2005-04-09, 22:08
Medlem
Bajsbombs avatar
Har en skum liten revolver hemma. Den har ingen pipa och har aldrig haft någon, ganska klen kaliber men trumman är rätt lång så jag antar att den har lite kraft i sig ändå.

Iallafall, den laddas "bakifrån" genom att man öppnar en liten grej bredvid hammaren, där kan man föra in kula, krut och till sist tändhatt.

Men! Den ser inte ut som vanliga revolvrar där bak, tändhatten måste vara stor nog att täcka hela hålet + att den måste ha en liten "flik" som sticker ut, eftersom hammaren slår "utanpå" trumman, plus att där finns en liten skåra där "fliken" ska sticka ut.

Vart går det att hitta den sortens tändhattar?
Eller laddas den kanske t.om. med patroner?

Kan fixa bilder på pjäsen om det skulle hjälpa...
Citera
2005-04-09, 22:29
Medlem
der_karps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbomb
Har en skum liten revolver hemma. Den har ingen pipa och har aldrig haft någon, ganska klen kaliber men trumman är rätt lång så jag antar att den har lite kraft i sig ändå.

Iallafall, den laddas "bakifrån" genom att man öppnar en liten grej bredvid hammaren, där kan man föra in kula, krut och till sist tändhatt.

Men! Den ser inte ut som vanliga revolvrar där bak, tändhatten måste vara stor nog att täcka hela hålet + att den måste ha en liten "flik" som sticker ut, eftersom hammaren slår "utanpå" trumman, plus att där finns en liten skåra där "fliken" ska sticka ut.

Vart går det att hitta den sortens tändhattar?
Eller laddas den kanske t.om. med patroner?

Kan fixa bilder på pjäsen om det skulle hjälpa...

jotack en bild skulle nog vara på sin plats... kolla svartkrutskällaren i gammla stan annars.
Citera
2005-04-09, 22:44
Medlem
scoremaxs avatar
På din beskrivning tänker jag att det är en "peppardose-revolver", som är tänkt att skjuta stiftantända patroner med..
Dessa lär du om du har tur och känner någon samlare kunna få tag på ett fåtal av, men i det stora hela har du en antik pjäs som du aldrig kommer att kunna skjuta med..
Min rekommendation är att du säljer den och får in lite$$ istället..
Citera
2005-04-09, 23:25
Medlem
Bajsbombs avatar
Scoremax> Den hänger på väggen som dekoration, så jag tänker inte sälja den

Men det vore jävligt kul om man kunde skjuta med den också, jag får se om det inte går att fixa tändhattar till den ändå, på något sätt borde det ju gå att ladda den med svartkrut, även om den är gjord för s.k. stiftantändna patroner.
Citera
2005-04-09, 23:28
Medlem
scoremaxs avatar
Ja för den extra händige så går det helt säkert-..men akta fingrarna bara, och ladda inte med något annat krut än svartkrut.
Citera
2005-04-10, 00:11
Medlem
Bajsbombs avatar
Självklart! Det lär bli rätt små laddningar kan jag dessutom tillägga, jag vet inte om konstruktionen håller lika bra när den laddas utan patroner, bättre ta det säkra före det osäkra...
Citera
2025-06-27, 07:44
Medlem
Fil15s avatar
Går det att använda tändhattar till replika revolver? bara såna som låter för att tänker på att köpa och har ingen slaglåsrevolver tro jag
Senast redigerad av Fil15 2025-06-27 kl. 07:48.
Citera
2025-08-10, 18:44
Avslutad
Gissningsvis är det du undrar om, ifall du kan bygga om replika pistol på en hög laglig gräns.
Tändhattar och krut så du kan göra vapnet så pass att det ändå är en pistol.

Så, "fil" va inte åren du satt inlåst tillräckliga?
Har du eventuellt blivit dumpad och vill hämnas?
Förslag; lägg hela iden om tändhattar, krut och repliker på hyllan. Det lär bita dig i ärslet. HÅRT.
/A

Citat:
Ursprungligen postat av Fil15
Går det att använda tändhattar till replika revolver? bara såna som låter för att tänker på att köpa och har ingen slaglåsrevolver tro jag
Citera
2025-08-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fil15

Det går att köpa tändhattar, men man måste ha tillstånd för att få förvara dem.
Citera
2025-08-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetlojal667
Gissningsvis är det du undrar om, ifall du kan bygga om replika pistol på en hög laglig gräns.
Tändhattar och krut så du kan göra vapnet så pass att det ändå är en pistol.

Så, "fil" va inte åren du satt inlåst tillräckliga?
Har du eventuellt blivit dumpad och vill hämnas?
Förslag; lägg hela iden om tändhattar, krut och repliker på hyllan. Det lär bita dig i ärslet. HÅRT.
/A

Berätta hur det kommer sig att du känner till ovan användares fängelsehistorik efter att han/hon bara har skrivit ett inlägg på FB - det ovan.
Citera
2025-08-13, 05:03
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det går att köpa tändhattar, men man måste ha tillstånd för att få förvara dem.
Nej du behöver inte ha tillstånd att förvara tändhattar
Citera
2025-08-13, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Berätta hur det kommer sig att du känner till ovan användares fängelsehistorik efter att han/hon bara har skrivit ett inlägg på FB - det ovan.

Små ledtrådar, troligen. En person här i tråden har t.ex. talat om en "väns" användarnamn här på forumet för en snutjävel som kom hem till honom och ställde lite frågor. Han var själv inte misstänkt för något, men hans första impuls var att kasta någon annan under bussen bara utifall att
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in