Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Män är bättre på att samarbeta och det är ett av skälen till att kvinnor aldrig blir topp-presterare. Det kan inte uppstå ett kvinnligt par som Lennon-McCartney eller Buffett-Munger eller Joel och Ethan Coen av biologiska skäl. Kvinnor ser alltid andra kvinnor som konkurrenter.
Minns du listan i inlägg #9792? Där kan du se att kvinnor generellt är bättre på samarbete än män.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Kvinnor som grupp är bättre än män som grupp i följande förmågor/aktiviteter/”grenar”:
...
•
Ledarskap: Kvinnor tenderar att besitta ett mer transformativt ledarskap, vilket innebär att de involverar och engagerar sina medarbetare i verksamheten, lyssnar på dem och hör vad den andra sidan har att säga. Det finns forskning som indikerar att kvinnliga ledare är generellt mer effektiva än sina manliga motsvarigheter. I genomsnitt bättre på konfliktlösning.
https://trainingindustry.com/articles/diversity-equity-and-inclusion/women-may-make-better-leaders-than-men-science-shows-feminine-leadership-qualities-that-drive-succes s/ (obs! en länk till en studie inuti artikeln)
•
Kommunikation: Forskning har visat att kvinnor generellt sett kan vara skickligare på verbal kommunikation, både muntligt och skriftligt. Kvinnor tenderar att uttrycka sig mer vältaligt än män och att vara goda lyssnare.
•
Social empati: Kvinnor tenderar ofta att vara mer empatiska och känslomässigt intuitiva, vilket kan underlätta social interaktion och samarbete. Emotionella färdigheter, t ex avläsning av ansikten, medmänskliga relationer, flexibilitet, samarbete, empati.
(Obs! Ledarskap, Kommunikation och Social empati är intimt sammanbundna med varandra.)
Som jag påpekat tidigare finns det ur biologisk synvinkel inget som säger att ett kön skulle vara bättre än det andra. Både män och kvinnor har olika fysiska och kognitiva egenskaper som kan vara förmånliga i olika sammanhang. Dessutom måste social påverkan även tas med i beräkningen. Samhällets förväntningar och normer kan påverka skillnader i prestationer och intressen mellan könen.
Den 3 mars 2019 skrev jag till dig följande meningar i den här tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
...
Jag antar att du med vetenskapliga områden menar upptäckter som gjorts av kvinnor? En av de senare som jag känner till är tekniken CRISPR-Cas9, en ”DNA-sax” för att skära upp och reparera enskilda gener. Den upptäcktes av båda kvinnorna Jennifer Doudna och Emmanuelle Charpentier.
...
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
...
Två kvinnliga forskare som är värda ett nobelpris i kemi heter Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna för upptäckten av mekanismerna bakom Crispr/Cas9-systemet.
...
Jag hade rätt när jag förutspådde att duon Doudna och Carpentier skulle få nobelpriset. Efter flera år av idogt samarbete fick de till slut fram den banbrytande ”gensaxen” Crispr och därmed belönades i Nobelpriset i kemi 2020.
En annan duo som var fenomenal på samarbete är författarduon Hillary Clinton och Louise Penny. Den ena är politiker och den andra en detektivförfattare. För någon månad sedan läste jag deras roman ”Terror State”, en politisk thriller. Välskriven och spännande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Kan även ses i liten skala på fotbolls-planen, alltid Yra Hönor när kvinnor ska anfalla eller försvara sig. Händer det minsta oväntade så står de och glor. Män på fotbollsplanen fungerar i motsats som en fokuserad arme.
Här en kul film där gamla gubbar vinner med 12-0 över USAs dam-VM-lag i fotboll. De rullar in alla bollar för de är gentlemän. Det kunde slutat 100-0 om gubblaget velat. De bara tar bollen från de veka långsamma små kvinnliga VM-spelarna.
https://www.youtube.com/watch?v=GEpTpY7CEPM&t=13s&ab_channel=HumbleMumble
HumbleMumble? Låter som ett skämt. Det var ingen allvarligt menad match, var mer som ett kul jippo eller en träningsmatch.
Är det därför det svenska landslaget i herrfotboll inte fått någon mer medalj sedan sommaren 1994? En fokuserad armé? Snarare som yra tuppar.
De svenska fotbollsdamerna fick ett brons i år, även åren 1991, 2011 och 2019. Och ett silver 2003. Totalt antal medaljer: 5 på 32 år. FIFA-ranking: 3.
De svenska fotbollsherrarnas medaljskörd är: 1 brons (1950), 1 silver (1958) och 1 brons (1994). Antal medaljer: 3 på 72 år. FIFA-ranking: 23.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det gör mig naturligtvis oerhört glad att mitt liv verkar så overkligt bra att du inte ens tror det är sant. Säger en del om ditt eget liv mrs google.
Mitt liv kan följas ganska bra om man ser vilka trådar jag skapat. Även lupacs liv kan avläsas i hannes startade trådar..
Du gjorde bort dig monumentalt när du inte klarade av ett matematiskt exempel som jag gett dig och när du påstod att du deltagit i en DN:s mattetävling för gymnasieelever i början 1970-talet (när du var bara några år gammal). Helt klart är du genomskådad. Dina trolltrådar består endast av trams och håller således ingen hög kvalitet ur intellektuell synvinkel.