Citat:
Okej. Jag hamnar själv ofta på kollisionskurs med kvinnor när politik kommer upp, eftersom jag har andra åsikter än de flesta kvinnor. Är betydligt mer rationell i min hållning till samhällsstyre och brukar nästan alltid vara mer överrens med män i dessa diskussioner. Jag håller verkligen med om att kvinnor inte är åsiktslösa. Skulle snarare säga att män i regel har mycket färre åsikter än kvinnor.
Min poäng är att kvinnor i regel har åsikter enligt norm och dessutom åsikter för att hålla uppe normen. Och dessa åsikter är väldigt lättlästa och inte vidare intressanta. Iaf inte för mig ska jag tillägga. Kan röra allt från vem som inte torkar köksbänken på jobbet, till vem som inte sopsorterar till vem som inte vill att homosexuella inte ska få adoptera.
Min upplevelse är dessutom att eftersom kvinnor har sina åsikter baserat på gruppen, blir det väldigt svårt för dem att ändra åsikt. För om de gör det får de helt plötsligt åsikter utanför norm. Åsikter ändras tillsammans med gruppen, inte individuellt. Detta gör också att fakta som antyder att gruppens åsikt är fel, blir farlig och något som omedvetet förnekas. Vilket i sin tur leder till att kvinnorna väljer källor för informationsinhämtning som inte riskerar att rubba dess världsbild.
Detta gäller naturligtvis alla människor i viss utsträckning men upplever att kvinnor har starkare sådana tendenser än män.
Vill jag ha ett intressant samtal med kvinnor och män med dessa tendenser får jag i regel leda in samtalet på något där det finns lösare normer och är mer accepterat med olika åsikter. Såsom exempelvis barnuppfostran, inredning, träning, sport, mat mm mm.
Min poäng är att kvinnor i regel har åsikter enligt norm och dessutom åsikter för att hålla uppe normen. Och dessa åsikter är väldigt lättlästa och inte vidare intressanta. Iaf inte för mig ska jag tillägga. Kan röra allt från vem som inte torkar köksbänken på jobbet, till vem som inte sopsorterar till vem som inte vill att homosexuella inte ska få adoptera.
Min upplevelse är dessutom att eftersom kvinnor har sina åsikter baserat på gruppen, blir det väldigt svårt för dem att ändra åsikt. För om de gör det får de helt plötsligt åsikter utanför norm. Åsikter ändras tillsammans med gruppen, inte individuellt. Detta gör också att fakta som antyder att gruppens åsikt är fel, blir farlig och något som omedvetet förnekas. Vilket i sin tur leder till att kvinnorna väljer källor för informationsinhämtning som inte riskerar att rubba dess världsbild.
Detta gäller naturligtvis alla människor i viss utsträckning men upplever att kvinnor har starkare sådana tendenser än män.
Vill jag ha ett intressant samtal med kvinnor och män med dessa tendenser får jag i regel leda in samtalet på något där det finns lösare normer och är mer accepterat med olika åsikter. Såsom exempelvis barnuppfostran, inredning, träning, sport, mat mm mm.
Dock har jag aldrig mörkat mina åsikter utan tagit striderna, och de som inte kan acceptera det får välja en annan vän helt enkelt.
Jag har dock inte tänkt som du säger här, att de tycker som de gör för att "gruppen tycker så" utan jag har tänkt att de helt enkelt har dessa åsikter, hur ologiska de än må vara sett ur ett samhälleligt långsiktigt perspektiv.
Män upplever jag tyvärr ofta säger för lite. Jag kan förstå att män inte orkar med tjafs och sådant som uppstår, men om inte män i allmänhet hade "lagt sig" i såna diskussioner utan faktiskt stått upp för sina åsikter inför kvinnorna så hade det antagligen varit mindre av "gruppåsikter" bland kvinnorna.
Dessa män jag talar om är jättebra män, pålitliga, lojala, framgångsrika, trevliga och allt det där, men det är som att de inte orkar ta diskussioner med kvinnor. Det är synd, för det hade behövts.