Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Fanns inga data i dessa textmassor som styrker detta, det är bara din felaktiga tolkning.
Total dominans av män:
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Memory_Championships
ChatGPT:
Minnes-VM har varit en dominerad av män sedan starten 1991. Av de 31 världsmästarna som har korats av WMSC, har endast två varit kvinnor: Cornelia Beddies från Tyskland 2006 och Ryu Song I från Nordkorea 20191. Av de tre världsmästarna som har korats av IAM, har ingen varit kvinna1.
Total dominans av män skulle jag inte kalla det för. Snarare en kraftig överrepresentation av skottar, i 15 av de 25 världsmästerskapen 1991-2016. Sammanlagt har tio män korats till världsmästare.
Eftersom jag inte kan avgöra könet på världsmästarna utom Emma Alam under 2017-2022 gjorde jag lite googling på nätet. Jag fann att samtliga var *trumvirvel* unga asiatiska kvinnor.
Om vi tittar på de elva rekorden i de olika minnesdisciplinerna ser vi att sex av dem innehas av kvinnor. Jag ser ingen total mansdominans vad gäller de nämnda rekorden.
ChatGPT har tydligen matats med felaktiga data. Rätt svar är: Av de 31 världsmästarna som har korats av WMSC, har fem varit kvinnor: Munkhshur Narmandakh 2017 och 2021, Wei Quinru 2018, Ryu Song I 2019, Emma Alam 2020, Tenuun Tamir 2022. Tio har varit män.
”Total dominans av män”. Ja du! I alla fall inte i de sex senaste mästerskapen.
I fortsättningen bör du läsa dina länkade wiki-artiklar mer noggrant innan du postar dem. Bara ett litet tips i all välmening.