2023-07-30, 19:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Argumentet är inte att snabbast är bäst i trafiken. Tror du jag tror på att man ska köra 200 KM/H på en 80 km/h väg? Min poäng är att de skickligaste förarna är män. Du kan inte jämföra en formel-1 förare med några som har klarat uppkörningsprovet som lastbilschaufför.

Som det ser ut nu är män det kön som har bäst förare. Det är inte samma sak som gemene man.
Din poäng är tydlig, du tror att manligheten står för de bästa förarna som uppfyller dina kriterier.
Du har ännu inte klartgjort kriterierna, förutom snabbast.

Och jag förstår att en formelförare kör fortare än en nyexaminerad lastbilschaffis.
Citera
2023-07-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Din poäng är tydlig, du tror att manligheten står för de bästa förarna som uppfyller dina kriterier.
Du har ännu inte klartgjort kriterierna, förutom snabbast.

Och jag förstår att en formelförare kör fortare än en nyexaminerad lastbilschaffis.

Strawman

Fel. Du blandar ihop association med kausalitet. Det var du som gjorde det misstaget, inte jag.

Att säga: ''De bästa förarna finns hos män'' är ett associativt påstående (en observation) precis som det är att säga: 'De som äter på sätt X, har de bästa resultaten''. Detta betyder inte att jag insinuerar att de bästa förarna är det för att de är män eller att anledningen till att de bästa resultaten återfinns i en viss grupp är pga. att de äter på X sätt.

När det gäller många sporter så finns det biologiska förklaringar.

Att däremot hävda att kvinnor är bättre på icke-kausala grunder är oförlåtligt. Då är man en ideolog och inte en faktabaserad person.

Gäller att skilja på observation och kausalitet.
Citera
2023-07-30, 19:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo jag vet, dödliga olyckor? eller flesta olyckor i absoluta tal?, men det är ju lika märkligt som att konstatera att män är bättre än kvinnor på att föda barn, för du vet, dödlig utgång och olycklig utgång för kvinnor som föder barn....

mm. och snabbast av alla är en man.
Här är en mycket skicklig mcförare som drar från polisen
https://www.youtube.com/watch?v=iMiTC04YBb4
Citera
2023-07-30, 19:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Strawman

Fel. Du blandar ihop association med kausalitet. Det var du som gjorde det misstaget, inte jag.

Att säga: ''De bästa förarna finns hos män'' är ett associativt påstående (en observation) precis som det är att säga: 'De som äter på sätt X, har de bästa resultaten''. Detta betyder inte att jag insinuerar att de bästa förarna är det för att de är män eller att anledningen till att de bästa resultaten återfinns i en viss grupp är pga. att de äter på X sätt.

När det gäller många sporter så finns det biologiska förklaringar.

Att däremot hävda att kvinnor är bättre på icke-kausala grunder är oförlåtligt. Då är man en ideolog och inte en faktabaserad person.

Gäller att skilja på observation och kausalitet.
Dina åsikter bygge rpå ditt tyckande, ingen javla kausalitet där inte.
Olyckstatistiken talar för att kvinnor uppför sig bättre i trafiken. Och kör enligt reglerna.
Citera
2023-07-30, 20:01
Avstängd
Citat:
Här är en mycket skicklig mcförare som drar från polisen
https://www.youtube.com/watch?v=iMiTC04YBb4

Här är de främsta kvinnorna på MotoGP touren.

https://www.motogp.com/en/news/2022/02/01/which-women-have-scored-points-in-the-world-championship/178847

och här är en lista över de 125 olika GP vinnarna genom åren.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Grand_Prix_motorcycle_racing_World_Riders% 27_Champions
Citera
2023-07-30, 20:02
Avstängd
Citat:
Olyckstatistiken talar för att kvinnor uppför sig bättre i trafiken. Och kör enligt reglerna.

Den talar för att kvinnor kör mindre än män. vilket stämmer.
Citera
2023-07-30, 20:03
Medlem
Dom är bättre på att attrahera män ?
Citera
2023-07-30, 20:04
Medlem
Citat:

Varför skulle jag behöva kausal bevisning för att säga att de bästa förarna är män? Det är inget kausalt påstående, det är en observation. Vilka har världsrekorden i de främsta motorsporterna? Du fick nyss 2 källor skickade till dig.

Olycksstatistiken antyder inte att kvinnor är de bästa förarna. Möjligtvis antyder den att kvinnor kör försiktigare och tar mindre risker. Att hävda tvärsäkert att kvinnor är bättre på att köra pga. det? Inte helt logiskt. Man är inte en skickligare förare bara för att man hamnar i färre olyckor. Jag har nyss bevisat med logik varför detta är ett skevt resonemang.

En kvinna kör i 10 km/h, en man kör i 100 km/h. Hur är kvinnan en bättre förare? Där har du ett av många problem när du bara fokuserar på olyckor, körsträcka och populationsstorlek. Det finns bra mycket mer faktorer att ta hänsyn till.

Du fick två källor som visade att män dominerar. Förklaringen är oviktig. Fortfarande en man som har världsrekordet.
Citera
2023-07-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Kvinnor är bättre bilförare än män

Beror ju på vad "bättre" innebär?
Den som måste övningsköra mest, den som inte kan häva en sladd utan specialutbildning och istället får panik är ju kvinnan.
Den som smäller och orsakar mest skit i trafiken är män, men inte pga att kvinnor är "bättre" på att köra, det beror på att många män är pantade idioter som samtidigt inte kan köra, medans kvinnan kör försiktigt och följer lagen mer än sina dumdum-impulser.
Citera
2023-07-30, 20:19
Medlem
Lite Girl Power till trådens brudar:

https://www.youtube.com/watch?v=Fw7-SJESVi8
Citera
2023-07-30, 20:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo jag vet, dödliga olyckor? eller flesta olyckor i absoluta tal?, men det är ju lika märkligt som att konstatera att män är bättre än kvinnor på att föda barn, för du vet, dödlig utgång och olycklig utgång för kvinnor som föder barn....

mm. och snabbast av alla är en man.
Bland gemene privatbilist i den dagliga trafiken? Körde den snabbaste privatbilisten ihjäl sig? Eller körde han en racerbil inne i stadscentrum?
Citera
2023-07-30, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Bland gemene privatbilist i den dagliga trafiken?
Nej. Snabbaste mannen i en bil. (måhända närmare en raket med hjul och en hisklig massa downforce)

Citat:
Körde den snabbaste privatbilisten ihjäl sig?
nej.
https://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Green_(RAF_officer)

Citat:
Eller körde han en racerbil inne i stadscentrum?
I öknen

https://en.wikipedia.org/wiki/ThrustSSC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in