2012-10-29, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Heh... vet inte om det här är o.t eller... men måste berätta om en anställningsintervju jag var på för ca: 10 år sedan.
Jag sitter vid ett stort bord och det är 4-5 intervjuare och jag. Intervjun går bra och de försöker väl avrunda på något sätt och säger att arbetsplatsen och kompisandan är positiv och glad. Sen säger de att humor är viktigt och undrar med glimten i ögat om jag har humor. Jag svarar med den allvarligaste min jag bara kan att "nej, tyvärr... det är en brist hos mig". Jag tyckte att jag var vansinnigt rolig. De bara tittade på varandra och såg väldigt konfunderade ut.
Jag fick inte jobbet.
Hahaha, herregud Sa du inte att du bara skämta?

Fan funderat på det där... "är en humoristisk person", kan man vänta sig önskemål om skämt då... ondskefulla tanke
Citera
2012-10-29, 21:55
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
”Du kommer att få arbeta ihop med ett team där du förväntas vara med och påverka arbetsprocessen.” Räcker det inte med att vara med och påverka arbetet? Vad skiljer arbetet och arbetsprocessen?
Det betyder att du får vara med och påverka sättet du arbetar på men inte arbetet i sig.

Känns som om de flesta rekryterare är pårökta trattar.

Jag har funderat en hel del kring vad de menar med prestigelös. Ska man vara anspråkslös, sakna stolthet i det man gör eller får man varken ha eller eftersträva status? Egentligen vill de ju ha en person som gör som denne blir tillsagd utan att ifrågasätta ledningen (rekryteraren) men samtidigt får man in en person som pga avsaknad av yrkesstolthet kommer göra ett bajsjobb.
Citera
2012-10-29, 22:10
Medlem
Reffereffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det betyder att du får vara med och påverka sättet du arbetar på men inte arbetet i sig.

Känns som om de flesta rekryterare är pårökta trattar.

Jag har funderat en hel del kring vad de menar med prestigelös. Ska man vara anspråkslös, sakna stolthet i det man gör eller får man varken ha eller eftersträva status? Egentligen vill de ju ha en person som gör som denne blir tillsagd utan att ifrågasätta ledningen (rekryteraren) men samtidigt får man in en person som pga avsaknad av yrkesstolthet kommer göra ett bajsjobb.

Du läser nog in mer i prestigelös än vad rekryteringsannonserna menar, men man kan ju absolut tolka det som du gör. Självgående, kan hålla många bollar i luften (helst båda två), prestigelös, socialt kompetent, lagspelare. Vad mer för floskler finns?
Citera
2012-10-29, 22:27
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
”Du som söker ska vara lojal med fattade beslut.” Satan, jag som alltid är så jävla illojal med fattade beslut! Har ett beslut fattats känner jag ett perverst behov av att vara illojal med det fattade beslutet. Avslag!

Fy fan vad jag skrattade.
Citera
2012-10-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Ännu värre blir det på intervjuerna när man skall svara på frågor som inte har ett skit med jobbet att göra. Att alla ljuger på svaren borde väl alla "rekryterare" förstå, den som ljuger och svarar bäst på konstiga frågor får jobbet
Eller kanske den som är ärlig och verkar vara en helt normal.. Ja, människa.
Citera
2012-10-29, 23:47
Medlem
Kesslers avatar
Som någon skrev om innan "du tycker om att jobba i stressig miljö" Detta har jag sett flera gånger. Vadå tycker om!? Vem fan tycker om det? "Du hanterar stress bra" kan man väl i värsta fall skriva.

Typ som att det skulle stå "du tycker om att paja ryggen efter två veckor" eller "du trivs bra i skitiga miljöer"

Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Det värsta/roligaste med säljjobben är ju ändå de flashiga titlarna de ger jobben, typ "Field account manager", när man ska knacka dörr och sälja kokosbollar.
Haha. +1 Har själv jobbat som säljare och det var ett helt okej jobb men min jobbtitel var något liknande. Så larvigt när det ska heta nåt fult och så ska det vara på engelska Vad är fel på "försäljare"? Då bara måste det heta typ "salesman" eller i de värsta fallen något liknande det du skrev.
Senast redigerad av Kessler 2012-10-29 kl. 23:55.
Citera
2012-10-30, 00:40
Medlem
Baiuls avatar
"brinnande intresse för service" låter som de vill att det ska stämma in på en negerslav från 1800-talet.

"vi ser att du trivs i rollen som spindeln i nätet" är gammal och den bildliga tolkningen fortfarande även den befängd och irriterande intetsägande.

"[...] tycker om att använda dina förmågor för att leva upp till de krav som ställs på dig" luktar negerslav här också, eller i bästa fall en självhatande självutsedd tjänare åt högre stående - åt AUKTORITET. Lär er detta, pojkar, ifrågasätt aldrig auktoritet! Handla inte på eget initiativ! Tänk inte kritiskt, helst inte själv över huvud taget! Du har chefer som tänker åt dig! Spill ingen tid åt meningslös tankemöda som kunde gått till att arbeta!

"motiverad av att arbeta i ett högt tempo" O Gud, jag tror jag blir med barn...

"HUNGRIG SÄLJARE ??" notera versaler och ett mellanslag mellan två frågetecken. (Allt för att göra frågan tydlig.)

Det värsta jag läst var en annons där de inte skyltade med att kräva att man skulle acceptera att arbetsplatsen skulle vara jämnt fördelad mellan kön och etnisk tillhörighet. Politik politak, här ska det skapas ett kontor som är en demografisk utopi med precisionsrättvis fördelning mellan ålder, kön, etnicitet, skostorlek och antal tänder i överkäken. För övrigt bör man kvalificera lite för yrket i fråga också, eller?
Citera
2012-10-30, 12:42
Medlem
Passionerad testledare vad gör en sån. När jag ser rubriken framför mig tänker jag möjligtvis på en Don Juan typ som ska ut på krogen och ragga one night stands för att testa kondomer. http://annonsoversikt.monster.se/GetJob.aspx?JobID=111228641&aid=82785256&WT.mc_n=J SAHG10
Citera
2012-10-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Passionerad testledare vad gör en sån. När jag ser rubriken framför mig tänker jag möjligtvis på en Don Juan typ som ska ut på krogen och ragga one night stands för att testa kondomer. http://annonsoversikt.monster.se/GetJob.aspx?JobID=111228641&aid=82785256&WT.mc_n=J SAHG10

Det där är ju bara sinnessjukt... Jag skulle lägga benen på ryggen och springa åt andra hållet.
Citera
2012-10-30, 15:48
Medlem
Gött skrivet av TS, har tänkt samma sak men inte stört mig så mycket på det.

Däremot så tycker jag att det saknas för lite information om vad tjänsten innebär och vilka krav de har, hade inte varit helt fel om de hade skrivit in maxkrav med så slipper de få en massa ansökningar av överkvalificerade personer.
Citera
2012-10-30, 22:57
Bannlyst
Det tragiska är att om man är arbetssökande så blir man ibland tvungen att söka till dessa idiotiska jobbannonser, tragiskt men sant. Sen är bemmaningsföretaget ett jävla helvete, förstår inte varför vi inte förbjuder dessa snyltare på arbetsmarknaden. Företag får själva finna en adekvat lösning för att rekrytera utan bemanningsföretag.

Förövrigt tycker jag varenda jävla rekryterare bör läsa första posten i tråden och helst varenda jävla inlägg här.
Senast redigerad av Lamela 2012-10-30 kl. 23:03.
Citera
2012-10-30, 23:47
Medlem
ACARSs avatar
Denna tråd förgyllde min kväll!

Spot on TS! Precis så här känner jag när jag läser genom efterfrågade personliga egenskaper.

Alltid detta fikonspråk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in