2013-12-08, 17:52
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Du har bevisat med ditt inlägg att du är oerhört insnöad. Trots att jag har spelat på din planhalva och enbart kommenterat dina punkter (och inte tagit upp kulturella/sportsliga fenomen som har satt Stockholm på kartan i långt högre grad än Köpenhamn) har jag påvisat att det är en ganska liten skillnad mellan de båda städerna.

För dig är horor och knark avgörande, för oss andra är antalet invånare viktigare för att avgöra en stads storlek.

Roligt svar. Var väl lite en sådan debatt jag eftersökte. Mina huvudargument för att Köpenhamn känns större är trots allt det om stadsdelarna. Alla större städer har nedgångna stadsdelar som gentrifieras. Det är en del av charmen. Norrebro ger ju staden en puls som Stockholm saknar. Christiania är ganska unikt även för större städer, men det ger ju staden karaktär. Var är Stockholms karaktär? Söder framhålls gärna som något fantastiskt trots att karaktären skriker inflyttad medelklass från landsbygden (precis som Latinkvarteren i Köpenhamn)..

Vart jag vill komma med arkitekter och kostnader är att det vågas mer i Köpenhamn. Att världens topparitekter som Liebeskind, Hadid, Nouvel, Norman Forster etc fått designa i den danska huvudstaden visar på att Köpenhamn vågar mer. Nytt opera hus är framförallt intressant i det perspektivet att Stockholm tjatat om ett sådant hur länge som helst. Det finns ett driv och en vilja att våga i Köpenhamn som Stockholm saknar. Här tycker jag Stockholm har småstadsattityd. Titta på Slussen floppen..

Akvarie och Zoo kan med fördel länkas till ovanstående. Större städer har stora zoon och kända akvarier. Skansen är mer friluftsmuseum än zoo. Stockholms akvarie är inte värt att nämna i sammanhanget då turister knappt vet att de existerar. Köpenhamn har vågat satsa och bygga nytt. Så återigen, storstadsanda..

Bron och närheten till Malmö ger en kontinental känsla. Större städer i Europa som London har inte många timmars tåg till Paris. Stockholm har en isolationsfaktor..

Medveten om SAS och politik. Kastrups upptagningsområde är dock större en ARN så varför den skulle gå om vet jag inte. Troligare att andra aktörer tar över.

Vad beträffar företag så är det väl punkten som påverkar känslan minst. Stockholm är en större finanshub, absolut. Men Frankfurt är en större finanshub än säg Berlin.

För att återgå till stadsdelsargumenten. Jag tror mycket av Stockholms problem är att det är en ganska begränsad innerstad. Inte att den är liten i ytan, utan att där den tar slut, där tar det slut tvärt. Detta borde pressa upp priserna (vilket det gjort) och det finns helt enkelt inte plats för spännande centrala stadsdelar. I Köpenhamn är innerstaden inte bara större, utan den flyter också ut och övergår i lägre bebyggelse. Vatten, berg och skogar separerar inte staden. Här blir en annan dynamik!
Senast redigerad av Green-manalish 2013-12-08 kl. 17:54.
Citera
2013-12-08, 18:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Lustigt, flera av dina punkter har ingenting att göra med vilken stad som känns störst. Nåväl.

Knark och horor har du i alla städer, från Gällivare till New York. Att några av stadens mest centrala delar är nedgånget och fullt av social misär är knappast något att skylta med.

Skansen, fler årliga besökare än Köpenhamns Zoo.

Stockholm har också ett akvarium.

Nu vet jag inte riktigt vad som skiljer ett berömt bryggeri från ett mindre berömt bryggeri; själva bryggeriprocessen är ganska ointressant. Jag var på Carlsbergs bryggeri i våras, och trots studentrabatt var jag väldigt missnöjd. Utöver hästarna och den stora flasksamlingen var det ett ointressant besök.

Vidare tror jag att du får problem med att peka ut särskilt många av världens 100 största städer som inhyser ett berömt bryggeri i staden.

Stockholms operahus byggd 1898, Köpenhamns operahus byggd 2005.
Stockholms konserthus byggd 1926, Köpenhamns konserthus byggd 2009.

Jag håller med om att framför allt Köpenhamns operahus är väldigt pampigt precis vid vattnet. Men varför är det intressant att nämna kostnad när Stockholms motsvarigheter är byggda långt tidigare? Är kostnaden relevant?

Tror det är ganska få världsstäder med självaktning som har byggt dylika inrättningar så sent som 2005/2009, och kostnaden blir därför helt ointressant. Att Friends Arena kostade mer än Gamla Wembley gjorde säger inte så mycket.

Och Stockholm har det världsunika Vasamuseet att kontra med.

???

Jepp, det säger dock ingenting om att Köpenhamn är större än Stockholm, som ju har liknande turistattraktioner. Inte minst har vi en av få bevarade medeltida stadsbebyggelser i Europa i form av Gamla Stan.

Bella Center och Copenhagen fashion week större än Nobelpriset? Ge dig!

Mycket möjligt, har dålig koll på det. Stockholm kan kontra med att staden är långt med attraktiv för internationella företag än vad Köpenhamn är, så det går jämnt ut.

..och Stockholm blev Europas första miljöhuvudstad. Båda städerna jobbar med andra ord hårt för miljön. Att fler cyklar i Köpenhamn beror på sämre kollektivtrafik och bättre topografiska förhållanden.

Håller med, det är verkligen en prestigeutmärkelse. I Guide Michelin har Noma två stjärnor, liksom Frantzén/Lindeberg och Mattias Dahlgren.

..vilket beror på det politiska beslutet att förlägga SAS-hubben på Kastrup (medan HQ:t ligger i Frösundavik). När/om SAS går i putten, och många flighter från ARN inte behöver gå via Kastrup, kommer ARN förmodligen att gå om.

Hur många av världens största städer har 20 mins tågresa på en lång bro till Malmö?

Du har bevisat med ditt inlägg att du är oerhört insnöad. Trots att jag har spelat på din planhalva och enbart kommenterat dina punkter (och inte tagit upp kulturella/sportsliga fenomen som har satt Stockholm på kartan i långt högre grad än Köpenhamn) har jag påvisat att det är en ganska liten skillnad mellan de båda städerna.

För dig är horor och knark avgörande, för oss andra är antalet invånare viktigare för att avgöra en stads storlek.
Ursäkta, men politiskt? Vilka politiker har bestämt det?

Om SAS försvinner så hade väl de flesta flygen handlat om att ta folk till London/Amsterdam/Frankfurt för byte. Eller skulle något annat flygbolag lägga en bas på Arlanda? Diverse befintliga direktflyg till ex New York, Dubai och liknande kommer väl finnas kvar.

Jag, göteborgare, tycker att Köpenhamn känns som en större stad än Stockholm. Stockholm tycker jag känns mer byggd på höjden, inte höghus utan tunnlar, viadukter och liknande. Sedan är jag mer främling i Danmark än i Sverige.
Citera
2013-12-08, 18:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
Vart jag vill komma med arkitekter och kostnader är att det vågas mer i Köpenhamn. Att världens topparitekter som Liebeskind, Hadid, Nouvel, Norman Forster etc fått designa i den danska huvudstaden visar på att Köpenhamn vågar mer. Nytt opera hus är framförallt intressant i det perspektivet att Stockholm tjatat om ett sådant hur länge som helst. Det finns ett driv och en vilja att våga i Köpenhamn som Stockholm saknar. Här tycker jag Stockholm har småstadsattityd. Titta på Slussen floppen..
Vet inte om det är så mycket att skryta mer att man betalar kändisarkitekter stora summor pengar för byggnader som allt som oftast är fula? Liebeskinds utbyggnad av militärmuseumet i Dresden är ett skräckexempel. Men nåja, Nya Slussen har väl designats av bland annat Foster?

Citat:
Akvarie och Zoo kan med fördel länkas till ovanstående. Större städer har stora zoon och kända akvarier. Skansen är mer friluftsmuseum än zoo. Stockholms akvarie är inte värt att nämna i sammanhanget då turister knappt vet att de existerar. Köpenhamn har vågat satsa och bygga nytt. Så återigen, storstadsanda..
Så zoo räknas men friluftsmuseum+zoo räknas inte?

Jag har varit i Köpenhamn ett antal gånger och har ingen aning om deras akvarium.

Citat:
Bron och närheten till Malmö ger en kontinental känsla. Större städer i Europa som London har inte många timmars tåg till Paris. Stockholm har en isolationsfaktor..
Exakt vad är det som är så kontinentalt med den där jävla bron? Att man enkelt kan åka till ett annat land med bil? Snacka om fantasifoster.
Citera
2013-12-08, 19:31
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vet inte om det är så mycket att skryta mer att man betalar kändisarkitekter stora summor pengar för byggnader som allt som oftast är fula? Liebeskinds utbyggnad av militärmuseumet i Dresden är ett skräckexempel. Men nåja, Nya Slussen har väl designats av bland annat Foster?

Så zoo räknas men friluftsmuseum+zoo räknas inte?

Jag har varit i Köpenhamn ett antal gånger och har ingen aning om deras akvarium.

Exakt vad är det som är så kontinentalt med den där jävla bron? Att man enkelt kan åka till ett annat land med bil? Snacka om fantasifoster.

Men Skansen är ju inte ett riktigt zoo i mina ögon. Ett zoo ska ha elefanter, giraffer, lejon etc.. Akvariet i Köpenhamn heter "Den Blå Planeten" och invigdes i år, möjligen därför du ej märkt av det. En intressant satsning helt enkelt.

Slussen som exempel är för att påvisa att det aldrig händer något i Stockholm. Det bråkas och debatteras in i oändlighet, vilket ofta gör att vågade förslag tillslut bli halvmesyrer.

Det handlar som sagt inte bara om att låta utländska storarkitekter ta ut svängarna, utan även inhemska. Köpenhamn har en uppsjö av intressanta byggnader de senaste 10-15 åren och utöver detta är det allt från Sluseholmen till centrala havsbad. Vad har Stockholm presterat under motsvarande tid? Framförallt då i innerstaden?

Mina två huvudargument är stadsdelar och arkitektur. De övriga var komplementärt (Zoon till affärer). Men överlag anser jag att det dessutom är en mer vågad anda i Köpenhamn. Varför får de annars butiker först när de ska testa skandinaviska marknaden?

Vad beträffar bron så handlar det fortfarande om känslan. Det byggs en tunnel till Tyskland och Hamburg kommer ligga 2 timmar bort. Det är klart att en kontinental närhet ger en effekt. Onekligen påverkar närheten då Köpenhamn är ganska annorlunda från övre medeklassresevaten i Stockholm och Oslo vad gäller attityd.

Ett annat exempel jag glömde är nattklubbar. I Köpenhamn stänger de oftast 7 på morgonen (om alls). Kontinental inställning helt enkelt.

Sedan tycker jag Stockholm är otroligt vacker i stan, mer så än någon annan nordeuropeisk stad. Men det är inte något som påverkar hur stor jag tycker staden känns.
Senast redigerad av Green-manalish 2013-12-08 kl. 19:34.
Citera
2013-12-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ursäkta, men politiskt? Vilka politiker har bestämt det?

SAS ägs av Danska, Norska och Svenska staten och det är politiskt bestämt att huvudkontoret ska ligga i Stockholm och navet ska vara i Köpenhamn för att jämna ut arbetsplatserna mellan huvudstäderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om SAS försvinner så hade väl de flesta flygen handlat om att ta folk till London/Amsterdam/Frankfurt för byte. Eller skulle något annat flygbolag lägga en bas på Arlanda? Diverse befintliga direktflyg till ex New York, Dubai och liknande kommer väl finnas kvar.

Om SAS går i konkurs kommer ett nytt bolag köpa upp den vinstbärande inrikestrafiken i Sverige med nav på Arlanda och Bromma för att sen flyga direkt till riktiga internationella hubbar (som SAS konkurrenter redan gör) och populära destinationer som SAS idag flyger från Köpenhamn.

Det är väldigt frustrerande att man idag måste mellanlanda i Stockholm OCH Köpenhamn om man ska flyga exempelvis Umeå-Schiphol med SAS.
Senast redigerad av lillesnutt 2013-12-08 kl. 19:50.
Citera
2013-12-08, 20:19
Medlem
Det här är det jag tror får Stockholm att kännas som en större stad:

"Sverige attraherar allt fler nordiska huvudkontor och är det land i världen med flest globala huvudkontor per miljoner invånare, näst efter Schweiz."

"Sverige dominerar i Norden med 66,6 procent av de internationella storföretagens nordiska huvudkontor."

http://www.oresundsinstituttet.org/2...a-huvudkontor/

Detta sätter siffror på den "kostym"-puls folk känner i staden som är en av definitionerna på storstad.
Citera
2013-12-08, 20:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillesnutt
SAS ägs av Danska, Norska och Svenska staten och det är politiskt bestämt att huvudkontoret ska ligga i Stockholm och navet ska vara i Köpenhamn för att jämna ut arbetsplatserna mellan huvudstäderna.

Om SAS går i konkurs kommer ett nytt bolag köpa upp den vinstbärande inrikestrafiken i Sverige med nav på Arlanda och Bromma för att sen flyga direkt till riktiga internationella hubbar (som SAS konkurrenter redan gör) och populära destinationer som SAS idag flyger från Köpenhamn.

Det är väldigt frustrerande att man idag måste mellanlanda i Stockholm OCH Köpenhamn om man ska flyga exempelvis Umeå-Schiphol med SAS.
Ägs av danska, norska och svenska staten samt en diverse vanliga aktieägare och liknande. De tre staterna äger väl totalt bara 50 %? Så att kalla det politiskt tycker jag är fel.

För övrigt kan man flyga Umeå - Amsterdam med stopp enbart på Arlanda med SAS. Sedan finns det andra alternativ med ett stopp.

Frustrationen förstår jag, men då kan man ju kika på andra flygbolag.

För övrigt gissar jag att så små städer som de nordiska inte har så stor betydelse för flygplatshubbar. Hade SAS valt att lägga allt i en hub utanför Mullsjö, ungefär samma avstånd till Köpenhamn, Oslo och Köpenhamn (vilket väl skulle vara enda skälet till den placeringen) så hade antagligen den flygplatsen, matad av trafik från huvudstäderna, varit störst i Skandinavien.
Citera
2013-12-08, 21:03
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Men Skansen är ju inte ett riktigt zoo i mina ögon. Ett zoo ska ha elefanter, giraffer, lejon etc.. Akvariet i Köpenhamn heter "Den Blå Planeten" och invigdes i år, möjligen därför du ej märkt av det. En intressant satsning helt enkelt.
Frågan är ju varför endast "riktiga zoo" ska vara värdemätare kring vad som är storstadsmässigt eller inte? Vad ett zoo "ska ha" är väl högst godtyckligt, jag uppskattar i alla fall att Skansen fokuserar på skandinaviska djur, men det är ju klart att vissa tycker att det är mer kontinentalt med bengaliska tigrar än lodjur.

Angående akvarium så är det väl inte konstigt att Stockholm inte satsar på ett när det redan finns ett?

Citat:
Slussen som exempel är för att påvisa att det aldrig händer något i Stockholm. Det bråkas och debatteras in i oändlighet, vilket ofta gör att vågade förslag tillslut bli halvmesyrer.
Nej, Slussen är ju ett fiasko. Dock så är Foster en av skaparna bakom det förslag som nu ska genomföras.

Citat:
Det handlar som sagt inte bara om att låta utländska storarkitekter ta ut svängarna, utan även inhemska. Köpenhamn har en uppsjö av intressanta byggnader de senaste 10-15 åren och utöver detta är det allt från Sluseholmen till centrala havsbad. Vad har Stockholm presterat under motsvarande tid? Framförallt då i innerstaden?
Clarion Sign vid Norra Bantorget och KIs aula är två jag kommer på på rak arm. Höghusen vid Hornsbergs strand och tornen i St Eriksområdet är två andra "uppseendeväckande" projekt som drevs igenom enligt arkitekternas visioner.

Citat:
Vad beträffar bron så handlar det fortfarande om känslan. Det byggs en tunnel till Tyskland och Hamburg kommer ligga 2 timmar bort. Det är klart att en kontinental närhet ger en effekt. Onekligen påverkar närheten då Köpenhamn är ganska annorlunda från övre medeklassresevaten i Stockholm och Oslo vad gäller attityd.
Exemplifiera?
Citera
2013-12-08, 21:07
Medlem
Besvärjarens avatar
Nordenkontor och djurparker?? Fuck that BS!

Varför inte bara glo på kartor, se på YT-klipp eller varför inte besöka dem båda.

Här har ni ett från YT
^^Hängande trafikljus, amerikanska korsningar med vänstersvängande trafik som får vänta mitt i krysset, långa breda gator i överflöd..LA? Nope KBH!

6min i det här klippet kör de HC Andersens BLVD

Det här klippet är kanske bäst på att visa hur sömlöst förort och innerstad är i KBH, se det här om du ska se något av klippen!!
Senast redigerad av Besvärjaren 2013-12-08 kl. 21:24.
Citera
2013-12-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Näe käre Avsiktare, jag har ej höjt kraven. Det jag refererade till var ett inlägg den mannen gjorde där han tar upp Gammlestaden och dess slutna kvarter och att detta område på något sett skulle göra GBG till ett större urbanare område. Ett påstående som blir helt befängt om man 2013 åkt omkring lite utanför tull i Stockholm.
Göteborgs innerstad är ungefär i samma storleksordning som Södermalm + Hammarby sjöstad så hela den här diskussionen blir egentligen helt bisarr.
Nu väntar jag mig inte ett seriöst svar från dig då du när det kommer till dessa frågor inte kan hålla dig varken till sanningen eller överhuvudtaget vara neutral, vilket är lite synd då du uppenbarligen har den förmågan i andra trådar.

Jag har bott 4,5 år i midsommarkransen, jag antar att du inte bott i Gbg nån gång i ditt liv. Gamlestan är hur urbant som helst, SKF har legat där sen innan Stockholm började växa utanför tullarna till Kransen och Aspudden på 20-talet. Man måste ha bott i en stad för att förstå skillnader eller varit mycket i den. Jag kan tänka mig att du varit i Gbg en del på avenyn och city men att du har dålig koll på övrigt. Det visar du i alla fall med din kommentar om Gamlestan.

Aspudden, Kransen, Gullmarsplan, Alvik är urbana ställen, problemet är bara att de hänger ihop så dåligt med det som ligger innanför tullarna, förvisso har Liljeholmen vuxit men det är avstånden både fysiskt och mentalt som är problemen. Att gå från Gamlestan till Mariaplan eller från Kvillestan till Lana i Gbg är urbant så det skriker om det. Sådant stort sammanhängande område har du inte i Stockholm.
Citera
2013-12-09, 06:17
Medlem
Liberaliss avatar
Skulle säga att Köpenhamn känns större, men Stockholm är på god väg. Om 10 år har staden utvecklats avsevärt till en bra mycket bättre standard.
Citera
2013-12-09, 08:10
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Skulle säga att Köpenhamn känns större, men Stockholm är på god väg. Om 10 år har staden utvecklats avsevärt till en bra mycket bättre standard.
Mer förortsbebyggelse, externhandel samt en vidare etablering av punkthus i centrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in