2023-12-15, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Mycket ovanligt med en sådan skev distribution. Det vanliga är en normalfördelning där gruppen med högre medelvärde har fler observationer inom högre intervaller.

Gällande IQ har män och kvinnor ett ganska lika medelvärde, men distributionen av mäns IQ har längre svansar. Bland män finner man därmed fler genier men också fler kretiner.
Siffrorna i mitt exempel var bara exempelsiffror. Det förstår du va? För i ditt andra stycke ger du ju ett exempel på exakt vad jag menar.
Citera
2023-12-15, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja ja, jag råkade ta fel siffra. Nr 7.

Rätt många kvinnor som kvalificerar sig och inte alls blir särskilt utklassade om nu även små töser ska vara noga med fakta.
Hur ser resten av listan ut? Upp till säg 50.
Citera
2023-12-16, 00:08
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fanns inga data i dessa textmassor som styrker detta, det är bara din felaktiga tolkning.

Total dominans av män:
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Memory_Championships

ChatGPT:
Minnes-VM har varit en dominerad av män sedan starten 1991. Av de 31 världsmästarna som har korats av WMSC, har endast två varit kvinnor: Cornelia Beddies från Tyskland 2006 och Ryu Song I från Nordkorea 20191. Av de tre världsmästarna som har korats av IAM, har ingen varit kvinna1.

Total dominans av män skulle jag inte kalla det för. Snarare en kraftig överrepresentation av skottar, i 15 av de 25 världsmästerskapen 1991-2016. Sammanlagt har tio män korats till världsmästare.

Eftersom jag inte kan avgöra könet på världsmästarna utom Emma Alam under 2017-2022 gjorde jag lite googling på nätet. Jag fann att samtliga var *trumvirvel* unga asiatiska kvinnor.

Om vi tittar på de elva rekorden i de olika minnesdisciplinerna ser vi att sex av dem innehas av kvinnor. Jag ser ingen total mansdominans vad gäller de nämnda rekorden.

ChatGPT har tydligen matats med felaktiga data. Rätt svar är: Av de 31 världsmästarna som har korats av WMSC, har fem varit kvinnor: Munkhshur Narmandakh 2017 och 2021, Wei Quinru 2018, Ryu Song I 2019, Emma Alam 2020, Tenuun Tamir 2022. Tio har varit män.

”Total dominans av män”. Ja du! I alla fall inte i de sex senaste mästerskapen.

I fortsättningen bör du läsa dina länkade wiki-artiklar mer noggrant innan du postar dem. Bara ett litet tips i all välmening.
Citera
2023-12-16, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Total dominans av män skulle jag inte kalla det för. Snarare en kraftig överrepresentation av skottar, i 15 av de 25 världsmästerskapen 1991-2016. Sammanlagt har tio män korats till världsmästare.

Eftersom jag inte kan avgöra könet på världsmästarna utom Emma Alam under 2017-2022 gjorde jag lite googling på nätet. Jag fann att samtliga var *trumvirvel* unga asiatiska kvinnor.

Om vi tittar på de elva rekorden i de olika minnesdisciplinerna ser vi att sex av dem innehas av kvinnor. Jag ser ingen total mansdominans vad gäller de nämnda rekorden.

ChatGPT har tydligen matats med felaktiga data. Rätt svar är: Av de 31 världsmästarna som har korats av WMSC, har fem varit kvinnor: Munkhshur Narmandakh 2017 och 2021, Wei Quinru 2018, Ryu Song I 2019, Emma Alam 2020, Tenuun Tamir 2022. Tio har varit män.

I fortsättningen bör du läsa dina länkade wiki-artiklar mer noggrant innan du postar dem. Bara ett litet tips i all välmening.
Svenne-i-Banan har väldigt mycket gemensamt med de han kritiserar
Citera
2023-12-16, 00:12
Medlem
Uppdatering önskas. Jag brukar kolla på denna tråd ungefär vart 3e år, utan resultera. Har vi kommit på någonting än som kvinnor är bättre på? Vi har lagt ner många år nu så någonting?
Citera
2023-12-16, 02:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:

För sen rättelse. Det var engelsmän som var kraftigt överrepresenterade i mästerskapen 1991-2016. Inte skottar. Jag ber om ursäkt för misstaget.
Citera
2023-12-16, 03:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Total dominans av män skulle jag inte kalla det för.

Så du är nöjd med den kraftiga dominansen av manliga världsmästare i minnes-VM?
Du tycker kanske t.o.m. som ipsi att det visar att kvinnor har bättre minne än män?

Och detta skulle alltså vara ett exempel på att kvinnor är bättre än män, jösses!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2023-12-16 kl. 03:48.
Citera
2023-12-16, 08:32
Avslutad
Citat:
Så du är nöjd med den kraftiga dominansen av manliga världsmästare i minnes-VM?
Du tycker kanske t.o.m. som ipsi att det visar att kvinnor har bättre minne än män?

Och detta skulle alltså vara ett exempel på att kvinnor är bättre än män, jösses!
Nej, det är vetenskapliga studier som har visat att kvinnor har bättre minne lilltösen. Inte resultatet av en lek.
Citera
2023-12-16, 08:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, det är vetenskapliga studier som har visat att kvinnor har bättre minne lilltösen. Inte resultatet av en lek.

Nej det finns inga vetenskapliga studier som visar det, du har inte kunnat redovisa något data som styrker dina fantasier.
Citera
2023-12-16, 08:39
Avslutad
Citat:
Nej det finns inga vetenskapliga studier som visar det, du har inte kunnat redovisa något data som styrker dina fantasier.
Förlåt, vetenskaplig textmassa var det visst.
Citera
2023-12-16, 08:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förlåt, vetenskaplig textmassa var det visst.

Inte ens en textmassa som styrker det du tror. Du bevisar bara att du inte kan ta till dig studier och förstå något.
Citera
2023-12-16, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Siffrorna i mitt exempel var bara exempelsiffror. Det förstår du va? För i ditt andra stycke ger du ju ett exempel på exakt vad jag menar.

Orsaken till att jag kommenterade ditt exempel är att jag upplever det som en önskan om att ge sken av någon teoretisk rättvisa, där grupp A har högre medelvärde medan grupp B har fler framstående individer. Jag menar att det inte är rimligt att förvänta sig att distributioner av tillräckligt stora populationer förhåller sig på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in