".
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 16:06.
Citera
2025-03-07, 16:00
Medlem
Citat:
Min f.d. hustru gillar att elda i spisen, hon är ganska bra på den saken, men kan inte tävla med mig och mina söner i konsten att tända eld i spisen eller på eldplatsen.
Och dina söner kunde detta direkt när de föddes?
Citera
2025-03-07, 16:07
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Och dina söner kunde detta direkt när de föddes?
Nej, det har jag lärt dem själv. Jag har lärt dem många saker.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 16:38.
Citera
2025-03-07, 16:12
Medlem
Citat:
Nej, det har jag lärt dem själva. Jag har lärt dem många saker.
Som en dotter inte skulle kunna lära sig?
Citera
2025-03-07, 16:20
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Som en dotter inte skulle kunna lära sig?
Självklart kan visst en dotter eller ung kvinna lära sig att kunna lära göra saker och ting, nästan vadsomhelst.
Män är dock mer inklinerade för att kunna göra vissa saker bättre.

Jag skulle gärna haft en dotter att uppfostra vackert och fint.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 16:47.
Citera
2025-03-07, 17:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Kan man ej navigera sig i skogen med karta och kompass, eller på sjön med kompass och sjökort, så är man borta ur leken.

Jag innehar två GPS:er, den ena med kartvisning på land med sin karta, men kartan och kompassen är grundläggande. Den kan laddas med sjökort om jag vill.
Citera
2025-03-07, 17:43
Medlem
Knivur-273s avatar
Min ungdomskamrat fick panik med sin Fiance och unge vid ön Fjuk i sjön Vättern. Jag sade vänta på oss, tills vi löper ut. Men icke.

Han misstrodde sin nyligen installerade kompass och körde 180 grader fel, för han ansåg att kustlinjen var fel och identifierade den som den västra strandens dito.

Han ansåg att kompassen visade fel.

Han irrade omkring i de branta stygga vågorna tills han såg ett akterljus från en annan båt som han följde.

När jag och min hustru och ungar hade kommit in enkelt säkert och vackert i medsjö i Motala, så ringde jag sjöräddningen på Vättern.

De sade att han var säker i Karlsborg, haha. Dock skönt att höra. Han hade ringt.

180 grader fel i navigationen.

Dagen efter fick jag köra runt sjöjävlen till Askersund och ned till Karslborg för att släpa hem hans jävla dumma båt.

Det vore väl icke varit så värst bra, att inom Artilleriet, att rikta en 155mm Haubits 180° Fel och på det viset skjuta på sina egna, som han möjligtvis skulle ha gjort ?

Min båt navigerades alltid rätt, med eller utan GPS.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-07 kl. 18:17.
Citera
2025-03-07, 19:57
Medlem
Citat:
Trådens rågeställning är egentligen totalt ointressant eftersom att vara bra på något inte är medfött. Hela premissen för frågan är att det finns medfödda kognitiva skillnader mellan könen som gör kvinnor sämre på allt av naturen. En premiss jag inte accepterar och som, ärligt talat, borde framstå som falsk för vemsomhelst som någonsin interagerat med riktiga människor i den riktiga världen.

Du har helt fel, som vanligt. Talang/anlag för att bli bra på något är i allra högsta grad medfött. Det finns t ex totalt tondöva människor som aldrig skulle kunna lära sig spela instrument hur mycket de än försökte. Det finns människor som helt saknar bollkänsla och som trots att de spelar fotboll hela sin ungdom ändå är sämst i laget.

Och så finns det de som lär sig spela instrument på en kvart, eller som dominerar på sin första fotbollsträning. Motorik/koordinaton/speluppfattning/musikalitet osv osv är saker som i allra högsta grad är medfödda och som spelar en fundamental betydelse i huruvida man blir riktigt bra på något eller inte.

Den här alla människor föds som tomma blad-idén som ni vänstermänniskor ständigt kör med har debunkats och förpassats till historiens soptipp åtskilliga gånger redan. Dags för er att tänka om, även om det skulle innebära slutet för era social ingenjörsfantasier.

Vi kan också konstatera att du missuppfattat diskussionen här inne ganska radikalt. Faktumet är att du kan ta i princip vilken gren som helst, oavsett vad det gäller, och ta en titt på toppen så kommer den bestå så gott som uteslutande av män. Frågan i tråden är om det går att hitta någon gren där man främst hittar kvinnor bland de bästa.

Huruvida det är medfött eller inte saknar relevans i sammanhanget eftersom det inte påverkar trådens frågeställning.

Citat:
Nog finns en biologisk skillnad i muskelmassa mellan könen där män, i genomsnitt, är fysiskt starkare än kvinnor, men detta säger egentligen inte att mannen x är srarkare och därmed bättre på allt fysiskt än kvinnan x. T.ex skulle Fashbackmisogynisten ju få storstryk i alla fysiska aktivkteter av den kvinnliga UFC-fightern.

Även denna lilla runkfantasi of yours får nog förbli just en fantasi är jag rädd. Män på Flashback som uttrycker vad ni vänsterstollar så efterblivet tolkar som "misogyni" är så gott som alltid höger, och högertänkande unga män har en tendens att ägna sig åt t ex styrketräning eller kampsport, till skillnad från er sojapojkar till vänster. Det är klart att kvinnliga proffs sopar banan med otränade män som er, men mot män som tränar får kvinnliga UFC-fighters det svårt.

Inte för att det heller har någon större relevans, eftersom ingen här påstått att ALLA män är bättre än ALLA kvinnor på ALLT. Det är bara din vänsterblivna tolkning.

Citat:
Kontentan är att vi människor har väldigt lite som är medfött och måste lära oss det mesta från 0. Det fina är att vi har kapaciteten att lära oss och bli bra, bättre och bäst.

Vi människor har väldigt, väldigt, VÄLDIGT mycket medfött. Kapaciteten vi har att lära oss och bli bäst på något skiljer sig avsevärt mellan olika människor. Det finns t ex massor av människor världen över som tränat lika mycket eller mer fotboll än Messi men som ändå inte är i närheten av hans kapacitet och förmåga. Man blir givetvis bättre av hårt jobb ja, men medfödd talang/gener spelar också en mycket stor roll.

Men återigen, detta har inget med trådens ämne att göra. Resultatet är att män på gruppnivå utklassar kvinnor på gruppnivå i så gott som allt man kan tänka sig. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du hänvisar till kvinnors "potential" osv. Resultatet ser ut som det gör. Du kan återkomma när kvinnor har uppnått denna "potential" och börjat vinna mot män på gruppnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in