2025-08-13, 17:37
  #13
Medlem
Bikefits avatar
Stiftantända patroner tillverkas inte längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pinfire_cartridge

Fanns en revolver i svenska armen som använde dom m/1863.
https://digitaltmuseum.se/011024393106/11-mm-revolver-m-1863
Citera
2025-08-13, 18:05
  #14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Stiftantända patroner tillverkas inte längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pinfire_cartridge

Fanns en revolver i svenska armen som använde dom m/1863.
https://digitaltmuseum.se/011024393106/11-mm-revolver-m-1863

Det kanske finns någon vapennörd någonstans som har några. Jag kände en gång en man som hade en burk tyskt svartkrut, som var tillverkat på 1880-talet, fast han höll inte på med skjutvapen utan var amatörpyrotekniker. Det kan nog finnas nån som har några stiftantända patroner också.
Citera
2025-08-13, 18:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nej du behöver inte ha tillstånd att förvara tändhattar

Jag frågade Räddningstjänsten i min hemkommun:


Citat:
Det finns inget undantag för krut och tändhattar till licensfria vapen utan det är LBE-tillstånd för användning, förvaring och för krutet även överföring som gäller.

Det finns dock ett undantag från kravet på registerhållning av krut för den som använder det till laddning av ammunition eller skjutvapen för eget bruk (MSBFS 2025:2, 7 kap, 3 §). Men då ska det vara vapen som är kopplade till licens.

Och ansökan för tillstånd enligt LBE får man får betala för själv, och det är inte billigt.
Citera
2025-08-14, 02:40
  #16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag frågade Räddningstjänsten i min hemkommun:




Och ansökan för tillstånd enligt LBE får man får betala för själv, och det är inte billigt.

Det är knappast någon som kollar om du har tändhattar hemma.

Sverige är ett idiotland men även om det står en viss sak i lagen eller en viss myndighet "officiellt" säger en sak, så implementeras inte de mest bagatellartade grejerna.
__________________
Senast redigerad av Antinat 2025-08-14 kl. 02:43.
Citera
2025-08-14, 05:03
  #17
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag frågade Räddningstjänsten i min hemkommun:




Och ansökan för tillstånd enligt LBE får man får betala för själv, och det är inte billigt.
Räddningstjänsten vet inte vad dom pratar om, tändhattar och ammunition är undantaget lagen, så här står det i lagen:

tillståndsplikten
Det finns tillfällen då förvaring får ske utan tillstånd. Undantagen finns i 13 § förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor och i 2 kapitlet i MSBFS 2025:2. Några av undantagen gäller den som:

har tillstånd att inneha skjutvapen det vill säga vapenlicens, behöver inget annat tillstånd för att förvara ammunition och tändhattar avsedda för dessa vapen,
Citera
2025-08-14, 11:50
  #18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Räddningstjänsten vet inte vad dom pratar om, tändhattar och ammunition är undantaget lagen, så här står det i lagen:

tillståndsplikten
Det finns tillfällen då förvaring får ske utan tillstånd. Undantagen finns i 13 § förordningen (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor och i 2 kapitlet i MSBFS 2025:2. Några av undantagen gäller den som:

har tillstånd att inneha skjutvapen det vill säga vapenlicens, behöver inget annat tillstånd för att förvara ammunition och tändhattar avsedda för dessa vapen,

Han som frågar har ju ingen licens... Men att köpa tändhattarna borde inte vara omöjligt.
Citera
2025-08-15, 04:55
  #19
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Han som frågar har ju ingen licens... Men att köpa tändhattarna borde inte vara omöjligt.
Dom sista iaf 10 åren så har jag inte köpt tändhattar någonstans utan att dom har begärt att få se licens först.
Citera
2025-08-15, 13:12
  #20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Dom sista iaf 10 åren så har jag inte köpt tändhattar någonstans utan att dom har begärt att få se licens först.

Jag har köpt tändhattar utan licens, men det var väl en 20 år sedan. De kanske t.o.m. var licensfria då.
Citera
2025-08-15, 21:04
  #21
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Jag har köpt tändhattar utan licens, men det var väl en 20 år sedan. De kanske t.o.m. var licensfria då.
Ja jag med, men det var iaf innan 2003 ca
Citera
2025-08-16, 07:38
  #22
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Finns det tillverkning av tändhattar och krut i landet? Eller är allt importerat från Kina?
Citera
2025-08-16, 15:42
  #23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Finns det tillverkning av tändhattar och krut i landet? Eller är allt importerat från Kina?

Det finns nog inte i Sverige längre. De tändhattar jag köpte var tjeckiska, och det var som sagt redan runt 2005. Förutom tändstickor finns det nog inget pyrotekniskt som tillverkas i Sverige längre.
Citera
2025-08-16, 18:33
  #24
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det finns nog inte i Sverige längre. De tändhattar jag köpte var tjeckiska, och det var som sagt redan runt 2005. Förutom tändstickor finns det nog inget pyrotekniskt som tillverkas i Sverige längre.
I ett natoland iaf då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in