2023-08-21, 16:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag har inte på något vis misslyckats med att bevisa att kvinnor är bättre än män på något. Om du hade bläddrat bakåt i tråden till #9792, då hade du sett en lista på förmågor/aktiviteter/”grenar” i vilka kvinnor som grupp är bättre än män som grupp.

Kvinnor håller visst på med medicinsk forskning. I tidigare inlägg skrev jag att ca 58 % av medicinforskarna i USA är kvinnor. Medicin räknas faktiskt till en av de ”mjukare” ämnena, vilket generellt tilltalar kvinnor mer.

(FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Var gång du saknar argument plockar du fram dina fantasier om ditt ”lyckosamma liv” och dissar kvinnor.

Det är bara misogyna småskitar med mindervärdeskomplex som plockar fram den ena topplistan efter den andra (helst före 1900) med 100 % män. Samtidigt bräker du om att Sverige skulle må bättre utan kvinnlig rösträtt.

En riktig man tar inte åt sig äran för vad andra män har åstadkommit och gör sig inte lustig över kvinnors förmågor, intressen och insatser.
Det är inte att dissa kvinnor att säga att 2 av 100 stormästare i schack är kvinnor.

Det är att dissa kvinnor att förgäves försöka hitta på svepskäl varför inte 50 av 100 stormästare är kvinnor. Som om inte kvinnor duger om de inte kan vinna i schack.

Du är nog den enda i tråden som inte uppskattar kvinnor, utom de beter sig som män och hamnar på en topplista.

Jag uppskattar kvinnor som de är.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-21 kl. 16:52.
Citera
2023-08-21, 18:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Män är bättre på att samarbeta och det är ett av skälen till att kvinnor aldrig blir topp-presterare. Det kan inte uppstå ett kvinnligt par som Lennon-McCartney eller Buffett-Munger eller Joel och Ethan Coen av biologiska skäl. Kvinnor ser alltid andra kvinnor som konkurrenter.
Minns du listan i inlägg #9792? Där kan du se att kvinnor generellt är bättre på samarbete än män.

Citat:
Kvinnor som grupp är bättre än män som grupp i följande förmågor/aktiviteter/”grenar”:
...
Ledarskap: Kvinnor tenderar att besitta ett mer transformativt ledarskap, vilket innebär att de involverar och engagerar sina medarbetare i verksamheten, lyssnar på dem och hör vad den andra sidan har att säga. Det finns forskning som indikerar att kvinnliga ledare är generellt mer effektiva än sina manliga motsvarigheter. I genomsnitt bättre på konfliktlösning.
https://trainingindustry.com/articles/diversity-equity-and-inclusion/women-may-make-better-leaders-than-men-science-shows-feminine-leadership-qualities-that-drive-succes s/ (obs! en länk till en studie inuti artikeln)
Kommunikation: Forskning har visat att kvinnor generellt sett kan vara skickligare på verbal kommunikation, både muntligt och skriftligt. Kvinnor tenderar att uttrycka sig mer vältaligt än män och att vara goda lyssnare.
Social empati: Kvinnor tenderar ofta att vara mer empatiska och känslomässigt intuitiva, vilket kan underlätta social interaktion och samarbete. Emotionella färdigheter, t ex avläsning av ansikten, medmänskliga relationer, flexibilitet, samarbete, empati.
(Obs! Ledarskap, Kommunikation och Social empati är intimt sammanbundna med varandra.)

Som jag påpekat tidigare finns det ur biologisk synvinkel inget som säger att ett kön skulle vara bättre än det andra. Både män och kvinnor har olika fysiska och kognitiva egenskaper som kan vara förmånliga i olika sammanhang. Dessutom måste social påverkan även tas med i beräkningen. Samhällets förväntningar och normer kan påverka skillnader i prestationer och intressen mellan könen.

Den 3 mars 2019 skrev jag till dig följande meningar i den här tråden:

Citat:
...
Jag antar att du med vetenskapliga områden menar upptäckter som gjorts av kvinnor? En av de senare som jag känner till är tekniken CRISPR-Cas9, en ”DNA-sax” för att skära upp och reparera enskilda gener. Den upptäcktes av båda kvinnorna Jennifer Doudna och Emmanuelle Charpentier.
...

Citat:
...
Två kvinnliga forskare som är värda ett nobelpris i kemi heter Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna för upptäckten av mekanismerna bakom Crispr/Cas9-systemet.
...
Jag hade rätt när jag förutspådde att duon Doudna och Carpentier skulle få nobelpriset. Efter flera år av idogt samarbete fick de till slut fram den banbrytande ”gensaxen” Crispr och därmed belönades i Nobelpriset i kemi 2020.

En annan duo som var fenomenal på samarbete är författarduon Hillary Clinton och Louise Penny. Den ena är politiker och den andra en detektivförfattare. För någon månad sedan läste jag deras roman ”Terror State”, en politisk thriller. Välskriven och spännande.

Citat:
Kan även ses i liten skala på fotbolls-planen, alltid Yra Hönor när kvinnor ska anfalla eller försvara sig. Händer det minsta oväntade så står de och glor. Män på fotbollsplanen fungerar i motsats som en fokuserad arme.

Här en kul film där gamla gubbar vinner med 12-0 över USAs dam-VM-lag i fotboll. De rullar in alla bollar för de är gentlemän. Det kunde slutat 100-0 om gubblaget velat. De bara tar bollen från de veka långsamma små kvinnliga VM-spelarna.
https://www.youtube.com/watch?v=GEpTpY7CEPM&t=13s&ab_channel=HumbleMumble
HumbleMumble? Låter som ett skämt. Det var ingen allvarligt menad match, var mer som ett kul jippo eller en träningsmatch.

Är det därför det svenska landslaget i herrfotboll inte fått någon mer medalj sedan sommaren 1994? En fokuserad armé? Snarare som yra tuppar.

De svenska fotbollsdamerna fick ett brons i år, även åren 1991, 2011 och 2019. Och ett silver 2003. Totalt antal medaljer: 5 på 32 år. FIFA-ranking: 3.

De svenska fotbollsherrarnas medaljskörd är: 1 brons (1950), 1 silver (1958) och 1 brons (1994). Antal medaljer: 3 på 72 år. FIFA-ranking: 23.

Citat:
Det gör mig naturligtvis oerhört glad att mitt liv verkar så overkligt bra att du inte ens tror det är sant. Säger en del om ditt eget liv mrs google.

Mitt liv kan följas ganska bra om man ser vilka trådar jag skapat. Även lupacs liv kan avläsas i hannes startade trådar..
Du gjorde bort dig monumentalt när du inte klarade av ett matematiskt exempel som jag gett dig och när du påstod att du deltagit i en DN:s mattetävling för gymnasieelever i början 1970-talet (när du var bara några år gammal). Helt klart är du genomskådad. Dina trolltrådar består endast av trams och håller således ingen hög kvalitet ur intellektuell synvinkel.
Citera
2023-08-21, 18:55
Medlem
HasseBanans avatar
De har väl ofta en större förståelse för mänskliga känslor och så, och kan lätt relatera till känsliga/ känslosamma saker man pratar om. Samtidigt som de gärna gillar att dribbla med mäns känslor, för att få känna sig överlägsna.
Citera
2023-08-21, 19:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är det därför det svenska landslaget i herrfotboll inte fått någon mer medalj sedan sommaren 1994? En fokuserad armé? Snarare som yra tuppar.

De svenska fotbollsdamerna fick ett brons i år, även åren 1991, 2011 och 2019. Och ett silver 2003. Totalt antal medaljer: 5 på 32 år. FIFA-ranking: 3.

De svenska fotbollsherrarnas medaljskörd är: 1 brons (1950), 1 silver (1958) och 1 brons (1994). Antal medaljer: 3 på 72 år. FIFA-ranking: 23.

Du gjorde bort dig monumentalt när du inte klarade av ett matematiskt exempel som jag gett dig och när du påstod att du deltagit i en DN:s mattetävling för gymnasieelever i början 1970-talet (när du var bara några år gammal). Helt klart är du genomskådad. Dina trolltrådar består endast av trams och håller således ingen hög kvalitet ur intellektuell synvinkel.
Hehe, det stämmer, när damer möter damer så vinner damerna. Där är vi överens. I t.ex handikapp-OS så kan man vinna 100 meter fast de hoppar på ett ben. Handikappade är alltså snabbare än friska män på 100 meter? De vann ju sitt lopp. Med samma logik är 9-åringar snabbare än 12-åringar om de vinner lopp med bara 9-åringar.

Men jag börjar förstå hur du tänker. Om man mäter t.ex damers företag mot enbart andra damers företag så blir plötsligt damernas företag störst och bäst. På samma sätt har Sverige världens största svenska företag och Sverige är alltså bäst.

Nej, det är Svenska Dagbladet som hade Skolornas matematiktävling. Den har funnits ända sedan 1960 och jag är 55+. Jag kom på 27e plasts i Sverige. Min kompis i Mörby gymnasium vann två (tre?) år på raken och blev sedan professor på MIT och numera KTH. Jag har lite annat umgänge än du skulle jag tro.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-21 kl. 19:59.
Citera
2023-08-21, 19:58
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är inte att dissa kvinnor att säga att 2 av 100 stormästare i schack är kvinnor.

Det är att dissa kvinnor att förgäves försöka hitta på svepskäl varför inte 50 av 100 stormästare är kvinnor. Som om inte kvinnor duger om de inte kan vinna i schack.

Du är nog den enda i tråden som inte uppskattar kvinnor, utom de beter sig som män och hamnar på en topplista.

Jag uppskattar kvinnor som de är.
(FB) Varför finns det inga erkända kvinnliga schackspelare?

Forskaren Bilalic (f d schackspelare, man) m fl drog slutsatsen att denna stora könsskillnad nästan helt kan förklaras av statistiken (urvalets storlek). 96 %. Tror du att han hittar på svepskäl och därför dissar kvinnor.

Du dissar kvinnor oavsett om de vinner nobelpris i kemi, gör Sveriges godaste paj, är bra på knyppling, är Stockholms mest anlitade barnpsykolog, är en av världens mest inflytelserika medicinforskare eller vinner SM i heminredning?

Hur ska kvinnor vara för att du ska uppskatta dem som de är? Är det när de fråntagits rätten att rösta, har färre rättigheter och fler skyldigheter än män, ska vara bra på knyppling, stickning, diskning, barnomsorg och andra aktiviteter som många män inte så gärna vill befatta sig med.

I kväll ska jag se avsnitt 2 av dokumentären om amerikanska kvinnors kamp för rösträtt. Det är på grund av misogyna idioter som kvinnor kämpat för lika friheter och rättigheter, samma juridikstatus och rätt att rösta som män.
Citera
2023-08-21, 20:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
(FB) Varför finns det inga erkända kvinnliga schackspelare?

Forskaren Bilalic (f d schackspelare, man) m fl drog slutsatsen att denna stora könsskillnad nästan helt kan förklaras av statistiken (urvalets storlek). 96 %. Tror du att han hittar på svepskäl och därför dissar kvinnor.

Du dissar kvinnor oavsett om de vinner nobelpris i kemi, gör Sveriges godaste paj, är bra på knyppling, är Stockholms mest anlitade barnpsykolog, är en av världens mest inflytelserika medicinforskare eller vinner SM i heminredning?

Hur ska kvinnor vara för att du ska uppskatta dem som de är? Är det när de fråntagits rätten att rösta, har färre rättigheter och fler skyldigheter än män, ska vara bra på knyppling, stickning, diskning, barnomsorg och andra aktiviteter som många män inte så gärna vill befatta sig med.

I kväll ska jag se avsnitt 2 av dokumentären om amerikanska kvinnors kamp för rösträtt. Det är på grund av misogyna idioter som kvinnor kämpat för lika friheter och rättigheter, samma juridikstatus och rätt att rösta som män.
Nej jag dissar inte de kvinnor som är bra i schack. Det är du som dissar alla kvinnor i schack när du förklarar att de inte tränar lika mycket som män, men om 100 år så kanske de gör det.

Med tanke på din tråd som jag kommenterade i så är det helt klart att du har för låg intelligens för att förstå att det är du och inte jag har skrivit 1000 negativa inlägg om kvinnor i denna tråd.
Citera
2023-08-21, 20:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Hehe, det stämmer, när damer möter damer så vinner damerna. Där är vi överens. I t.ex handikapp-OS så kan man vinna 100 meter fast de hoppar på ett ben. Handikappade är alltså snabbare än friska män på 100 meter? De vann ju sitt lopp. Med samma logik är 9-åringar snabbare än 12-åringar om de vinner lopp med bara 9-åringar.

Men jag börjar förstå hur du tänker. Om man mäter t.ex damers företag mot enbart andra damers företag så blir plötsligt damernas företag störst och bäst. På samma sätt har Sverige världens största svenska företag och Sverige är alltså bäst.
Du hånar och ser ner på både kvinnor och funktionsnedsatta. Det heter förresten inte Handikapp-OS utan Paralympics. Fan, du borde skämmas!

Majoriteten av Sveriges största företag (Volvo, Ericsson, Atlas Copco, Sandvik m m) grundades under 1800-talet till första halvan av 1900-talet. Hur många kvinnliga akademiskt utbildade (t ex civilingenjörer) fanns det under denna tidsperiod?

Citat:
Nej, det är Svenska Dagbladet som hade Skolornas matematiktävling. Den har funnits ända sedan 1960 och jag är 55+. Jag kom på 27e plasts i Sverige. Min kompis i Mörby gymnasium vann två (tre?) år på raken och blev sedan professor på MIT och numera KTH. Jag har lite annat umgänge än du skulle jag tro.
Du påstod att du deltog i denna gymnasietävling i början av 70-talet. Om du föddes 1965 var du bara några år gammal och inte hunnit bli läskunnig. Så försök inte!

I övrigt ytterligare fabler om ditt liv när du inte klarar av att bemöta mina inlägg med sakliga argument.
Citera
2023-08-21, 20:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du hånar och ser ner på både kvinnor och funktionsnedsatta. Det heter förresten inte Handikapp-OS utan Paralympics. Fan, du borde skämmas!

Majoriteten av Sveriges största företag (Volvo, Ericsson, Atlas Copco, Sandvik m m) grundades under 1800-talet till första halvan av 1900-talet. Hur många kvinnliga akademiskt utbildade (t ex civilingenjörer) fanns det under denna tidsperiod?

Du påstod att du deltog i denna gymnasietävling i början av 70-talet. Om du föddes 1965 var du bara några år gammal och inte hunnit bli läskunnig. Så försök inte!

I övrigt ytterligare fabler om ditt liv när du inte klarar av att bemöta mina inlägg med sakliga argument.
Det heter handikapp-OS på svenska. Kallar du även Olympiska Spelen för The Olympic Games?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paralympiska_spelen
Tycker du "handikappad" är ett fult ord som man ska skämmas för? Varför det? Skäms du för handikappade?

Är även Kvinna ett fult ord? Skäms du för kvinnor? Nu börjar vi komma någonstans. Det finns inte ett enda nedsättande ord om kvinnor eller handikappade i mitt inlägg. Det är du som ser ner på kvinnor och handikappade och hatar de orden så mycket att du projicerar hatet på helt neutrala texter. Jag tro du är FBs mest hatiska person.

Eftersom du glömt vilken tidning som höll matte-tävlingen så är det kanske lätt att tro att du glömt årtalen också, vad säger du.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-21 kl. 20:50.
Citera
2023-08-21, 20:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Om man ser det som en tävling är det svårt att komma på något. Kvinnor kan vara bra på olika saker, men de allra bästa på i stort sett samtliga områden är män. Det är ju därför kvinnor och män tävlar separat. Inom vetenskapen får de kvinnliga pionjärer som finns stor uppskattning; typ den evinnerliga Ada Lovelace. Det beror så klart på att de är unikum.

Men OK. Trådens ämne är alltså kvinnor generellt? Ännu svårare. Att fler kvinnor än män håller på med vissa saker bevisar i sig ingenting, precis som det omvända inte heller gör det (färre kvinnor som ägnar sig åt "typiskt manliga grejer"). Det enda jag faktiskt kommer på där kvinnor rent allmänt bräcker män tangerar det paranormala. Det är som att många av dem har ett sjätte sinne, eller om det är ett sjunde. Någon sorts intuition. Jag tror inte att det beror på att män i allmänhet är mer ouppmärksamma eller att förståndsgåvorna inte räcker till — det senare är t.o.m. uteslutet med tanke på all den briljans män uppvisar på logikens område.

Med detta sagt vill jag framhålla att jag tycker mycket om kvinnor, och att jag inte ser dem som korkade eller underlägsna män. Topparna är bara inte fullt så höga som bland männen. Det är väl något evolutionärt bakom det, kan jag tro. Och då finns ändå vissa förutsättningar för framtida utveckling.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-08-21 kl. 20:44.
Citera
2023-08-21, 20:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om man ser det som en tävling är det svårt att komma på något. Kvinnor kan vara bra på olika saker, men de allra bästa på i stort sett samtliga områden är män. Det är ju därför kvinnor och män tävlar separat. Inom vetenskapen får de kvinnliga pionjärer som finns stor uppskattning; typ den evinnerliga Ada Lovelace. Det beror så klart på att de är unikum.

Men OK. Trådens ämne är alltså kvinnor generellt? Ännu svårare. Att fler kvinnor än män håller på med vissa saker bevisar i sig ingenting, precis som det omvända inte heller gör det (färre kvinnor som ägnar sig åt "typiskt manliga grejer"). Det enda jag faktiskt kommer på där kvinnor rent allmänt bräcker män tangerar det paranormala. Det är som att många av dem har ett sjätte sinne, eller om det är ett sjunde. Någon sorts intuition. Jag tror inte att det beror på att män i allmänhet är mer ouppmärksamma eller att förståndsgåvorna inte räcker till — det senare är t.o.m. uteslutet med tanke på all den briljans män uppvisar på logikens område.

Med detta sagt vill jag framhålla att jag tycker mycket om kvinnor, och att jag inte ser dem som korkade eller underlägsna män. Topparna är bara inte fullt så höga som bland männen. Det är väl något evolutionära bakom det, kan jag tro. Och då finns ändå vissa förutsättningar för framtida utveckling.
Den insats som Ada Lovelace gjorde för datorvetenskapen är konstruerad i efterhand av feminismen och om man verkligen vet vad hon gjorde, som jag, så nämner man aldrig hennes namn. I själva verket var hon totalt bortglömd i 100 år innan en man hittade hennes bok med anteckningar och fantiserade loss.

Citat:
https://www.bbvaopenmind.com/en/technology/visionaries/ada-lovelace-original-and-visionary-but-no-programmer/
Many profiles of the figure of Ada Lovelace celebrate her as the first computer programmer in history. However, in reality, the program was not her doing. For years a controversy has raged about the degree of participation of Babbage in the notes of Lovelace. It is a complicated controversy due to the fact that, according to what Woolley said to OpenMind, perhaps people have tried “to make Ada’s contribution a gender issue.”

But today it seems clear that it was Babbage, not Lovelace, who was the first programmer.
Citera
2023-08-21, 20:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Den insats som Ada Lovelace gjorde för datorvetenskapen är konstruerad i efterhand av feminismen och om man verkligen vet vad hon gjorde, som jag, så nämner man aldrig hennes namn. I själva verket var hon totalt bortglömd i 100 år innan en man hittade hennes bok med anteckningar och fantiserade loss.
Jag tar inte ställning till hennes insats utan nämnde hennes status. Den är rätt grundmurad, får man väl ändå säga. På vilka grunder vet jag däremot inte. Jag inbillar mig inte att hon är viktigast och kan mäta sig med typ Leibniz.
Citera
2023-08-21, 20:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tar inte ställning till hennes insats utan nämnde hennes status. Den är rätt grundmurad, får man väl ändå säga. På vilka grunder vet jag däremot inte. Jag inbillar mig inte att hon är viktigast och kan mäta sig med typ Leibniz.
Hon gjorde faktiskt inget särskilt, kunde språk och matematik och översatte böcker, arbetade med Babbage som var ett slags geni när hon var 18, gifte sig som 20-åring och blev mestadels hemmafru och dog när hon var 37 år. Allt du tror om henne är en myt.

Hennes wiki-artikel är lika stor som Charles Babbage och det säger en del om hur kvinnor uppvärderas enbart pga sitt kön. Hennes insatser är noll.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-21 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in