2013-05-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Möjligt.
Men det beror säkerligen också hur pass enkelt det är att ta sig runt i staden. Sen är det lite Göteborgs-varning med Ströget och det ger inte direkt någon storstadskänsla med så få shoppinggator, även om jag inte shoppar direkt så spelar sådant in i hur man upplever en stad.

Så få shoppinggator? Börjar låta som att du är en av de svenskar som bara har gått nerför Ströget, druckit en öl i Nyhavn och åkt hem igen. Givetvis finns det gott om gator med bra nischade butiker i KBH (Vesterbrogade, Bredgade, Istedgade, Gl Kongevej, Österbrogade mfl) bort från Ströget. Faktum är att de flesta köpenhamnare nog skulle beskriva Ströget som det minst intressanta området för shopping - på samma sätt som de flesta londonbor är jävligt oimponerade av Oxford St. Ströget - inkl Köbmagergade - är däremot den enda jag har besökt i Skandinavien som liknar lite av riktiga storstäders shoppinggator. Mig veterligen har Sthlm inget jämförbart - för inte vill du väl räkna Drottninggatan?

Citat:
Ja, kolla på Google Map. Köpenhamn centrum eller indre by som danskarna själva kallar det, ligger mot öst (Öresund) och sedan går staden ut därifrån. Inte som Stockholm som har centrum i mitten. Kollar man på Amsterdam så är den jämförbar med Köpenhamn.
Det enda du har åt öster från Indre By är Christianshavn.

Kommer man av på Hovedbanen har man ju hela Indre by till öster. Faktum är att Hovedbanen tekniskt sett ligger på Vesterbro. Men visst, tycker nog att Vesterport eller Nörreport ligger mer mitt i smeten. Nörreport är också den mest använda stationen av köpenhamnarna, men för en turist är det inte lätt att veta var man ska hän. Vad gäller innerstan i mitten så fattar jag inte riktigt vad du menar? Det finns väldigt få riktningar du kan gå i Sthlm där du inte hamnar vid antingen vatten eller död förort rätt snabbt - så vad spelar det för roll att innerstan ligger där den ligger? Från Sthlms central är det ju bara vad, 15 minuters promenad? innan du är ute på den där jävla heden som ligger efter Östermalm. Då spelar det väl ingen roll om det finns förorter längre ut? De bidrar ju knappast till någon form av urbanitet.
Citera
2013-05-06, 10:09
Medlem
Citat:
Att ta sig runt är inte speciellt enkelt. Metron är helt urselt byggd även om den kommer vara bra när den väl är färdigbyggd, man får tänka på att Köpenhamn påbörjade sin metro så sent som får 11 år sedan bara. Att folk cyklar är bra, men inte ett tecken på att det är enkelt att sig runt. Men utformningen på staden, att den är platt och har bra utvecklat cykelnät gör att många cyklar. Alla komponenter som Amsterdam har finns även i Köpenhamn och många cyklar därför. Men att det skulle vara en viktig sak för att en europeisk storstad ska kännas stor håller jag inte med om.
Jag håller nog inte riktigt med om att den kollektiva trafiksituationen skulle vara så undermålig som många gör gällande. S-togen och metron täcker stan ganska bra och är smidiga. Framförallt att det går tunnelbana ut till Kastrup är föredömligt.

Citat:
Man får lägga Norrmalm (City) ute på Värmdö, känna havsbrisen dra in när man är på Sergels Torg, lägg sedan Östermalm norrut, Gamla Stan som är en liten stadsdel innan havet, Södermalm mot väster från Centrum och Kungsholmen nedanför och tryck in Vasastan på valfritt ställe och sprid sedan ut Solna, Botkyrka, Bromma osv vidare efter stadsdelarna så har du byggt om Stockholm till Köpenhamn-design. (Blev kanske rörigt nu, menar mest att City ska ligga vid havet och sedan de andra stadsdelarna ut därifrån, du fattade principen innan iaf märkte jag)
Glöm inte bort att bygga en tunnelbana som knappt har någon station alls i Centrum mer än möjligen i utkanten så har du gjort det komplett. (Shit vad de känns som jag dissar Köpenhamn)
Om du står vid Kongens Nytorv, tar sikte mot öst och börjar gå kommer du mycket riktigt att passera Christianshavn och ett hamnområde innan du har nått slutet på staden, det vill säga Öresund.
Om du står på Stureplan i Stockholm och tänker dig samma sak så kommer du att knalla upp Sturegatan, fortsätta in på Lidingövägen, förbi lite idrottsanläggningar tills du, efter ungefär lika lång sträcka, slutligen når stadens ände, Värtahamnen. Det faktum att du kan fortsätta ut på Lidingö och ta båten ut i skärgården kan väl knappast bidra till att staden upplevs som stor? Jag förstår inte ditt resonemang här.

Citat:
Men vilka anledningar har du för att tycka Köpenhamn känns större? Jag menar bara en stadsdel som Söder har viss storstadskänsla och man kan dra runt där en halv dag utan att lämna stadsdelen. Så är ju inte Norrebro eller Christianshavn i Köpenhamn? Hela Stockholms innerstad, inte bara city, känns väldigt levande och det gör att det känns större mer än då kanske hur staden är uppbyggd.
Jo men det är ju i allt väsentligt en definitionsfråga, hur du delar in stadsdelarna. Södermalm sträcker sig nästan fem kilometer från Reimersholme till Danvikstull. Det är en nästan lika stor yta som hela Norrmalm, Östermalm och Vasastan tillsammans. Visst kan du knalla runt där en halv dag. Att jag tycker Köpenhamn känns större beror just på att det finns ett större antal människor i rörelse i staden, att stadsdelarna inte är uppstyckade på öar så att de smälter in i varandra, att innerstaden är mer diversifierad än Stockholm och att stenstaden är något större.
Citera
2013-05-06, 11:00
Medlem
Har ganska nyligen varit i Köpenhamn och kan på rak hand säga att Stockholm känns betydligt större.

Stockholms tunnelbana har exmpelvis mer än 300 miljoner resenärer per år medan Köpenhamn har 55 miljoner:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_systems_by_annual_passenger_rides

Stockholms centralstation har mer än dubbelt så mycket resenärer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Central_Station
http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_Hovedbaneg%C3%A5rd

Stockholm verkar dessutom ha betydligt mer trafik sett i antal personbilar än Köpenhamn.

Dessutom upplever jag Köpenhamn väldigt platt. Stockholm har mycket mer skiftningar i stadsbilden tycker jag, räcker med att åka tunnelbana från Gullmarsplan till Skanstull för att inse det faktumet.

Sedan har vi det faktum att Stockholm växer mycket snabbare än Köpehamn även procentuell-ökning räknat. Stockholm är en av de snabbast växande städerna i hela Europa. Så skillnaden i invånare mellan Köpenhamn och Stockholm kommer bara att fortsätta öka.

Den summa invånare Stockholm ökar med på ett år, tar 4 år för Köpenhamn att uppnå. Alltså cirka 4 gånger snabbare tillväxttakt i Stockholm i faktiskt antal invånare. Om inte Köpenhamn börjar växa på riktigt snart kommer storleksförhållandet mellan städerna vara helt annorlunda och Köpenhamn kanske får nöja sig med att jämföra sig mot Oslo om ett antal år.

Nej, nu när jag har varit i Köpenhamn ser jag Stockholm som överlägsen vinnare. Men älskar Köpenhamn och den mysiga känsla staden inger speciellt Nyhavn. Men när det gäller pulserande storstad är Stockholm vinnare.
Senast redigerad av Infensus 2013-05-06 kl. 11:22.
Citera
2013-05-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Har ganska nyligen varit i Köpenhamn och kan på rak hand säga att Stockholm känns betydligt större.

Stockholms tunnelbana har exmpelvis mer än 300 miljoner resenärer per år medan Köpenhamn har 55 miljoner:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_systems_by_annual_passenger_rides

Stockholms centralstation har mer än dubbelt så mycket resenärer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Central_Station
http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_Hovedbaneg%C3%A5rd

Stockholm verkar dessutom ha betydligt mer trafik sett i antal personbilar än Köpenhamn.

Dessutom upplever jag Köpenhamn väldigt platt. Stockholm har mycket mer skiftningar i stadsbilden tycker jag, räcker med att åka tunnelbana från Gullmarsplan till Skanstull för att inse det faktumet.

Nej, nu när jag har varit i Köpenhamn ser jag Stockholm som överlägsen vinnare. Men älskar Köpenhamn och den mysiga känsla staden inger speciellt Nyhavn. Men när det gäller pulserande storstad är Stockholm vinnare.

Nu handlar tråden om vilken stad som känns störst och du kommer dragandes med statistik? Jämförelsen mellan Hovedbanegården och Stockholms central haltar något eftersom att Hovedbanegården inte är den största stationen i Köpenhamn, det är Nörreport.

Det är betydligt mer trafik i Stockholm, dels på grund av att de flesta Köpenhamnare cyklar men även för att vägarna är hopplöst planerade i Stockholm.

Köpenhamn är platt och Stockholm har en mer dramatisk, sprickdalsliknande topografi. Det gör Stockholm till en mycket vacker stad. Vackrare än Köpenhamn men knappast större.
Citera
2013-05-06, 14:20
Medlem
Kom igen, killen vet ju uppenbarligen ingenting om KBH. Att han sitter och jämför metron i KBH med den i Sthlm sammanfattar ju bara det hela. ALLA som har den minsta lilla tillstymmelse till koll vet att det är s-tågen som är stommen i det offentliga transportsystemet. Inte för att jag personligen tycker det har mycket med storstadskänsla att göra (Istanbul har världens sämsta s-tåg/metro-system och den stan känns INTE liten) men ska man vara med i en diskussion hjälper det ju att ha en liten, liten aning om vad man snackar om.

Apropå storstadskänsla - varför ser alla i Sthlm likadana ut? Det känns verkligen inte storstad. Öht är det nog just den biten som ger mig en provinskänsla med Sthlm - det är helt enkelt för lite som sticker ut. Allt är sådär välpolerat och mainstream.
Citera
2013-05-06, 20:34
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Så få shoppinggator? Börjar låta som att du är en av de svenskar som bara har gått nerför Ströget, druckit en öl i Nyhavn och åkt hem igen. Givetvis finns det gott om gator med bra nischade butiker i KBH (Vesterbrogade, Bredgade, Istedgade, Gl Kongevej, Österbrogade mfl) bort från Ströget. Faktum är att de flesta köpenhamnare nog skulle beskriva Ströget som det minst intressanta området för shopping - på samma sätt som de flesta londonbor är jävligt oimponerade av Oxford St. Ströget - inkl Köbmagergade - är däremot den enda jag har besökt i Skandinavien som liknar lite av riktiga storstäders shoppinggator. Mig veterligen har Sthlm inget jämförbart - för inte vill du väl räkna Drottninggatan?
Vad gör att Ströget mer liknar en riktig storstads shoppinggata? Även om den är längre så är den ju precis lika ointressant och förutsägbar som Drottninggatan. Snark åt båda, säger jag.
Citera
2013-05-06, 21:36
Medlem
Håller med där. Den är precis lika anonym och opersonlig som den sortens gator nästintill per definition är. Ser vi till Oxford St - som får räknas som en av klassikerna inom den här kategorin - så är den ju också en lång tröttsam orgie i kedjebutiker. Det som skiljer Ströget från Drottninggatan är storleken. Nu vet jag inte hur länge Drottninggatan har varit gågata, men den känns lite som... en nödlösning. Liten och trång och om möjligt ännu mer opersonlig än Ströget. Ströget har ju trots allt en del institutioner med histora/karaktär (La Glace, Illum, Royal Copenhagen, Randers handsker, Petitgas, Café Norden för att nämna några). Men visst, Ströget är fan så mycket mindre intressant än vad sidogatorna är.

För övrigt en tragisk utveckling som givetvis drivs av att alla fastighetsägare vill ha ut så mycket de bara kan. Är man inte marknadsfundamentalist är det rätt uppenbart att en stad blir fan så mycket fattigare när ännu ett H&M konkurrerar ut en fristående handlare. Vem fan vill veta av ett jävla Intersport när man kan få något sånt här?

http://farm3.staticflickr.com/2771/4502903621_c5c8777df3_o.jpg

Nu sitter jag inte på siffror, men jag inbillar mig att det finns fler fristående handlare i KBH. Också tveksamt om jag orkar göra en inventering av Ströget/Köbmagergade. Men om nu KBH har fler fristående handlare, så kanske det ändrar sig nu när lukkeloven är borta. Skulle vara tragiskt. I andra städer jobbar man för att INTE få sina fristående handlare utkonkurrerade - vill tex minnas att Brighton satte upp rätt hårda begränsningar för nyetablering av stora butiksytor (kedjor vill ju i allmänhet ha stora ytor).
Citera
2013-05-06, 22:28
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Håller med där. Den är precis lika anonym och opersonlig som den sortens gator nästintill per definition är. Ser vi till Oxford St - som får räknas som en av klassikerna inom den här kategorin - så är den ju också en lång tröttsam orgie i kedjebutiker. Det som skiljer Ströget från Drottninggatan är storleken. Nu vet jag inte hur länge Drottninggatan har varit gågata, men den känns lite som... en nödlösning. Liten och trång och om möjligt ännu mer opersonlig än Ströget. Ströget har ju trots allt en del institutioner med histora/karaktär (La Glace, Illum, Royal Copenhagen, Randers handsker, Petitgas, Café Norden för att nämna några). Men visst, Ströget är fan så mycket mindre intressant än vad sidogatorna är.

För övrigt en tragisk utveckling som givetvis drivs av att alla fastighetsägare vill ha ut så mycket de bara kan. Är man inte marknadsfundamentalist är det rätt uppenbart att en stad blir fan så mycket fattigare när ännu ett H&M konkurrerar ut en fristående handlare. Vem fan vill veta av ett jävla Intersport när man kan få något sånt här?

http://farm3.staticflickr.com/2771/4502903621_c5c8777df3_o.jpg

Nu sitter jag inte på siffror, men jag inbillar mig att det finns fler fristående handlare i KBH. Också tveksamt om jag orkar göra en inventering av Ströget/Köbmagergade. Men om nu KBH har fler fristående handlare, så kanske det ändrar sig nu när lukkeloven är borta. Skulle vara tragiskt. I andra städer jobbar man för att INTE få sina fristående handlare utkonkurrerade - vill tex minnas att Brighton satte upp rätt hårda begränsningar för nyetablering av stora butiksytor (kedjor vill ju i allmänhet ha stora ytor).
Visst finns det ett par godbitar, konstigt vore annars då gatan är så lång, men i övrigt är det som sagt alldeles för generiskt. I området föredrar jag parallellstråket Strädet (eller vad det nu kallas) istället, många trevliga butiker i charmiga hantverkarlokaler en halv trappa ner.

Drottninggatan har inte heller så mycket att hurra över, skulle väl vara antikvariaten högre upp som är något att ha. Och Beyond Retro som alla kvinnor tycks bli våta i trosorna av sticker väl ut, även om jag själv inte har tålamod för sådan second hand-shopping där allt handlar om volym.
Citera
2013-05-07, 00:08
Medlem
Arbetarbroders avatar
Stockholm och Köpenhamn är i princip lika stora städer.
Trådens frågeställning är hurvida vilken stad upplevs som störst när man väl är på plats och eftersom städerna är just precis jämnstora så är det våra egna erfarenheter och upplevelser som spelar in här, det finns liksom ingen debatt att vinna här utan endast just upplevelse att dela med sig av.

Jag hör vad ni skriver () när ni "försvara KBH" och jämför det med att Stockholm minsann inte känns större pga. hur lång tid det tar att gå från Punk A till Punkt B och liknande motargument mot Stockholm snarare än förklaringar varför Köpenhamn skulle upplevas störrre.

Att befinna sig på Sergels Torg innebär att man befinner sig mitt i Stockholm. Att befinna sig på Rådhuspladsen innebär att man befinner sig i utkanten av staden även om det är mitt i city/Indre by. Jag har förklarat hur jag menar med uppbyggnaden av KBH jämfört med Stockholm och hur jag upplever att det är vikt för hur man upplever storleken på en stad.
Subjektiv åsikt? Absolut!

Stockholm har oslagbart bättre kollektivtrafik än Köpenhamn (även om jag håller med om fördelen med att metron har station vid Kastrup) och här vill jag nog säga att det är fakta snarare än en personlig åsikt. Tunnelbanan är väl utbyggd och det är enkelt att röra sig såväl mellan olika stadsdelar som till ytterkanterna. Att enkelt kunna ta mig runt och uppleva stora delar av staden gör att jag upplever att Stockholm känns större.

Pulsen i city, alla människor i Kungsträdtrådgården en solig vårdag och tempot i staden gör även det att jag upplever Stockholm som större. Köpenhamn är lugnare, mysigare och trevligare, mindre biltrafik och inte lika hög ljudnivå, vilket är positivt, men här pratar vi size och då, igen, upplever jag STHLM som större.

Variationen på stadsdelarna är stor i Stockholm. Söder har sin nisch, city sin puls, Vasastan sin lugna charm och Gamla Stan sin historia och är väldigt vackert. Stockholm är förvisso väldigt homogent i innerstaden men ändå, Stockholms stadsdelar har enligt min åsikt större variation än KBH och det gör att jag upplever Stockholm som en större stad när jag väl är på plats.

Infensus skriver att Köpenhamn snart kommer få jämföra sig med Oslo istället istället för Stockholm men det tror inte jag. Metron håller fortfarande på att byggas ut och det kommer ändra mycket och hela Öresund växer rejält och i framtiden kommer Malmö och Köpenhamn vara än mer integrerat med varandra än vad det är nu. Jag tror att Köpenhamn kommer upplevas rejält stor om sådär 25-30 år men nu idag så upplever jag, rent personligen och inte som någon fakta, Stockholm som större, tveklöst - även om städerna är ungefär lika stora så gör de faktorer jag nämnt ovan att Stockholm upplevs som större när man väl är på plats.

Men intressant diskussion det här måste jag säga. Samtidigt ligger det alltid lite "störst = bäst" när man talar om städer. Jag väljer Köpenhamn alla dagar i veckan jämfört med Stockholm, tycker Stockholms mentalitet är tragisk, det är nog den enda huvudstad jag vet om där lokalbefolkningen ser det som "sin stad" och hånar de som bara besöker staden i någon slags äcklig stockholms-anda men Stockholm är en huvudstad och ska inte ha sån mentalitet som kan jämföras med Vellinge. Det finner man verkligen inte i Köpenhamn.
Men vilken stad man föredrar är en annan diskussion. Jag har nog sagt mitt här nu men kommer följa tråden då det som sagt är en en intressant diskussion.
Citera
2013-05-07, 00:13
Moderator
Neksnors avatar
Jag tycker Stockholm känns nästan dubbelt så stort som Bangkok.

Dessutom är Bangkok väldigt platt och har mindre flygplats än Stockholm.

Störst känns CPH, en bidragande orsak tror jag är att språket är mindre begripligt och att den känns mindre som hemma. Men Stockholm är vackrare på sommaren.
Citera
2013-05-07, 07:28
Medlem
Arbetarbroder:

Självklart kan ingen säga hur du ska uppleva saker och ting, men samtidigt blir det lite löjligt när kollen är så dålig. En del svenskar droppar "vi har större metro" och så är det bra med det. Lite som om en köpenhamnare skulle döma ut Hamburg för att de inte har någon ordentlig flygplats... Ditt inlägg om att Rådhuspladsen ligger i utkanten av stan är lite åt det hållet - det pekar bara på dålig koll. Och vad gäller variation tror jag de flesta som har varit i bägge städerna en del håller med mig om att Sthlm är ett medelklassgetto medan Kbh har betydligt mer diversifierad innerstad. Var hittar du Sthlms Nörrebro, Vesterbro eller Amagerbro? För mig känns Sthlm löjligt gentrifierat och tillrättalagt. Det är den biten som verkligen känns provinsen i Sthlm. Misstänker faktiskt att jag hade upplevt Sthlm för 20 år sen som större än dagens Sthlm.
Citera
2013-05-07, 09:35
Medlem
Citat:
Att befinna sig på Sergels Torg innebär att man befinner sig mitt i Stockholm. Att befinna sig på Rådhuspladsen innebär att man befinner sig i utkanten av staden även om det är mitt i city/Indre by. Jag har förklarat hur jag menar med uppbyggnaden av KBH jämfört med Stockholm och hur jag upplever att det är vikt för hur man upplever storleken på en stad.
Subjektiv åsikt? Absolut!
Men vad upplever du som stad? Från Sergels Torg till Ropsten är det ungefär lika långt som från Rådhusplatsen till Öresund och då bortser vi från att det efter Valhallavägen knappt finns stadsbebyggelse att tala om.

Citat:
Variationen på stadsdelarna är stor i Stockholm. Söder har sin nisch, city sin puls, Vasastan sin lugna charm och Gamla Stan sin historia och är väldigt vackert. Stockholm är förvisso väldigt homogent i innerstaden men ändå, Stockholms stadsdelar har enligt min åsikt större variation än KBH och det gör att jag upplever Stockholm som en större stad när jag väl är på plats.
Det finns mycket få platser i Stockholm som får en att tänka att "oj detta skavde något mot Stockholms oklanderligt anständiga fernissa". Som Gorm nämnde så är staden något fasligt tillrättalagd. Det enda som sticker ut skulle möjligen vara fotbollssupportrarna.

Köpenhamn är betydligt mer diversifierad än Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in