Citat:
Titta själv i Records-listan vilka som innehar de elva rekorden i minnesdiscipliner. Sex av rekorden stod kvinnor för. Tycker du att det är manlig dominans där?Så du är nöjd med den kraftiga dominansen av manliga världsmästare i minnes-VM?
Du tycker kanske t.o.m. som ipsi att det visar att kvinnor har bättre minne än män?
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Memory_Championships
Och detta skulle alltså vara ett exempel på att kvinnor är bättre än män, jösses!
Du tycker kanske t.o.m. som ipsi att det visar att kvinnor har bättre minne än män?
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Memory_Championships
Och detta skulle alltså vara ett exempel på att kvinnor är bättre än män, jösses!
Var det bara män som korats till WMSC världsmästare de 26:e-31:e mästerskapen 2017-2022? Jag googlade på vinnarnas namn för att ta reda på könet. Som västerlänning är det inte alltid lätt att veta sådant i fråga om asiatiska namn. Gör du själv sökningar på namnen så får du reda på om det var män eller kvinnor som vann dessa sex senaste mästerskapen. Om du inte orkar googla så ger jag dig svaret här:
Fem asiatiska kvinnor vann samtliga mästerskapen. En av kvinnorna två gånger.
Den största anledningen till den totala dominansen av män under minnesmästerskapen 1991-2016 är den i princip totala frånvaron av kvinnliga tävlande. Män har den lustiga egenheten att åka jorden runt och deltaga i alla möjliga lektävlingar. Plockepinn, frågetävlingar och annat trams.
Kvinnor har tusen gånger viktigare saker att ägna sig åt än att träna dygnet runt på att memorera tiotusentals decimaler i pi eller tågtidtabellens avgångstider. Till exempel att komma ihåg alla släktingars telefonnummer, födelsedagar, namnsdagar, inköpslistor, matrecept, tvättider, barnens träningstider, tandläkarbesök och föräldramöten.
Jag håller med ipsi och hennes länkade studier. Det är vetenskapliga fakta som gäller. Inte resultaten från fåniga lektävlingar där könsfördelningen bland deltagarna är skev. Som 98 män och 2 kvinnor bland de tävlande.