• 1
  • 2
2012-10-24, 21:40
Medlem
Koowneds avatar
Hejsan!
Jag undrar om det är olagligt att betala någon som gör läxor/uppsatser åt en.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Koowned 2012-10-24 kl. 21:45.
Citera
2012-10-24, 21:41
Medlem
hahhaaha

Nej.
Citera
2012-10-24, 21:54
Medlem
Ja, om någon annan skriver och du lämnar in dem i ditt eget namn är det väl något slags bedrägeri det bör vara tal om. Fast vad vet jag... Rätt är det i alla fall inte och om det uppdagas kommer skolan att vidta åtgärder.
Citera
2012-10-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Ja, om någon annan skriver och du lämnar in dem i ditt eget namn är det väl något slags bedrägeri det bör vara tal om. Fast vad vet jag... Rätt är det i alla fall inte och om det uppdagas kommer skolan att vidta åtgärder.

Knappast ett lagbrott. Vad blir påföjden? - fotboja eller villkorlig dom + 50 dagsböter.
Snarare ett regelbrott och det är väl upp till läraren eller kanske rektorn att avgöra konsekvens.
Citera
2012-10-24, 22:04
Medlem
Vad är det för fråga
Självklart handlar det om bedrägeri. Du bedrar personen som har gett dig uppgiften/läxan.
Citera
2012-10-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koowned
Hejsan!

Det är väl inte bra för självkänslan iallafall. Kan man inte göra en sak så är det nog i slutändan bättre att bita i det sura äpplet och erkänna att man inte kan det... och kanske göra läxan/uppsatsen så gott som det går och samtidigt lära sig något på det, vilket väl är hela idén med läxor och uppsatser.

Låter man andra skriva sina uppsatser på högskolan/universitet så riskerar man att bli avstängd om man blir upptäckt. I grundskolan blir man knappast avstängd (om det ens är lagligt möjligt med tanke på skolplikten), men kanske på gymnasiet.
Citera
2012-10-24, 22:08
Medlem
Lekes avatar
Är inte jättehaj på juridik men det är väl möjligt att det skulle kunna falla under urkundsförfalskning beroende på allvarlighetsgrad. Om det är universitetsnivå det handlar om kan du ju bli avstängd en ganska lång tid om du blir påkommen.
Citera
2012-10-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junglefever
Vad är det för fråga
Självklart handlar det om bedrägeri. Du bedrar personen som har gett dig uppgiften/läxan.

Förvisso är det ett bedrägeri, frågan är dock om det är ett olaga bedrägeri?

Jmf. t.ex. med "lagligt hot":
- Om du inte svarar inom 2h så kommer jag aldrig mer att prata med dig!
Citera
2012-10-24, 22:13
Medlem
meganegerdases avatar
http://www.ur.se/Produkter/171754-Sk...kolministeriet

Intressant program som berör ämnet! Rätt sjukt att lärare gör det....

Antagligen gör väl inte den som skriver något brottsligt, det finns iaf ingen teoretisk chans att åka dit. Däremot begår köparen en brottslig handling. Bedrägeri samt urkundsförfalskning.
Citera
2012-10-27, 16:11
Medlem
SamsonZs avatar
Om regeringens förslag går igenom blir det snart avdragsgillt enligt RUT att anlita "läxhjälp" till sina barn.
Citera
2012-10-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Question2
Knappast ett lagbrott. Vad blir påföjden? - fotboja eller villkorlig dom + 50 dagsböter.
Snarare ett regelbrott och det är väl upp till läraren eller kanske rektorn att avgöra konsekvens.

bedrägeri alternativt bedrägligt beteende. Sedan är det ett brott mot högskoleförordningen och högskolelagen.

Det kan även bli förfalskning av urkund då TS dubbelgångare antar TS namn och gör en gärning som TS.

Dessa handlingar är inte regler som högskolan hittar på, utan regler som faktiskt är i lag stadgat.

Folk glömmer bort att både grundskola, gymnasium och högskola är myndigheter. Högskolorna är tom egna självstyrande myndigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av SamsonZ
Om regeringens förslag går igenom blir det snart avdragsgillt enligt RUT att anlita "läxhjälp" till sina barn.

Ja, nu är det ju inte läxhjälp som TS syftar på utan en person skriver en uppsats/tenta i TS namn och lämnar in.
Citera
2013-01-22, 12:47
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koowned
Hejsan!

Tacksam för svar.
På universitetet kan du bli relegerad för plagiat (kopiering). Du blir förmodligen relegerad för annat fusk också. Bättre att få underkänt och göra om än att bli påkommen med en sån sak. Du får ju ingen examen iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in