2012-10-25, 11:08
Medlem
Raxzxs avatar
Så länge du bara tänker dricka måttliga mängder så är det okej så länge du inte dansar, för då kan du sätta krögaren i knipa om han inte har ett danstillstånd!

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5276491

Hade för mig att det var något med att man inte fick servera alkohol på dansställen men det får man om man även serverar mat /lättare tilltugg.
Citera
2012-10-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Ja man kan vara ordentligt full på krogen så länge man håller en låg profil. Men som flera skriver: Somnar du eller börjar leva rövare så kommer du nog att bli utkastad. Så drick och var glad men håll dig någorlunda lugn så kommer det gå fint.

Känner för övrigt en som sitter i rullstol. Han söp sig full och rullade hem och trillade ur rullstolen. Så fick han ligga och ropa på hjälp tills två vänliga människor mitt i natten kom och hjälpte honom tillbaka i rullstolen. Detta mitt i vintern också. Så tänk på det också, du måste ju kunna komma hem ordentligt.

Gör mig inte mer handikappad än jag är tack! Jag kan gå så skulle ja trilla ur är det chill (hänt förr)! Dagen då jag behöver hjälp oavsett om jag är nykter,full, gammal eller whatever så blåser jag skallen av mig!
Citera
2012-10-25, 13:00
Medlem
Nej, du får inte vara full på krogen. Då blir du utkastad eller nekad redan i dörren, fast du är lugn av dig. Konstigt som fan, men så är det.
Man kommer ju dit för att bli full och om man blir det så får man inte vara kvar där...eeeh
Citera
2012-10-25, 13:04
Medlem
bratemos avatar
Såhär säger LAGEN som vi vakter har i åtanke:

"8 § Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel."

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...sfs-2010-1622/

Vart går gränsen för märkbart?

Är det att jag SER dig dricka en öl i KÖN in till krogen? Är det att du vinglar och knappt kan stå upp själv? Är det att du spyr inne på toan? Vart går gränsen - egentligen.

Därför blir det alltid historier om att
"Johan var aspackad men han blev aldrig utkastad höhöhhöh men erik som knappt hade druckit mer än en halv 70cl vodka åkte ut"

Skillnaden brukar vara att visa klarar av att hantera att vara svinpackade, medans vissa inte kan det. Om Johan hade druckit 15 öl och erik 10 under kvällen och Johan väger 90 kilo medan Erik väger 50, då reagerar NOG Erik mer, plus att Erik kanske ramlar in i folk och orsakar problem, då åker han ut. Om johan är svinpackad men ändå håller sig lugn och sköter sig, då kanske inte han behövde åka ut.

Så, får du vara full på krogen?

JA.

Men du får inte vara märkbart berusad.
Jobbigt, va?
Citera
2012-10-25, 13:06
Medlem
Napalmets avatar
Från bartender på fin restaurang/klubb:

Man får ej vara "Märkbart berusad" som det heter enligt lag. Även inne på krogen och bli serverad. Men att man kastar ut folk som är märkbart berusad är för att om nu myndigheterna skulle göra en kontroll så skulle man åka dit på de som är märkbart berusade. Därför åker de ut. Och för att de är jobbiga.

Det är bartenderns ansvar att inte servera någon till att de blir märkbart berusade. Även där ingår att inte servera någon som är märkbart berusade.

Man ska egentligen för att få servera alkohol gått en kurs i hur man sköter det här. Det har inte alla gjort. Så jag vet inte vida hur exakt viktigt det är att man gjort den.

De leder i allafall in konsumerare som druckit i 4 stadie(minns inte helt symtom men ska försöka):

-Salongsberusad: Smått frånvarande. Något försämrad reaktionsförmåga. Lite svagare synrekation. Kan fastna vid vissa ordbyten

-Märkbart Berusad (får ej serveras: Högljuddare röstgång, Försämrad reaktionsförmåga, talförmågan märkbart förändrad, synreaktion nedsaktad, svårt att hänga med i intensivare konversationer (Något sånt i allafall var det)

-Kraftigt berusad: Problem att hålla balansen, kraftigt förvärrad talförmåga, synreaktion krafit nedsatt, högljudd, kan ibladn bli känslomässigt impulsiv, kan vara svårt att få kontakt med

-Medvetslös-

Men detta är ju efter symtom och inte promillehalten. Så ja du kan va medvetslös på krogen så länge det inte märks (måla ögon på ögonlocken funkar nog).

Jag har sett en rullstolsburen man tvingas lämna lokalen, ja.

Man känner även ofta igen om samma snubbe beställer mycket. Tips är om du verkligen nu vill bli dödsfull så beställ av olika bartenders i lokalen om det finns, är så folk gör .

Runk
Citera
2012-10-25, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Se till att bete dig som folk.
Håller du på att störa folk, vingla runt och slå halvt ihjäl dig när du snubblar, eller sitter och sover så lär vakterna skicka ut dig.

fast detta gäller inte på slöddermalm till exempel
Citera
2012-10-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Du är ute och cyklar, man får inte vara FÖR full däremot då blir det cellen i värsta fall...

Det är inte olagligt att vara för full heller, det är inte ett brott du begår utan du blir kastad i cellen för ditt eget bästa helt enkelt.
Citera
2012-10-25, 14:13
Bannlyst
Tycker det sjukaste med krogen är att de serverar alkohol men man tillåts inte vara full..

Hej, ät av våran buffé men blir inte för mätt..
Citera
2012-10-25, 14:41
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Tycker det sjukaste med krogen är att de serverar alkohol men man tillåts inte vara full..

Äter du så mycket att du spyr blir du nog utkastad även från lunchbuffén...
Citera
2012-10-25, 14:48
Medlem
Rent tekniskt sätt så får man vara full på krogen, men man får inte längre handla sprit om så är fallet.
Enligt alkohollagen så är det förbjudet att servera alkohol till någon som är:

"9 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer eller lämnar ut alkoholdrycker i strid med 3 kap. 7 eller 8 § till någon som inte har uppnått föreskriven ålder eller som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel, eller vid partihandel underlåter att på sätt som föreskrivs i 4 kap. 3 § förvissa sig om att köparen har rätt att återförsälja eller köpa in varan döms för olovlig dryckeshantering till böter eller fängelse i högst sex månader."
Citera
2012-10-25, 14:50
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere

Vill du så gärna bli tankad kanske du skall hålla dig borta från krogen? Krogen tjänar nämligen inte till att vara en scen för backanaler och kaskadspyor.

Man behöver inte heller bli så full att man blir utslängd.
Citera
2012-10-25, 14:54
Medlem
Adelaides avatar
Egentligen inte, men vem fan bryr sig? Festa och njut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in