Fast så är det ju inte heller eftersom kvinnor bevisligen också vinner tävlingen och då alltså är bättre än de män som har bäst minne.
Det jag ville åt var att om du har två lika stora grupper, A och B, som ska mätas på en egenskap, vi kan ta IQ som exempel, så kan det vara så att A har medelvärde 105 medan B har medelvärdet 100 samtidigt som gruppen B innehåller fler individer som har ett IQ över 140 än vad A har.
Det jag ville åt var att om du har två lika stora grupper, A och B, som ska mätas på en egenskap, vi kan ta IQ som exempel, så kan det vara så att A har medelvärde 105 medan B har medelvärdet 100 samtidigt som gruppen B innehåller fler individer som har ett IQ över 140 än vad A har.
Jo det fattar jag men i det här fallet verkar det som att kvinnor har ett högre medelvärde utan att gruppen män har fler individer med bra minne.
Mycket ovanligt med en sådan skev distribution. Det vanliga är en normalfördelning där gruppen med högre medelvärde har fler observationer inom högre intervaller.
Gällande IQ har män och kvinnor ett ganska lika medelvärde, men distributionen av mäns IQ har längre svansar. Bland män finner man därmed fler genier men också fler kretiner.