Citat:
Ursprungligen postat av
Green-manalish
Eftersom tråden handlar om vad som känns störst så ska jag dela med mig av en tanke här..
Lustigt, flera av dina punkter har ingenting att göra med vilken stad som känns störst. Nåväl.
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
Stadsdelar:
1. Christiania = Här finns en fristad med allehanda lösdrivande folk som säljer alltifrån droger till konst. En liknande fristad får du leta dig till Amsterdam, Berlin etc för att finna. En väldigt känd del runtom i Europa helt enkelt
2. Norrebro = Ett multikulturellt område med intressant klubbliv. Sådana innerstads multikulturella områden finns i Europas större intressanta städer
3. Istegade = Red light distric..liten variant men nevertheless. Red light district finns i Europas mer intressanta storstäder
Stockholm har inget att kontra på angående dessa 3 punkter. Stockholm är extremt likriktad med ett övre medelklass->överklass reservat i innerstaden. Söder kontrast enkelt med ex Latinkvarteren i Köpenhamn och Östermalm finns det flertalet av. Stockholm har inget unikt att erbjuda och de olika stadsdelar de har finns i varenda stad..
Knark och horor har du i alla städer, från Gällivare till New York. Att några av stadens mest centrala delar är nedgånget och fullt av social misär är knappast något att skylta med.
Citat:
Turistsaker:
1. Zoo. Köpenhamn har ett stort berömt zoo, alla större städer bör ha ett berömt zoo (Berlin, London etc)
Skansen, fler årliga besökare än Köpenhamns Zoo.
Citat:
2. Akvarium, Köpenhamn har ett splitternytt stort akvarium. Precis som sig bör i en större stad
Stockholm har också ett akvarium.
Citat:
3. Carlsberg. Ett berömt bryggeri med turer..precis som New York, Dublin etc
Nu vet jag inte riktigt vad som skiljer ett berömt bryggeri från ett mindre berömt bryggeri; själva bryggeriprocessen är ganska ointressant. Jag var på Carlsbergs bryggeri i våras, och trots studentrabatt var jag väldigt missnöjd. Utöver hästarna och den stora flasksamlingen var det ett ointressant besök.
Vidare tror jag att du får problem med att peka ut särskilt många av världens 100 största städer som inhyser ett berömt bryggeri i staden.
Citat:
4. Opera, Köpenhamn har ett av världens dyraste operahus
5. Konserthus, världens dyraste konserthus
Stockholms operahus byggd 1898, Köpenhamns operahus byggd 2005.
Stockholms konserthus byggd 1926, Köpenhamns konserthus byggd 2009.
Jag håller med om att framför allt Köpenhamns operahus är väldigt pampigt precis vid vattnet. Men varför är det intressant att nämna kostnad när Stockholms motsvarigheter är byggda långt tidigare? Är kostnaden relevant?
Tror det är ganska få världsstäder med självaktning som har byggt dylika inrättningar så sent som 2005/2009, och kostnaden blir därför helt ointressant. Att Friends Arena kostade mer än Gamla Wembley gjorde säger inte så mycket.
Citat:
6. Louisiana, Nordens mest kända konstmuseum. Ett av de mer kända i världen..
Och Stockholm har det världsunika Vasamuseet att kontra med.
Citat:
7. Arkitektur. Arkitekter som Bjaerke Ingels har satt Köpenhamn på kartan med flertalet verk. Andra som designat i Köpenhamn är: Nouvel, Zasha Hadid, Liebeskind, Norman Forster.. Utklassning då Stockholm helt saknar verk av större arkitekter..
???
Citat:
Säga vad ni säga vill om dessa attraktioner. Men de osar alla internationell stad vare sig ni vill besöka det eller ej
Jepp, det säger dock ingenting om att Köpenhamn är större än Stockholm, som ju har liknande turistattraktioner. Inte minst har vi en av få bevarade medeltida stadsbebyggelser i Europa i form av Gamla Stan.
Citat:
Event:
1. Copenhagen fashion week. Viktigaste modefestivalen i Norra Europa. Storstadsaktigt (NYC, Milano; Paris)
2. Bella Center, en av de största konferensanläggningarna i Europa, Hade OS konferens som valde RIO samt klimatkonferens med världens högsta ledare på plats. Obama besökte båda evenemangen. Kort och gott internationellt
Köpenhamn känns mer känt runtom i världen för evenemang av sådan sort. Nobelpriset är Stockholms kontring.
Bella Center och Copenhagen fashion week större än Nobelpriset? Ge dig!
Citat:
Shopping:
1. Nya butiker först: Abecrombire & Fitch, Disney store, Agent Provocateur, Victoria Secret, Sephora, COS etc. Exempel på butiker som öppnade först i Köpenhamn, varav vissa fortfarande inte finns i Stockholm. Att COS som är HMs egen butik valde Köpenhamn 2 år innan Stockholm säger en del
2. Illum + Magasin du Nord. Två styck NK (att då jämföra med ett NK)
3. Skräpkedjor som Starbucks, Ben & Jerry, KFC i Köpenhamn innan Stockholm..flera finns ej i Sverige
Köpenhamn är snabbare på nyheter, mer internationellt och har större utbud vad gäller det lite dyrare sortimenten..
Mycket möjligt, har dålig koll på det. Stockholm kan kontra med att staden är långt med attraktiv för internationella företag än vad Köpenhamn är, så det går jämnt ut.
Citat:
1. Miljömedvetenhet. Ingen annan huvudstad i världen har så hög andel cyklister och Köpenhamn siktar mot att bli världens första klimatneutrala huvudstad. Något staden är väldigt känd för runtom i världen
..och Stockholm blev Europas första miljöhuvudstad. Båda städerna jobbar med andra ord hårt för miljön. Att fler cyklar i Köpenhamn beror på sämre kollektivtrafik och bättre topografiska förhållanden.
Citat:
2. Noma, världens bästa restaurang 3 år i rad, och tvåa i år. Sådant sätter en stad på kartan
Håller med, det är verkligen en prestigeutmärkelse. I Guide Michelin har Noma två stjärnor, liksom Frantzén/Lindeberg och Mattias Dahlgren.
Citat:
3. Kastrup, Skandinaviens största flygplats. Överlägsen vad gäller internationella flighter. 7 miljoner mer internationella passagerare gentemot Arlanda
..vilket beror på det politiska beslutet att förlägga SAS-hubben på Kastrup (medan HQ:t ligger i Frösundavik). När/om SAS går i putten, och många flighter från ARN inte behöver gå via Kastrup, kommer ARN förmodligen att gå om.
Citat:
4. Öresundsbron. Känns väldigt internationellt att ha 20 mins tågresa till Sveriges tredje största stad. Ger en kontinental känsla när det är nära till grannarna
Hur många av världens största städer har 20 mins tågresa på en lång bro till Malmö?
Citat:
Med detta sagt. Förstår inte riktigt hur folk kan uppleva Stockholm som större och mer internationellt. Köpenhamn har precis de attributen en internationell storstad ska ha. Stockholm har det inte. Att Köpenhamn dessutom har större innerstad (bevisligen) borde vara spiken i kistan. Helt avgörande för mig är de 3 första punkterna angående stadsdelar. Det är där som Stockholm går bort ordentligt. Likriktad och välmående helt utan överraskningar i innerstaden..kan aldrig känns större för mig då oavsett hur mycket folk de trycker in! Tankar på detta?
Du har bevisat med ditt inlägg att du är oerhört insnöad. Trots att jag har spelat på din planhalva och enbart kommenterat dina punkter (och inte tagit upp kulturella/sportsliga fenomen som har satt Stockholm på kartan i långt högre grad än Köpenhamn) har jag påvisat att det är en ganska liten skillnad mellan de båda städerna.
För dig är horor och knark avgörande, för oss andra är antalet invånare viktigare för att avgöra en stads storlek.