Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Nu ska jag inte framstå Köpenhamn som en felfri stad
Köpenhamn är på så gott som alla sätt en bättre stad än Stockholm, så jag argumenterar inte mot Köpenhamn här, bara att storleken känns mindre och frågan är väl då om storleken har betydelse
Citat:
men att ta sig runt i den är enkelt. Tänk på att 40 procent av persontransporterna sker medelst cykel. Sedan är mångas semestrar där enbart dagsresor då man kanske inte vill se så mycket av stan utan bara ha en härlig dag.
Att ta sig runt är inte speciellt enkelt. Metron är helt urselt byggd även om den kommer vara bra när den väl är färdigbyggd, man får tänka på att Köpenhamn påbörjade sin metro så sent som får 11 år sedan bara. Att folk cyklar är bra, men inte ett tecken på att det är enkelt att sig runt. Men utformningen på staden, att den är platt och har bra utvecklat cykelnät gör att många cyklar. Alla komponenter som Amsterdam har finns även i Köpenhamn och många cyklar därför. Men att det skulle vara en viktig sak för att en europeisk storstad ska kännas stor håller jag inte med om.
Citat:
Jag vet inte om jag skulle använda det som ett kriterie för hur stor en stad känns men jag kan ju inte heller gärna neka dig att tycka så.
Jag funderade lite på det efter jag skrivit inlägget och det var lite fel i jämförelse med KBH.
Man får lägga Norrmalm (City) ute på Värmdö, känna havsbrisen dra in när man är på Sergels Torg, lägg sedan Östermalm norrut, Gamla Stan som är en liten stadsdel innan havet, Södermalm mot väster från Centrum och Kungsholmen nedanför och tryck in Vasastan på valfritt ställe och sprid sedan ut Solna, Botkyrka, Bromma osv vidare efter stadsdelarna så har du byggt om Stockholm till Köpenhamn-design. (Blev kanske rörigt nu, menar mest att City ska ligga vid havet och sedan de andra stadsdelarna ut därifrån, du fattade principen innan iaf märkte jag)
Glöm inte bort att bygga en tunnelbana som knappt har någon station alls i Centrum mer än möjligen i utkanten så har du gjort det komplett. (Shit vad de känns som jag dissar Köpenhamn)
Som du skriver, de finns många städer som har den utformningen som Köpenhamn har, och de är säkert personligt om hurvida man tycker det är ett kriterie eller inte. Men städer som London, Paris, Prag, Berlin har den uppbyggnad som Stockholm har och jag tycker ändå att uppbyggnaden spelar roll för hur stor man upplever staden när man väl är på plats.
Det handlar inte just om att det ligger vid kusten, utan att city har mer omkring och därför upplevs just större när man väl är på plats.
Men vilka anledningar har du för att tycka Köpenhamn känns större? Jag menar bara en stadsdel som Söder har viss storstadskänsla och man kan dra runt där en halv dag utan att lämna stadsdelen. Så är ju inte Norrebro eller Christianshavn i Köpenhamn? Hela Stockholms innerstad, inte bara city, känns väldigt levande och det gör att det känns större mer än då kanske hur staden är uppbyggd.
Men igen, Köpenhamn är på alla sätt en skönare stad.