Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Möjligt.
Men det beror säkerligen också hur pass enkelt det är att ta sig runt i staden. Sen är det lite Göteborgs-varning med Ströget och det ger inte direkt någon storstadskänsla med så få shoppinggator, även om jag inte shoppar direkt så spelar sådant in i hur man upplever en stad.
Men det beror säkerligen också hur pass enkelt det är att ta sig runt i staden. Sen är det lite Göteborgs-varning med Ströget och det ger inte direkt någon storstadskänsla med så få shoppinggator, även om jag inte shoppar direkt så spelar sådant in i hur man upplever en stad.
Så få shoppinggator? Börjar låta som att du är en av de svenskar som bara har gått nerför Ströget, druckit en öl i Nyhavn och åkt hem igen. Givetvis finns det gott om gator med bra nischade butiker i KBH (Vesterbrogade, Bredgade, Istedgade, Gl Kongevej, Österbrogade mfl) bort från Ströget. Faktum är att de flesta köpenhamnare nog skulle beskriva Ströget som det minst intressanta området för shopping - på samma sätt som de flesta londonbor är jävligt oimponerade av Oxford St. Ströget - inkl Köbmagergade - är däremot den enda jag har besökt i Skandinavien som liknar lite av riktiga storstäders shoppinggator. Mig veterligen har Sthlm inget jämförbart - för inte vill du väl räkna Drottninggatan?
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ja, kolla på Google Map. Köpenhamn centrum eller indre by som danskarna själva kallar det, ligger mot öst (Öresund) och sedan går staden ut därifrån. Inte som Stockholm som har centrum i mitten. Kollar man på Amsterdam så är den jämförbar med Köpenhamn.
Det enda du har åt öster från Indre By är Christianshavn.
Det enda du har åt öster från Indre By är Christianshavn.
Kommer man av på Hovedbanen har man ju hela Indre by till öster. Faktum är att Hovedbanen tekniskt sett ligger på Vesterbro. Men visst, tycker nog att Vesterport eller Nörreport ligger mer mitt i smeten. Nörreport är också den mest använda stationen av köpenhamnarna, men för en turist är det inte lätt att veta var man ska hän. Vad gäller innerstan i mitten så fattar jag inte riktigt vad du menar? Det finns väldigt få riktningar du kan gå i Sthlm där du inte hamnar vid antingen vatten eller död förort rätt snabbt - så vad spelar det för roll att innerstan ligger där den ligger? Från Sthlms central är det ju bara vad, 15 minuters promenad? innan du är ute på den där jävla heden som ligger efter Östermalm. Då spelar det väl ingen roll om det finns förorter längre ut? De bidrar ju knappast till någon form av urbanitet.
) när ni "försvara KBH" och jämför det med att Stockholm minsann inte känns större pga. hur lång tid det tar att gå från Punk A till Punkt B och liknande motargument mot Stockholm snarare än förklaringar varför Köpenhamn skulle upplevas störrre.