2024-04-02, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, jag har läst artikeln, men de har uppenbarligen inte du.

"Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män, säger Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut."

Och hur redovisar hon det hänsynstagandet? Omkomna per köns-körda mil?

...eller är det klassikern "forskning har visat.."?
Citera
2024-04-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ja, jag har läst artikeln, men de har uppenbarligen inte du.

"– Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män, säger Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. "

Fast som jag sa så är det bara gissningar hur mycket män och kvinnor kör, det finns inte detektorer i bilarna som känner av det. Det är också gissningar i vilka situationer män och kvinnor kör, t.ex. om mannen tar över i svårare situationer eller när det är bråttom.

Jag tror inte ens du har läst undersökningen, bara en artikel som pratar om den.
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-04-02 kl. 10:38.
Citera
2024-04-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Fast som jag sa så är det bara gissningar hur mycket män och kvinnor kör, det finns inte detektorer i bilarna som känner av det. Det är också gissningar i vilka situationer män och kvinnor kör, t.ex. om mannen tar över i svårare situationer eller när det är bråttom.

Jag tror inte ens du har läst undersökningen, bara en artikel som pratar om den.

Tips...klicka på min länk läs artikeln sen klickar du på "studien" i texten som leder dig till...voilá själva studien, där går du till "methods" och tar reda på hur studien är gjord.

och sluta "gissa" att studier skulle bygga på "gissningar" tack.
Citera
2024-04-02, 10:55
Medlem
Citat:
Tips...klicka på min länk läs artikeln sen klickar du på "studien" i texten som leder dig till...voilá själva studien, där går du till "methods" och tar reda på hur studien är gjord.

och sluta "gissa" att studier skulle bygga på "gissningar" tack.

Så du kan inte redogöra för hur de vet vem som kör bilen i olika situationer eller hur mycket de kör. Jag visste det, du har inte läst studien, bara en artikel om den.
Citera
2024-04-02, 10:55
Medlem
My 2 cents kring det här med bilkörning mellan könen.

Män tenderar att överskatta sina egna förmågor, det är också ofta det som får män att bli bra på saker.. självförtroende är bra.

Dock så skapar detta dumma följder i trafiken, allt nedan är ju rätt kul egentligen, oftasts kopplat till för mycket självförtroende och skapar risker.

- Jag har aldrig sett en kvinna jaga ikapp en medtrafikant, helljusblinandes och köra om på insidan för att få en chans att hytta näven åt någon som upplevdes köra långsamt i vänsterfilen.

- Jag har aldrig sett en kvinna försöka handbromssladda i 80 knyck

- Jag har aldrig sett en kvinna köra sick-sack i 160 på motorvägen

- Jag har aldrig hört en kvinna säga att de absolut kan köra fulla, de är så bra på att köra bil så det är lugnt.

- Jag har aldrig sett en full kvinna köra 150 över ett farthinder för det är kul att hoppa

- Jag har aldrig sett en kvinna köra upp för en pulkabacke för att visa hur ballt det är med fyrhjulsdrift.

Kan mycket väl tänka mig att män är bättre bilförare beroende på vad man vill mäta, säkert snabbare runt en rallybana, säkert bättre på att handbromssladda och reaktionsförmåga i höga hastigheter .. men det är ju inte det alla artiklar mäter, det handlar ju om skador och olyckor. Dvs bra bilförare = säker bilförare. Ta sig från A till B utan allvarliga skador.
Citera
2024-04-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
My 2 cents kring det här med bilkörning mellan könen.

Män tenderar att överskatta sina egna förmågor, det är också ofta det som får män att bli bra på saker.. självförtroende är bra.

Dock så skapar detta dumma följder i trafiken, allt nedan är ju rätt kul egentligen, oftasts kopplat till för mycket självförtroende och skapar risker.

- Jag har aldrig sett en kvinna jaga ikapp en medtrafikant, helljusblinandes och köra om på insidan för att få en chans att hytta näven åt någon som upplevdes köra långsamt i vänsterfilen.

- Jag har aldrig sett en kvinna försöka handbromssladda i 80 knyck

- Jag har aldrig sett en kvinna köra sick-sack i 160 på motorvägen

- Jag har aldrig hört en kvinna säga att de absolut kan köra fulla, de är så bra på att köra bil så det är lugnt.

- Jag har aldrig sett en full kvinna köra 150 över ett farthinder för det är kul att hoppa

- Jag har aldrig sett en kvinna köra upp för en pulkabacke för att visa hur ballt det är med fyrhjulsdrift.

Kan mycket väl tänka mig att män är bättre bilförare beroende på vad man vill mäta, säkert snabbare runt en rallybana, säkert bättre på att handbromssladda och reaktionsförmåga i höga hastigheter .. men det är ju inte det alla artiklar mäter, det handlar ju om skador och olyckor. Dvs bra bilförare = säker bilförare. Ta sig från A till B utan allvarliga skador.

Även om detta skulle vara sant så går det inte att säga att "bra bilförare = säker bilförare". Allt beror på vad bilförarens mål är, att köra säkert eller att känna körglädje t.ex. Om målet är körglädje så är man bättre om man kör så att man upplever det, inte om man kör tråkigt.

Du kan söka på youtube efter "karens" så får du se en hel del skoj, t.ex. dessa:
https://youtu.be/pyqkmrJfbbg?si=uc_xO-ikBc4HF2hv
https://youtu.be/UR9Ms5LaYVM?si=u1fHLoYNRIL5ToRH
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-04-02 kl. 11:24.
Citera
2024-04-02, 14:21
Medlem
Citat:
Nej det är inte jag som hävdar att kvinnor är bättre på att suga så jag behöver inte göra dessa tester. Jag väljer kvinnor oavsett om de är bättre eller sämre på just att suga.

Det var du som efterfrågade data, så vill du ha det så får du skaffa det om ingen gör det åt dig. Är du nöjd utan så är allt ok.
Citera
2024-04-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Det var du som efterfrågade data, så vill du ha det så får du skaffa det om ingen gör det åt dig. Är du nöjd utan så är allt ok.

Du gav ett påstående utan att backa upp det med data.
Du har inte ens personlig erfarenhet.
Citera
2024-04-02, 15:35
Medlem
glimmandes avatar
Kvinnor är bättre än män på att vara kvinnor.
Citera
2024-04-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kvinnor är bättre än män på att vara kvinnor.

Stämmer inte. Enligt feminismen och vänstern är män numera bättre på att vara kvinnor än kvinnor själva. Årets kvinna, bästa kvinnan i världen, är en psykiskt sjuk man:

https://www.theguardian.com/world/2023/oct/13/us-tiktok-trans-activist-woman-of-the-year-award-bud-light-boycott
Citera
2024-04-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Stämmer inte. Enligt feminismen och vänstern är män numera bättre på att vara kvinnor än kvinnor själva. Årets kvinna, bästa kvinnan i världen, är en psykiskt sjuk man:

https://www.theguardian.com/world/2023/oct/13/us-tiktok-trans-activist-woman-of-the-year-award-bud-light-boycott

Haha inte ens det är kvinnor bättre på, stor komik!

Kan googla "sexy ladyboys" också och jämföra det med svenska tjejer
Citera
2024-04-02, 16:33
Medlem
Citat:
Haha inte ens det är kvinnor bättre på, stor komik!

Kan googla "sexy ladyboys" också och jämföra det med svenska tjejer

Om du tänder på ladyboys är du en bög. Svenska kvinnor är självklart oerhört mycket vackrare än asiatiska män som du tänder på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in