Citat:
Du har bevisat med ditt inlägg att du är oerhört insnöad. Trots att jag har spelat på din planhalva och enbart kommenterat dina punkter (och inte tagit upp kulturella/sportsliga fenomen som har satt Stockholm på kartan i långt högre grad än Köpenhamn) har jag påvisat att det är en ganska liten skillnad mellan de båda städerna.
För dig är horor och knark avgörande, för oss andra är antalet invånare viktigare för att avgöra en stads storlek.
För dig är horor och knark avgörande, för oss andra är antalet invånare viktigare för att avgöra en stads storlek.
Roligt svar. Var väl lite en sådan debatt jag eftersökte. Mina huvudargument för att Köpenhamn känns större är trots allt det om stadsdelarna. Alla större städer har nedgångna stadsdelar som gentrifieras. Det är en del av charmen. Norrebro ger ju staden en puls som Stockholm saknar. Christiania är ganska unikt även för större städer, men det ger ju staden karaktär. Var är Stockholms karaktär? Söder framhålls gärna som något fantastiskt trots att karaktären skriker inflyttad medelklass från landsbygden (precis som Latinkvarteren i Köpenhamn)..
Vart jag vill komma med arkitekter och kostnader är att det vågas mer i Köpenhamn. Att världens topparitekter som Liebeskind, Hadid, Nouvel, Norman Forster etc fått designa i den danska huvudstaden visar på att Köpenhamn vågar mer. Nytt opera hus är framförallt intressant i det perspektivet att Stockholm tjatat om ett sådant hur länge som helst. Det finns ett driv och en vilja att våga i Köpenhamn som Stockholm saknar. Här tycker jag Stockholm har småstadsattityd. Titta på Slussen floppen..
Akvarie och Zoo kan med fördel länkas till ovanstående. Större städer har stora zoon och kända akvarier. Skansen är mer friluftsmuseum än zoo. Stockholms akvarie är inte värt att nämna i sammanhanget då turister knappt vet att de existerar. Köpenhamn har vågat satsa och bygga nytt. Så återigen, storstadsanda..
Bron och närheten till Malmö ger en kontinental känsla. Större städer i Europa som London har inte många timmars tåg till Paris. Stockholm har en isolationsfaktor..
Medveten om SAS och politik. Kastrups upptagningsområde är dock större en ARN så varför den skulle gå om vet jag inte. Troligare att andra aktörer tar över.
Vad beträffar företag så är det väl punkten som påverkar känslan minst. Stockholm är en större finanshub, absolut. Men Frankfurt är en större finanshub än säg Berlin.
För att återgå till stadsdelsargumenten. Jag tror mycket av Stockholms problem är att det är en ganska begränsad innerstad. Inte att den är liten i ytan, utan att där den tar slut, där tar det slut tvärt. Detta borde pressa upp priserna (vilket det gjort) och det finns helt enkelt inte plats för spännande centrala stadsdelar. I Köpenhamn är innerstaden inte bara större, utan den flyter också ut och övergår i lägre bebyggelse. Vatten, berg och skogar separerar inte staden. Här blir en annan dynamik!
Senast redigerad av Green-manalish 2013-12-08 kl. 17:54.
Senast redigerad av Green-manalish 2013-12-08 kl. 17:54.